• Äldre 14 Sep 14:43
    8224 visningar
    7 svar
    7
    8224

    Stelhet och värk i händer och ffa fötter, vad kan detta vara..?

    Har ont och känner mig stel i fötterna om jag går upp på nätterna eller om jag har suttit stilla länge. Är 32 år och har aldrig haft detta förrut. Födde barn (mitt första) för ett halvår sedan och det var efter detta besvären uppstod. Tänkte att det kanske var ngt hormonellt som skulle avta när amningen avtar, men det verkar det inte ha gjort utan tvärtom känner jag mer nu. Nu har det varit väderomslag till riktigt ruggigt höstväder och jag tycker jag känner av (inte värk, men känner av stelhet och lite matthet) även händer och knän. Är ju jätterädd för att detta är ngt reumatiskt!

    Någon som känner igen sig eller som har några idéer? 


  • Svar på tråden Stelhet och värk i händer och ffa fötter, vad kan detta vara..?
  • uppnos­ig
    Äldre 14 Sep 14:47
    #1

    kan vara något reumatiskt men det betyder inte att det är något du kommer att dras med för resten av livet. Har många vänner som får värk och stelhet i leder från och till, i vissa fall under längre perioder. Det finns vissa kriterier som ska uppfyllas innan man kan börja misstänka reumatism. ex

    Morgonstelhet i engagerade leder under minst en timme Inflammation i tre eller flera definierade leder eller ledområden samtidigt Inflammation i händernas leder Symmetrisk inflammation, d v s att bägge kroppshalvornas leder drabbas likadant Reumatiska noduli eller knölar Positivt reumatoidfaktortest Röntgenförändringar typiska för ledgångsreumatism

  • Jezami­ne
    Äldre 14 Sep 15:17
    #2

    Kontakat läkare så kan de ta prover för att se om det är reumatism.


    Jag är INTE avstängd
  • Äldre 14 Sep 15:18
    #3

    Fibromyalgi ??


    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Äldre 14 Sep 20:34
    #4

    Detta kändes ju igen.. http://www.netdoktor.se/reumatism-bechterew/?Tab=Questions&Question=21390 Skulle ju ha varit intressant att fått veta hur det gick för denna kvinna.


  • Ciccil­ionaa
    Äldre 14 Sep 20:38
    #5

    Det hände mig också och höll i sig länge.
    Ngr år sedan fick jag konst. psoriasis (vilket jag misstänkt) samt viss "vad det nu heter" som är kopplat till psoriasis som ger värk i leder/ svaghet i händer..

  • Äldre 14 Jan 05:38
    #6

    Hade mycket stelhet och värk i fötterna när jag fått barn. Särskilt på morgonen. Det var spänningar som släppt från kroppen/höfter under förlossningen men som fastnat i fötterna. Spänningar som släpper ska förflytta sig neråt i kroppen. Mycket viktigt men på vägen kan spänningen fastna och ge smärta. Fick ett råd att göra en yogaövning som kallas ?Grodan?. Den är bra.

  • Äldre 14 Jan 05:41
    #7

    Övningen kallas för Grodan. Frågetecknen i tidigare inlägg blev där jag gjort citationstecken.

Svar på tråden Stelhet och värk i händer och ffa fötter, vad kan detta vara..?