• Äldre 19 Sep 11:09
    4181 visningar
    5 svar
    5
    4181

    Polyp i livmodern - erfarenheter?

    Hej alla

    Min kille och jag har försökt att få barn i ca 1,5 år nu. Och det lyckas inte... Pust! Alla ni som är med om detta vet ju hur frustrerande det här är. Vi genomgår en utredning och alla tester för både mig och honom är perfekta (eller i vart fall normala). Dock har det hittat ett fel - en polyp i livmodern på 1 cm. Med tanke på att livmodern bara är 5 cm stor är ju detta en ganska stor del av livmodern.

    Läkarna säger i väldigt svepande drag att en polyp kan påverka fertiliteten på så vis att spermierna antingen inte kan komma förbi den och upp för att möta ägget eller för att ett befruktat ägg inte fäster som det ska för att polypen är i vägen. MEN när jag frågar om det finns någon statistik på att kvinnor som har opererat bort en polyp har ökade chanser att bli gravida säger de nej! Hur går detta ihop egentligen?

    Jag har letat runt på nätet och har hittat medicinska artiklar som säger att chanserna ökar ganska så mycket efter en operation. Särskilt om man inte hittar något annat fel som barnlösheten kan bero på. Så det som läkarna säger kanske är för att de är försiktiga och inte vill skapa för mycket förväntningar. Men, man behöver ju förväntningar för att orka igenom det här med operation och att försöka igen och igen och igen utan resultat.

    Så till mina frågor: Är det någon där ute som har varit med om samma sak? Har ni lyckats efter en operation och har glada nyheter att dela med er av? Vet ni något om statistiken på det här området?

    Stort tack på förhand! Jag skulle så mycket uppskatta lite uppmuntrande berättelser.

  • Svar på tråden Polyp i livmodern - erfarenheter?
  • Okänd
    Äldre 19 Sep 20:38
    #1
    Meddelande borttaget
  • Äldre 19 Sep 22:12
    #2

    Tack för svaret! Jo, det låter troligt. Den kanske ändå kan störa tillräckligt om den sitter på fel ställe... Det är bara att hålla tummarna inför framtiden och hoppas på att det här var "felet". Det går iaf att åtgärda.

  • Äldre 19 Sep 23:06
    #3

    Jag hade också som de tog bort. Mest för att som du skrev än att det skulle ge effekt. Lycka till.

  • Äldre 20 Sep 18:35
    #4

    Skånejag... hjälpte det? Hur var operationen? Tack för ditt svar!

  • Äldre 27 Sep 09:54
    #5
    Lola1980 skrev 2010-09-20 18:35:49 följande:
    Skånejag... hjälpte det? Hur var operationen? Tack för ditt svar!
    Ursäkta mitt sena svar, men jag hamnade på sjukhus några dagar. 

    OP var inga problem tyckte jag. Det gick fort och sedan sov jag några timmar där innan jag själv ville åka hem. 

    Dock har jag ju ännu inte varit gravid (vad jag vetat om)

    Lycka till! 
Svar på tråden Polyp i livmodern - erfarenheter?