• chatnoir

    Vänta med förskola?

    Efter mycket om och men funderar vi på att avbryta vår förskolestart. Skälen är många, en del har jag skrivit om här: www.familjeliv.se/Forum-13-247/m54330371.html. Jag har talat med adoptionsrådgivarna och de säger att det inte är någon bra idé att avbryta nu när vi har börjat, men vi tror ändå att det kanske är det bästa just för oss. Vi trodde verkligen att det skulle vara positivt för sonen att börja förskola några få timmar om dagen, men det känns som vi var naiva. Hittills har det inneburit en otrygg son som hela tiden talar om att han är ledsen på dagis och även om vi försöker tala om det i positiva termer säger han att han inte vill dit. Själv håller jag på att gå sönder av oro och tvivel. Vi har möjligheten att anpassa våra arbetstider så att vi klarar oss utan barnomsorg. Visst hade vi planer på att gå upp i tid så småningom, men det kan vänta.

    Jag tror att vi skulle klara av att fortsätta, men till vilket pris? Om vi slutar så beror det helt på vår egen situation, jag kommer inte vara varken bitter eller besviken gentemot förskolan eller personalen och jag tänker se till att vi får ett snyggt avslut. Vi känner helt enkelt att det var fel beslut att låta sonen börja nu.

    Vill jättegärna höra om era tankar om detta!

  • Svar på tråden Vänta med förskola?
  • chloe08

    Har inte hunnit läsa vad andra skrivit men kan berätta att vi kände likadant och efter knappt 1 månad på dagis har vi avslutat förskoleplatsen. Man ska ALLTID följa magkänslan oavsett vad andra säger. Det var alldeles för mycket för h¤n och det känns så bra efter att vi tog beslutet och fortsätter att vara hemma 1 år till.
    Följ magkänslan!!!

  • chatnoir
    chloe08 skrev 2010-09-21 09:00:39 följande:
    Har inte hunnit läsa vad andra skrivit men kan berätta att vi kände likadant och efter knappt 1 månad på dagis har vi avslutat förskoleplatsen. Man ska ALLTID följa magkänslan oavsett vad andra säger. Det var alldeles för mycket för h¤n och det känns så bra efter att vi tog beslutet och fortsätter att vara hemma 1 år till.
    Följ magkänslan!!!
    Vad roligt med någon som har fattat samma beslut! Idag är vi hemma, även om han officiellt är sjuk. Det känns verkligen rätt, klart vi ska vara tillsammans allihopa om vi kan det. Tror att vårt beslut är fattat.
  • Namaste72

    Om någon skulle kalla mig överbeskyddande skulle jag ta det som en komplimang, för det är precis det min dotter behöver just nu. Lite extra av allt!

    PS. Vår dotter ska bara gå på ÖF, vi har förmånen att kunna vara hemma tills hon börjar nollan DS.


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Krickita

    Följ din magkänsla! För om du i hjärtat känner att det är fel och du känner dig osäker i situationen så kan det inte bli en bra inskolning. Du och sonen kommer förstärka varandras känslor av otrygghet. Förstår du hur jag tänker?

    Och det kanske bara behövs en kort tid till hemma, följ de bra tipsen från de övriga medlemmarna om att hänga på gården när dagis har stängt osv. Barn är olika och du vet vad som är bäst för din son.

  • Nimbus
    Namaste72 skrev 2010-09-21 13:20:01 följande:
    Om någon skulle kalla mig överbeskyddande skulle jag ta det som en komplimang, för det är precis det min dotter behöver just nu. Lite extra av allt!

    PS. Vår dotter ska bara gå på ÖF, vi har förmånen att kunna vara hemma tills hon börjar nollan DS.

    !
    Jag tolkas nog också som överbeskyddande av andra, men vår son fixar inte att vara bland massa andra just nu, han väljer alltid att vara hemma om har chans. För tillfället vill han inte ens gå till lekplatsen.

  • MammaSusan81

    Säger som så många andra följ ert hjärta, hjärtat har alltid dem bästa svaren.

     Vi har våra barn hemma , dels för att jag valde att studera på distans för att kunna ha möjlighet att vara hemma längre & sedan för att jag personligen (av arbetslivserfarenhet) tycker att det är bättre för våra barn att vara hemma med mig ist för att vara på en förskola med få pedagoger & stora barngrupper i en stressig vardag. Sen är säkert vår dotter (4 år) redo för förskola redan nu, men hon ska iaf inte få börja förrän nästa höst tillsammans med lillebror som kommer vara ca 2,5 år om han är redo annars får jag vara hemma längre på något vis.
    Kompisar finns ändå, förskola & skola kommer dem hinna med att få sin beskärda del utav ändå trots att dem är hemma "länge".


    Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • morgonsolan
    chatnoir skrev 2010-09-20 19:37:47 följande:
    Men jag trodde verkligen att det skulle bli bra! Sedan fick vi en jättedålig start med oerfarna pedagoger som pushade oss igenom inskolningen trots att vi var tydliga med att sonen har särskilda behov utifrån att han är adopterad. Andra försöket har gått bättre, men jag får fortfarande inte gehör för att sonens reaktioner har en annan botten än hos barn som har varit hos mamma och pappa från första dagen. Och jag vet helt enkelt inte hur jag ska gå vidare med det.
    TS: Som så måmnga kloka redan har sagt så kan bara du och din man bedöma vad som är rätt i det här läget. Jag tycker inte att ni ska forcera något som inte känns 100% rätt.

    Jag funderar lite på det här med barngrupper och storleken på förskolan också? Det är ju jätteviktigt att din son känner att det finns ett lugn, när han är där. Att han inte behöver sätta på sig en "mask" och hålla ihop/prestera trots att han kanske ät trött/förvirrad/får för stora omställningar och för många intryck. Det låter som om han behöver ha just en vuxen person i personalen som får en starkare roll. En som är där, när din son är där.

    Jag har själv barn på förskola (dock ej adopterat) och vi har genom en sammanslagning mellan 2 förskolor i kommunen sett hur totalt olika barnen reagerar och mår utifrån de här 2 olika uppläggen. Vår "första" förskola var liten, lugn och det fanns hela tiden en väldigt nära dialog med perspnalen. När jag hämtade min dotter var det liksom "kom in, ta en kopp kaffe, vi kan prata lite om vad vi har gjort i dag och vad din dotter har upplevt".

    Efter sammanslagningen med den andra förskolan så fyrdubblandes antalet barn, personalen blev fler men det finns ingen konsekvens i hur de jobbar. Alla har "rullande schema", och vi byter bara några ord vid hämtning och lämning, men det är är olika personer väldigt ofta. Självklart får jag reda på om det har varit något särskilt, men inte kontakten som fanns förut är helt borta.

    Min dotter har klarat övergången bra, men det finns andra barn som absolut inte har gjort det. En del mindre som hade skolats in och gått på förskola i över 6 månader, fick avbryta och ta paus. Väldigt många står i omplaceringskö, för att föräldrarna saknar den där tiden och gehöret hos pedagogerna.

    Om din son går på en stor förskola så kanske det kan vara bättre att ta en lång paus, och sedan börja på något mindre? För personalen ska ha tid, även för extra samtal om just din sons behov. Det ska finnas resurser för att bemöta honom utifrån hans egna förutsättningar. Ni ska också ha förskolans rektor bakom er tycker jag. Rektorerna finns till för att bedriva en verksamhet som utgår ifrån barnet som individ. Ibland kan det vara lättare att föra dialog med en person som känner personalen och som kan ge tydliga riktlinjer till pedagogerna om vad din son behöver.

    Vi väntar ett småsyskon till min dotter via adoption. Jag kommer inte att skola in mitt andra barn på den förskolan där vår dotter går pga att det helt enkelt inte ens känns tryggt ens i tanken. Jag har sett vilken enorm skillnad storleken på barngruppen gör för hela verksamheten, och för oss blir det en mindre förskola nästa gång (eller dagmamma).
  • chatnoir

    Nu är det klart! Ringde förskolan idag och talade med vår favoritpedagog. Hon förstod mig och det kändes så bra!

    Kram på er!

  • en glad
    chatnoir skrev 2010-09-22 20:49:29 följande:
    Nu är det klart! Ringde förskolan idag och talade med vår favoritpedagog. Hon förstod mig och det kändes så bra!

    Kram på er!
    Grattis sonen - till en klok mamma och pappa!
  • Hej och Hopp
    chatnoir skrev 2010-09-22 20:49:29 följande:
    Nu är det klart! Ringde förskolan idag och talade med vår favoritpedagog. Hon förstod mig och det kändes så bra!

    Kram på er!
    Vad skönt!
  • Ethi
    chatnoir skrev 2010-09-22 20:49:29 följande:
    Nu är det klart! Ringde förskolan idag och talade med vår favoritpedagog. Hon förstod mig och det kändes så bra!

    Kram på er!
    Härligt
Svar på tråden Vänta med förskola?