• Linda1­976
    Äldre 9 Nov 19:03
    13898 visningar
    306 svar
    306
    13898

    Lurar du ditt barn att tomten finns?

    Jag har aldrig begripit varför man låter sina barn tro på tomten! Det är ju att ljuga sitt barn rakt upp i ansiktet. Samma lilla barn som man ska lära att det minsann är fult att ljuga. Nej, jag kan aldrig begripa mig på det.... Är det nån som har en bra förklaring, eller håller ni med mig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-10 09:49:52:
    Då folk upprepar samma frågor till mig hela tiden utan att läsa tråden, så kommer här en sammanfattningen, igen:

    *Min dotter kommer inte att bli ledsen över att det inte kommer en utklädd gubbe iförd billig mask från coop och ger henne paket, hon kommer istället att få paket av någon hon känner iförd tomteluva, för traditionens skull. Och säger hennes kompisar att tomten kom till dem, så vet hon ju sanningen.

    *Ni som säger att julens viktigaste sak för barn är tomten; är det verkligen så. Att det komersiella styr så, att tomten och paket verkligen ska vara höjdpunkten.

    *Självklart så är det inte samma sak att tro på tomten som att tro på allt som står i sagoböcker. Men principen är samma. Skulle Alice få för sig att Pippi finns på riktigt och är jättestark och bor ensam med en häst nånstans, så skulle jag förklara sago-konceptet för henne, likaväl som jag´kommer att göra med tomten, tandfén eller vad som helst.

    *Nej, jag har aldrig trott på tomten, och inte heller missat nåt. Mina jular var underbara på alla sätt, och hade inte blivit bättre av en utklädd gubbe. Snarare tvärtom, många småbarn är ju jätterädda för tomten. På dagis så tyckte jag verkligen att de andra barnen var patetiska som satt där och trodde att det Tomten som kom med paketen....

    *Det är inte det "övernaturliga" jag sätter mig emot. TOmtar, troll, vättar, spöken - det får man gärna tro på, men för mig är det inte samma sak som en rödklädd gubbe.

    *Inlägg som "Tomten hinner ju inte åka runt till alla barn i hela världen, så därför får släktingar, grannar osv klä ut sig till honom på julafton. Helt enkelt för att hjälpa den riktiga Tomten. " bemöter jag inte, eftersom jag inte bemöter de som pratar mot bättre vetande.

    *Ja, jag tycker det är fel att lära barn att Gud finns. Väljer Alice en religion när hon är större så fine, men jag kommer inte att styra henne till att Gud finns.

    *Att jämföra gudstro med Tomten tycker jag inte alls är samma sak.

    *Tycker inte ni lindar in sanningen om tomten, ni som påstår det. När jag menade att jag kommer att linda in sanningen för Alice, så menade jag snarare att jag inte kommer att säga toksanningar om känsliga saker. Tex om hon frågar om hon kan dö imorgon, så kommer jag ju inte att säga "Ja, du kan få en tegelsten i huvudet, så ja... det kanske du gör" jag kommer ju att säga "Nej, det kommer du inte att göra, du är så ung och kommer att leva jättelänge till". Begriper ni inte den skillnaden, så vet jag inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-10 09:51:20:
    Oj, nu använde jag uppdateringen fel, man får ju inte bemöta frågor, men jag sammanfattade anledningarna till min tomtenegativitet, så det kanske var ok iaf. Förlåt!!! Jag såg inte det, förrän jag tryckt uppdatera!

  • Svar på tråden Lurar du ditt barn att tomten finns?
  • mia196­8
    Äldre 13 Nov 10:27
    #0

    Jag ska lura mitt barn i hundranitti.... han kommer att få tror på tomten, gud, pippi osv. Han är ju barn, klart han ska få det jag tycker är självklart... en jul med tomten. Det var det jag minns från barndomen, denna plirande längtan/ spänningen av att tomten skulle komma. Det är inte någonting jag kommer att förvägra honom.... jag vill ju hans bästa ;.)

  • Äldre 13 Nov 10:35
    #0

    Jag tror aldrig att jag har trott på tomten, men det var lika spännande varje jul ändå. Dels att lyssna efter när han skulle komma, dels att försöka lista ut vem som var tomte i år.

  • Liselo­tte
    Äldre 13 Nov 10:36
    #0

    Jag tycker inte man kan jämföra tomten, gud o pippi. Gud.... nu är vi inne på religion. Tomten är ingen religion. Har aldrig hört talas om Sankta Claus-sekten.
    En jul med tomten får man ju i alla fall. Även om det är nån som klätt ut sig. Och jag tror ändå att de tycker det är spännande o kul när tomten kommer med sina paket.

  • Jenny7­5
    Äldre 13 Nov 10:59
    #0

    När jag läser orginalinlägget tycker jag att det handlar lika mycket om att ljuga som om tomten. Det är väl inte så mycket frågan om JULtomtens existens utan hur man ställer sig till de olika företeelser som finns i ett barns liv. I vår familj kommer vi att berätta om jultomten och de traditiooner som finns därikring. Jag kommer aldrig att säga till Albin att det är en reellt levande varelse som han kommer att få grejer ifrån. Däremot kommer jag inte att gå fram till honom och säga att jultomten inte finns, tids nog kommer han att förstå.

    Avssende lögn och hyckleri. Visst kan man anse att det är att hyckla att inte direkt tala om ett för ett barn "sanningen" eftersom man skall uppfostra sitt barn att vara sanninsenlig. De flesta av oss är väl i så fall förkastliga hycklare i olika hänseenden. Förutom jultomten kanske det finns de som fått guds välsingnelse vid ett krykbröllop utan att vara troende eller kanske döpt sitt barn i kyrkan och skall uppfostra det enligt kristna värderingar.

    Till sist, oavsett vad man väljer att göra, vad man tror på och anammar så försöker de flesta nog att föra vidare det på bästa möjliga sätt. Jag tror inte att ett barn som får veta att det är "grannen* som är bakom masken blir mer skadat än det barn som får veta att jultomten *is back in town* det beror väl på hur man förmedlar det. Jag utgår från att TS inte tänker riva av tomtemasken och tjoa *gick du på den lätta det är ju farbror Urban för bövelen, MoaHHhhhHHaaa*

  • Modern­aModer­n
    Äldre 14 Nov 10:19
    #0

    MIDORI:

    "Varför påstå att tomten finns? Lika idiotiskt som att påstå att gud finns...
    Jag tror ju inte på varken tomten eller gud, så varför lura i mina barn att de finns? "

    Detta var dina ord, inte mina, med dessa orden hävdar du att vi som är troende är idiotiska och DET gör mig förbannad.

    Du säger att du inte skulle neka dina barn tomten eller att de inte får tro på tomten...hur ska du ha det igentligen?

    Att säga att tomten är utklädd om barnen frågar, det skulle jag också göra ( min dotter vet förresten att det är morbror som har en mask på sig, den "riktige träffar hon på julmarknaden*fniss*").

    Vad jag menar är att när man läser dina inlägg får man den uppfattningen att DU inte vill att dina barn ska tro på varken Gud eller Tomten, för då blir de idioter...
    Kanske tolkar jag dig fel, och isåfall ber jag om ursäkt...

    Men som sagt, dina ord är svårtolkade...

    LINDA1976:
    Jag känner mig absolut inte förolämpad för att man jämför Gud och tomten....
    Trots allt så kommer ju tomtetraditionen genom St Nicholaus, en biskop.

  • midori
    Äldre 14 Nov 13:05
    #0

    Moderna mamman - nja, du har nog missförstått mig
    Jag tror inte att mina barn blir idioter om de tror på gud eller tomten. Men jag tycker att det är idiotiskt att tro på både tomten och gud (om man inte är under 12 år).
    En väsentlig skillnad enligt mig.
    Gud är för mig lika påhittad som tomten, eller troll, eller alver etc. etc. (åtminstone den gud som skildras i exempelvis de bibliska skrifterna). Man det är väl upp till mig att tycka?

  • midori
    Äldre 14 Nov 13:08
    #0

    alexia -

  • Linda1­976
    Äldre 14 Nov 13:12
    #0

    alexia: Mitt liv är alldeles utmärkt tack. Alldeles fantastiskt t o m !!

    På FL finns en hel del mer eller mindre viktiga trådar, vill man bara disk superviktiga saker så får man nog hänga på Amnestys eller Greenpeaces hemsidor.

  • Angelg­irl13
    Äldre 14 Nov 13:12
    #0

    Jag har aldrig trott på tomten, även om någon släkting kommit med vitt skägg och säck med klappar. Min dotter kommer att få veta att tomten är ett påhitt - precis som påskharen osv. Det är en kul grej, tycker jag, att ha jultomte (fast jag gillar inte masker som ofta skrämmer små barn), men inget jag vill att min dotter ska tro på.

    alexia: Vad är det för fel med att diskutera huruvida man ska ljuga för sina barn eller ej?

  • Äldre 14 Nov 13:21
    #0

    vadå??? finns inte tomten...?????!!!!!!!!!

  • Sunniv­a A
    Äldre 14 Nov 21:42
    #0

    Jag tycker att det är OK att säga att tomten finns, men att han får hjälp av en massa andra för att han inte hinner med allt själv. Jag är uppvuxen med att tomten kommer med en julstrumpa natten till julafton, det har jag fortsatt med till mina barn. Man träffar alltså inte den riktiga tomten. Ingen utklädd person ska skrämma mina barn på julafton och ge dem paket som det står saker som "från Mamma och Pappa" resp "från Mormor och Morfar" på etiketterna.... Hur trovärdigt är det??? Min dotter har träffat en tomte på en julavslutning, jag har berättat att det inte är den riktiga tomten utan en som hjälper till. (Att det var vaktmästaren har jag INTE sagt..)

  • Modern­aModer­n
    Äldre 14 Nov 21:48
    #0

    MIDORI: Ja vi lever i Sverige, här får man tro på vad man vill.....och jag tror på både GUD, Tomtar o spöken....

  • gosena­nnen
    Äldre 17 Nov 21:42
    #0

    Vaddå säger jag också .... finns inte tomten????????

  • Kiwis mamma
    Äldre 18 Nov 08:45
    #0

    Jenny75 skrev:
    "Avssende lögn och hyckleri. Visst kan man anse att det är att hyckla att inte direkt tala om ett för ett barn "sanningen" eftersom man skall uppfostra sitt barn att vara sanninsenlig. De flesta av oss är väl i så fall förkastliga hycklare i olika hänseenden. Förutom jultomten kanske det finns de som fått guds välsingnelse vid ett krykbröllop utan att vara troende eller kanske döpt sitt barn i kyrkan och skall uppfostra det enligt kristna värderingar. "

    Jag tycker att det är lika mycket lögn/hyckleri att som du beskriver få Guds välsignelse vid bröllop eller döpa barn i kyrkan om man inte står för/tror på det som dessa ceremonier innebär. Bara för att det är många som gör på så sätt så blir det automatiskt OK att ljuga/hyckla om? Min moral är i alla fall högre än så. Jag anser fortfarande att man ska fundera över varför man handlar som man gör (i alla lägen) och känna efter om man till fullo kan stå för sina handlingar. Kan man det så kör på! Kan man inte det - gör det inte. Varför göra som "alla andra" per automatik?

  • sallyb
    Äldre 18 Nov 17:35
    #0

    FANTASI är positivt för tänkandet och utvecklingen. Därför finns även sagor och liknande som oftast kan innehålla allt möjligt konstigt som inte är sant.
    TOMTEN står för fantasi, spänning, förväntan, pirr-i-magen, nyfikenhet, glädje mm mm. Sådana lögner är inte skadliga utan i stället berikande!!

  • Äldre 26 Nov 13:40
    #0

    I kväll "lurar" vi sonen och hans kusiner att lillajultomten kommer med paket! Huujeedamej!!! :) Tomte skall det vara på jul. Både den "osynliga" lillajultomten samt den riktiga julgubben! Vi bor i en by med 80 invånare och här finns alla möjliga konstiga varelser bl.a. julgubben och tomtar, "piiskan-Paavo" (typ smisk-gubben) osv. osv. Alla dessa konstiga ting fanns redan då min pappa var liten och växte upp här och säkert redan innan dess. Ingen av oss har tagit skada av att luras... Däremot har vi många glada minnen av mystiken kring dessa varelser.... Men jag kan tänka mig att uppväxten för dom som bor i en stad är helt annorlunda.

Svar på tråden Lurar du ditt barn att tomten finns?