• Äldre 21 Sep 19:42
    3256 visningar
    5 svar
    5
    3256

    Datorns klocka "tappar" tiden?

    Klockan i datorn håller inte tiden efter att datorn varit avstängd och jag sätter på den igen. Vad beror det på??

  • Svar på tråden Datorns klocka "tappar" tiden?
  • Äldre 21 Sep 22:30
    #1

    kan vara så att batteriet i datorn är slut.  batteriet hittar du om du öppnar datorn.. kollar på moderkortet så finns det ett silvrigt platt batterie ungeför av storleken på 1 - 1½ cm.. du kan plocka ut det och gå in på en affär och be om ett nytt..

  • Äldre 21 Sep 22:44
    #2

    Tack för det. Ska prova att se om jag hittar något i datorn Ibland får jag upp en ruta som det står att "det virtuella minnet" är för lågt. Det finns inget samband med det? Och vad innebär det???

  • Äldre 22 Sep 14:21
    #3

    det virtuella minnet du pratar om är en bit av din hårddisk som datorn använder som tillfälligt minne.. jag skulle tro att du har en ganska så full hårddisk och behöver rensa upp lite plats på din C:. men tyvär det minnet och klockan hänger inte ihop eftersom det minnet bara används medans du kör program och datorn är igång.. klockan däremot körs ju dygnet runt och hela tiden även när datorn är utan ström ;)

  • Äldre 22 Sep 21:26
    #4

    ok. tack så mycket

  • Peppar­77
    Äldre 24 Sep 19:48
    #5

    Det virtuella minnet används när RAM minnet är slut. Med tanke på att du behöver byta CMOS batteri antar jag att din dator är minst 5 år gammal. Då är det inte otroligt att du har moderna program som äter upp RAM och sen det virtuella minnet. Se om du kan köpa mer RAM så bör det inte dyka upp lika fort igen.

Svar på tråden Datorns klocka "tappar" tiden?