• Äldre 22 Sep 13:38
    9486 visningar
    6 svar
    6
    9486

    Skattetabell

    Hej hej.

    Jag har fått jobb som personlig assistent men då kontoret inte ligger i samma stad så har jag fått anställningsavtalet skickat till mig och ska då skicka in det efter att jag har fyllt i vissa uppgifter.

    Det finns en ruta där jag ska skriva vilken skattetabell dem ska gå efter. Har aldrig varit med om det tidigare och vet inte vilken tabell som gäller.
    Jag har ett till jobb och vet vilken tabell det är där men inte vilken kolumn. ( har försökt kolla på skatteverket men jag förstår inte så mycket). Det andra jobbet är också inom vården, undersköterska på privat gruppboende.

    Nån som är duktig på sånt här?

  • Svar på tråden Skattetabell
  • Äldre 22 Sep 13:52
    #1

    Vilken skattetabell som skall användas beror på var du bor, inte var du jobbar. (Så länge det är i Sverige dvs)


     


    I Västerås är det skattetabell 32 som gäller om du är medlem i kyrkan och 31 om du inte är det

  • Äldre 22 Sep 14:29
    #2

    Här kan du söka fram vilken skattetabell du ska använda: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2010/skattesatserdetaljniva.4.69ef368911e1304a6258000217.html

    Fast du vet nog redan vilken skattetabell du tillhör, om du lämnat den uppgiften till ditt andra jobb. Kolumn 1 brukar det vara.

  • Mrs Statha­m
    Äldre 22 Sep 15:07
    #3

    Såhär:
    Kolumn 1 är för sådana som är yngre än 65
    Kolumn 2 för de som är 66 eller äldre
    Kolumn 3 är för de som är mellan 72-65
    Kolumn 4 för de som är äldre än 73
    Kolumn 5 avser ersättningar (alltså INTE lön) för de som är 72 eller yngre
    Kolumn 6 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner, alltså INTE lön) till den som är 65 eller yngre, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

    Men det är något som din arbetsgivare har koll på. Om du är yngre än 65 (vilket jag antar att du är pga nicket) och får vanlig lön så är det kolumn 1 som gäller.

    Som sagt är skattetabellen är baserad på vart du är skriven någonstans och inte vart du jobbar.
    Så det är samma skattetabell som på andra jobbet, om du inte flyttat sedan du började där dvs...

  • Äldre 22 Sep 15:16
    #4

    Tack så jättemycket för era svar! Bor i Västerås, är ännu medlem i svenska kyrkan, och är under 65..:D

    Så tabell 32 blir det!

    Vad skulle jag göra utan fl..haha..

  • Äldre 22 Sep 22:14
    #5

    Om man har flera jobb hos olika arbetsgivare så skall en av dem vara huvudarbetsgivare. Om var och en av dem bara drar skatt efter tabell så blir det fel.

    Om du t ex tjänar 5 000 kr hos arbetsgivare A så drar dom enligt tabell (32) 421 kr
    Sedan tjänar du 6 000 kr hos arbetsgivare B så drar dom också enligt tabell 645 kr
    Du har då totalt betalat 1 066 kr i skatt.

    Om man däremot räknar ihop lönen hos A och B så har du tjänat 11 000 kr. Skatten enligt tabell på det beloppet är 1 856 kr. Då har du betalat 790 kr för lite den månaden. 

    Ring Skatteverket och fråga hur du skall  göra för att det skall bli rätt skatt draget så du slipper restskatt.

  • Äldre 24 Sep 20:45
    #6

    Ahh..bara krångel med sånt där..men på ena stället har jag en fast tjänst, dock bara 56%, det andra är ett timvikariat med varierande arbetstid..vissa veckor jobbar jag inte ens där och vissa veckor far jag runt som en tok mellan jobben.

Svar på tråden Skattetabell