• Anonym (oros-­själ)
    Äldre 30 Sep 12:58
    3701 visningar
    13 svar
    13
    3701

    Hur säker kan man vara på att lånelöftet verkligen gäller??

    Hej!
    Vill vara anonym då detta är känsligt för en oros-själ som jag och vill inte att nån jag känner ska veta om det..

    Vi har fått lånelöfte, jag har pratat med banken om att kontraktskrivning skulle ske nu i veckan, och enligt banken var allt i sin ordning.
    Nu har vi skrivit och gett handpenningen (kontantinsatsen) på huset till nuvarande ägaren. 
    Tillträdesdagen är om ca en månad och nästa vecka ska jag träffa min bankkontakt och diskutera räntor, öppna konto mm.
    Men jag vågar inte glädjas?!?!
    Finns det något mer "hinder" nu? Kollar dom nåt mer efter att de gjort kreditupplysning och gett lånelöfte eller kan jag verkligen vara säker på att lånet går igenom?

    Tacksam för alla svar! 

  • Svar på tråden Hur säker kan man vara på att lånelöftet verkligen gäller??
  • Anonym
    Äldre 30 Sep 13:15
    #1

    Sätt du in mer än 15% av inköpspriset i egen insats så skall det inte vara några som helst problem!

  • Anonym (oros-­själ) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 14:33
    #2
    Anonym skrev 2010-09-30 13:15:05 följande:
    Sätt du in mer än 15% av inköpspriset i egen insats så skall det inte vara några som helst problem!
    Är det säkert?!

    Så jag kan börja glädjas redan nu då?!

     
  • Äldre 30 Sep 14:41
    #3

    Om inget drastiskt har hänt sen ni fick lånelöftet, tex betalningsanmärkning eller förlorat jobbet och ni inte lånar mer än 85% av priset är det hyfsat lugnt.

    Nu försätter jag att t ex de uppgifter ni har lämnat till banken stämmer.

  • Anonym (oros-­själ) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 14:49
    #4
    Kjell2 skrev 2010-09-30 14:41:54 följande:
    Om inget drastiskt har hänt sen ni fick lånelöftet, tex betalningsanmärkning eller förlorat jobbet och ni inte lånar mer än 85% av priset är det hyfsat lugnt.

    Nu försätter jag att t ex de uppgifter ni har lämnat till banken stämmer.
    Tack för sitt svar!

    Jo, alla uppgifter stämmer, men gör de fler ingående kreditupplysningar efter den som de baserar lånelöftet på?

    Sen kom jag överens med banken att få ta blancolån på 5 procent av de 15 procent som man ska lägga i kontantinsats. Alltså lade jag 10 procent av egna pengar i kontantinsats. Detta står även i lånelöftet.
    Det är inget stort lån, men ändå.. 
  • Anonym (oros-­själ) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 14:41
    #5

    *Puffar lite*

    Fler med kunskaper/erfarenheter på området? 

  • Äldre 1 Oct 14:45
    #6

    Sluta oro dig. Det finns ingeting du kan göra åt det hela just nu och det enda du kommer få höra här är mer gissningar och spekulationer.

    De finns de som inte får lån efter ett lånelöfte
    De absolut flesta som fått lånelöfte får sen lån.

  • Anonym (oros-­själ) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 14:52
    #7
    Kjell2 skrev 2010-10-01 14:45:32 följande:
    Sluta oro dig. Det finns ingeting du kan göra åt det hela just nu och det enda du kommer få höra här är mer gissningar och spekulationer.

    De finns de som inte får lån efter ett lånelöfte
    De absolut flesta som fått lånelöfte får sen lån.
    Ville bara kunna släppa min oro lite eftersom det är ca en månad kvar till tillträdesdagen.
  • Äldre 1 Oct 14:54
    #8
    Anonym (oros-själ) skrev 2010-10-01 14:52:11 följande:
    Ville bara kunna släppa min oro lite eftersom det är ca en månad kvar till tillträdesdagen.
    Den blir inte mindre för att du skickar frågor till FL. Risken är bara att du får höra någon skräckhistoria om någon som fått lånelöfte och sen inte lån. Hur skulle du må då?
  • Anonym (oros-­själ) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 15:04
    #9
    Kjell2 skrev 2010-10-01 14:54:25 följande:
    Den blir inte mindre för att du skickar frågor till FL. Risken är bara att du får höra någon skräckhistoria om någon som fått lånelöfte och sen inte lån. Hur skulle du må då?
    Jag skulle må dåligt såklart, men jag hoppades på lite verklighetsförankrad uppmuntran men det kanske är dumt...
  • Äldre 1 Oct 15:08
    #10
    Anonym (oros-själ) skrev 2010-10-01 15:04:51 följande:
    Jag skulle må dåligt såklart, men jag hoppades på lite verklighetsförankrad uppmuntran men det kanske är dumt...
    Eftersom verkligheten är er exakta situation och vilka regler just ert bankkontor har och ingen här har koll på det kan du aldrig få ett verklighetsbaserat svar här.
  • Anonym
    Äldre 1 Oct 15:08
    #11
    Anonym (oros-själ) skrev 2010-10-01 15:04:51 följande:
    Jag skulle må dåligt såklart, men jag hoppades på lite verklighetsförankrad uppmuntran men det kanske är dumt...
    För mig gick det utmärkt kan jag berätta.
    Jag fick lånelöfte och sen fick jag mitt lån.
    Inga som helst problem alls.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 1 Oct 15:12
    #12

    För oss gjorde dom en extra kreditupplysning precis innan vi fick lånet för att se så inget hänt sedan lånelöftet. Men har inget ändrat sig i er ekonomi ska det inte vara något bekymmer, men det låter som att du är lite orolig för att dom ska kolla er extra...finns det något som ni inte berättat för banken?

  • Anonym (oros-­själ) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 15:29
    #13
    Anonym (Hmm) skrev 2010-10-01 15:12:49 följande:

    För oss gjorde dom en extra kreditupplysning precis innan vi fick lånet för att se så inget hänt sedan lånelöftet. Men har inget ändrat sig i er ekonomi ska det inte vara något bekymmer, men det låter som att du är lite orolig för att dom ska kolla er extra...finns det något som ni inte berättat för banken?


    Nej, vi har berättat allt. 
    Jag är orolig för att folk säger att det är så svårt att få lån i dagens läge.
Svar på tråden Hur säker kan man vara på att lånelöftet verkligen gäller??