• Nosan8­3
    Äldre 6 Oct 21:47
    15810 visningar
    21 svar
    21
    15810

    Min lilltjej spyr precis hela tiden....

    Hej min dotter på snart 3 månader spyr oerhört mkt och hela tiden. Fruktansvärt jobbigt. Har gjort sen hon föddes men det har blivit värre tycker jag. Spyr alltid efter amning och även långt efter. Det är kaskader hon spyr. Går inte att ta i henne utan att hon spyr. Har sagt på bvc men dom säger att vissa barn spyr mer, hon går ju upp i vikt å så.Känns inte riktigt som dom förstår hur mkt hon spyr....  det känns onormalt mkt och ofta hon spyr. Hon vaknar och vill amma nästan en gång i timmen på natten nu senaste tiden. Här går det åt massor av kläder å handdukar varje dag....använt haklappar men det hjälper inte för hon spyr sånna mängder varje gång.

    Ville mest skriva av mig för ingen jag känner har barn som spyr  så här. och fråga er i samma sits när det lägger sig något för detta e jobbigt för både mig å lilltjejen.

    Tack

  • Svar på tråden Min lilltjej spyr precis hela tiden....
  • Taurus
    Äldre 7 Oct 09:03
    #11

    Det gjorde min son också nr han var liten, frågade ofta varför han gjorde det men fick bara till svar av läkare/bvc att så länge han gick upp i vikt var det ingen fara

  • Äldre 7 Oct 09:12
    #12
     
    leolina1980 skrev 2010-10-07 09:02:56 följande:
    För min flicka slutade det inte heller då jag började ge fast föda. Jag minns inte vad medicinen hette, men man skulle ge den 3 gånger om dagen före måltid. Till mig sade dom ju att efter 6 månaders ålder är det inte normalt att spy så mycket. Jag bor i Finland men man tycker ju att det borde vara samma rekommendationer :) Jag har en bekant som fick medicin åt sin bebis då den bara var ungefär 3 månader gammal, så 6 månaders regeln gäller ju inte alltid.
    Så trist att man inte kan få hjälp. De säger bara att han inte mår dåligt av det, att det bara är jag som gör det. Men hur mysigt kan det vara att kräkas flera gånger om dagen?!

    Jag får väl vackert stå ut lite till och vänta till läkarkontrollen om 1,5 månad.....
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Nosan8­3
    Äldre 7 Oct 09:55
    #13

    Jag tänker mest på att det kanske faktiskt är nåt fel som då går att hjälpa så det blir bättre. Dumt att då bara gå runt och tänka att det går nog över.....för vissa skriver ju här att deras bebisar faktiskt visat sig ha mjölkallergi eller annat. Visst sen kan det ju vara så att hon e en kräkbebis helt enkelt men vill ändå kolla upp det känner jag. Är verkligen urjobbigt som ni alla skriver, det här med att behöva säga till folk som ska hålla henne att va försiktiga hon spyr mkt e jobbigt. Mina närmaste som träffar henne ofta har med sig nån annan tröja som dom tar på sig hemma här så dom slipper gå ut i kräkiga kläder sen )

    Nån mer som vill dela med sig av era kräkhistorier och om erat barn haft nån åkomma??

  • Taurus
    Äldre 7 Oct 10:04
    #14
    babyfia skrev 2010-10-07 09:12:11 följande:
    leolina1980 skrev 2010-10-07 09:02:56 följande:
    För min flicka slutade det inte heller då jag började ge fast föda. Jag minns inte vad medicinen hette, men man skulle ge den 3 gånger om dagen före måltid. Till mig sade dom ju att efter 6 månaders ålder är det inte normalt att spy så mycket. Jag bor i Finland men man tycker ju att det borde vara samma rekommendationer :) Jag har en bekant som fick medicin åt sin bebis då den bara var ungefär 3 månader gammal, så 6 månaders regeln gäller ju inte alltid.
    Så trist att man inte kan få hjälp. De säger bara att han inte mår dåligt av det, att det bara är jag som gör det. Men hur mysigt kan det vara att kräkas flera gånger om dagen?!

    Jag får väl vackert stå ut lite till och vänta till läkarkontrollen om 1,5 månad.....
    Fast verkar han inte må dåligt av det är det ingen fara. Min son var också en kräkbebis. Det enda tips vi fick var att dra ut på måltiderna med en timma så att hans mage inte skulle vara så full.. Vi testade det och det blev faktiskt lite bättre.
  • linnea­m
    Äldre 7 Oct 10:46
    #15

    Har hört om en mamma som lessnade på BVC:s attityd och matade sitt barn med nyponsoppa (vad som helst som är färgat fungerar nog) strax innan hon gick till BVC och sedan demonstrerede de handgripligen vad som händer . Då hade BVC tagit det på allvar...

  • Äldre 7 Oct 19:52
    #16
    linneam skrev 2010-10-07 10:46:49 följande:
    Har hört om en mamma som lessnade på BVC:s attityd och matade sitt barn med nyponsoppa (vad som helst som är färgat fungerar nog) strax innan hon gick till BVC och sedan demonstrerede de handgripligen vad som händer . Då hade BVC tagit det på allvar...
    Haha vi behövde inte göra ngt sådant. Vi hade "turen" att sonen tokkräktes kaskadspyor vid läkarbesöken ändå. Fdlög över halva rummet och en remiss var skriven....

    Minns tyvärr inte vad medicinen hette som vi fick. Var på recept. Men hjälpte faktiskt inte här.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Nosan8­3
    Äldre 8 Oct 17:32
    #17

    Ringde bvc men enligt henne gör dom ingenting sålänge bebisen går upp i vikt.....mjölkallergi då ska hon aven ha lite som kolik och oftast prickar....jaja får väl bara innerligt hoppas att det växer bort

  • Hallän­dsk glad tjej
    Äldre 9 Oct 22:00
    #18

    Min dotter kräktes oxå jättemkt. Ett tips är att blanda i nestargel som är ett förtjockningsmedel man kan köpa på Apoteket. Det hjälpte oss. Hon fortsatte visseligen att kräkas men inte på långa vägar så mkt som innan.

  • Äldre 9 Oct 23:04
    #19

    Oj vad jag känner igen mig. Så tröttsamt att höra det där "det är sååå vanligt att barn kräks mycket, det är heeeelt normalt". Jisses, som de inte fattar skillnaden mellan ett barn som kräks och ett barn som verkligen kräks!

    Min dotter var som en öppen kran alltid och jag höll på att bli galen. Hon var inte som andra barn som "kräktes mycket" utan det bara vällde ut vad man än gjorde. Det var inget ovanligt att byta fem pyjamasar innan hon las ner i spjälsängen eftersom hon snabbt hann spy ner så många så att de blev dyblöta. Till slut tyckte man knappt det var någon idé att byta för när man försökte få av/på gamla/nya kläder så spydde hon ju bara igen. I början mådde hon inte dåligt av det men när hon var runt tre månader eller så började dessutom problemen med en missnöjd bebis. Först ansågs det då vara kolik eftersom hon skrek och skrek, men så småningom slutade de långa skrikepisoderna och då började hon istället strula med att inte vilja äta och inte kunna sova. Hon spydde i sömnen och hostade och harklade och gurglade. Kräket sprutade till och med ut genom näsan och hon gick konstant med vit gegga som täppte igen näsan. BVC fortsatte att vidhålla att det var "sååå normalt". Vi valsade runt i vården utan hjälp till dottern var över två år tyvärr, men då konstaterades gastroesofagal reflux på henne. Vid det laget var hela familjen helt körd i botten då vi sov i tio-minutersintervaller eftersom lilltjejen vaknade och var ledsen så ofta på nätterna. Dessutom var hon nere i att äta typ ingenting. När väl diagnosen ställdes fick hon losec utskrivet och det medicineras hon med fortfarande. Hon är fyra år nu. Men med medicin är livet så gott som normalt.

    Poängen med detta är nog egentligen att visst kan kräkandet vara något "normalt och ofarligt", MEN om man som förälder känner att det är något mer än det vanliga som bvc och läkare avfärdar så ska man lita på sin instinkt och stå på sig om att få hjälp. Framförallt kan det ju vara bra att veta om att sjukdomen gastroesofagal reflux finns. Verkar barnet må bra i övrigt är det säkert inget problem, men om barnet börjar kinka med ätandet, vara ledset eller sova dåligt så kan kräkandet vara värt att kolla upp. Kräkandet kan även gå över men problemet fortsätta i form av sura uppstötningar när barnet blir äldre. Så, TS lita på din instinkt och sök hjälp om du upplever att ditt barn behöver det. Ett litet obs för att många refluxbarn äter väldigt ofta på nätterna då ätandet för stunden lindrar eventuellt ont i strupen. Men naturligtvis är det många så små bebisar som äter en gång i timmen. Återigen, lita på din föräldrainstinkt för du känner ditt barn bäst och kan bäst avläsa hur hon mår.

    Några tips om vad som kan hjälpa som är enkelt är:
    X Använd up&go blöjor så tidigt det går då dessa inte trycker ihop magen och framkallar kräkningar. Finns från 7 kg tror jag.
    X Ställ sängen ordentligt uppallad på några böcker så att barnet sover i uppförsbacke, då läcker magmunnen mindre.
    X Försök att inte låta barnet äta eller dricka så nära inpå sänggående. Speciellt vätska tenderar att backa tillbaka upp i matstrupen såklart. Det är ju svårt med en bebis  att undvika sånt här men även att amma/ge vällingen en halvtimme innan sänggående istället för i sängen kan underlätta något. Helst ska barnet inte äta eller dricka något två timmar innan sovdags.
    X Kolla med bvc om ni kan prova förtjockningsmedel, typ nutilis, nestargel eller thick n up eller kanske ersättningen enfamil om ni använder ersättning.
    X Prova att utesluta mjölkprotein ur din kost under några veckor och se om ditt barn mår bättre, men tänk på att verkligen lusläsa alla innehållsdeklarationer noga för att få detta att fungera (obs att ord såsom globulin, albumin, kasein och syra (ej citronsyra men mjölksyra men det är inte alltid utskrivet vilken sort det gäller) är mjölkprodukter. Om man ska gå på mjölkfri kost någon längre tid bör man så småningom söka lite hjälp från en dietist så man inte blir utan viktiga näringsämnen.
    X Försök att övergå till fast föda så tidigt som möjligt om barnet reagerar positivt på detta. Var dock vaksam då en del refluxbarn reagerar dåligt på fast föda då kräkningarna blir surare och det blir än äckligare att kräkas än förr. Min dotter mådde jätte mycket sämre när hon började äta mat, ersättning/välling fick hon inte så ont av att spy upp. 

    Slutligen så finns det en tråd för oss med barn med gastroesofagal reflux. Du är jätte välkommen att titta in där. Då kanske du kan läsa och se om du känner igen dig och få lite tips och råd. Det är väldigt vanligt med kombon reflux-mjölkproteinallergi så det finns även många med mjölkproteinalleriska barn där.

  • Äldre 9 Oct 23:05
    #20

    Här kommer länken till refluxtråden:

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m51115224.html

  • Äldre 11 Oct 14:06
    #21

    Dottern var (och är väl lite fortfarande) en riktig kräkis, hon spydde mängder, säkert 15 ggr varje gång hon ätit och hon åt ofta, det var inte lite som kom upp. I samråd med BVC körde vi mjölkfritt i ca 3 månader och det hjälpte lite men när hon var typ 5 månader började vi med mjölk igen och då reagerade hon inte. Nu är hon 7,5 månad och äter bara "vanlig" mat. Det har blivit mycket bättre sedan vi kommit igång ordentlgt med fast föda men hon får fortfarande upp maten ibland och någon gång sådär blir det en riktig kaskad. känns dock inte som något problem längre när det är så lite i jämförelse med tidigare.

Svar på tråden Min lilltjej spyr precis hela tiden....