• Äldre 9 Oct 16:10
    7521 visningar
    52 svar
    52
    7521

    Frågor om Taiwan

    Jag och min man har stått i kö hos AC och BFA 1,5 år och varit gifta i ett år och nu i höst ska vi gå föräldrautbildningen för att kunna påbörja utredning i början på nästa år. Taiwan är det land som intresserar oss mest just nu. Det verkar som att barnen tas väl om hand där och vi gillar även processen med att mammorna får vara med och välja familjer (även om det kanske är tufft för oss svenskar ibland att konkurrera med amerikaner osv). Vad jag kan förstå från BFA:s hemsida så borde vi kunna skicka in sina papper dit nästa höst om allt går enligt planerna. Om vi gör det till hösten har jag isf precis hunnit fylla fyrtio år (maken är fem år yngre). Vad tror ni som har erfarenhet då om medgivandeålder? Är vi för gamla för 0-18 månader? Skriv gärna och berätta ni som adopterat därifrån eller är på väg att göra det. Vet att vi kommer att få input om detta längre fram i processen men är så nyfiken redan nu. Det sätter ju igång en väldig massa tankar när man anmält sig till föräldrautbildningen.

  • Svar på tråden Frågor om Taiwan
  • Äldre 9 Oct 17:24
    #1

    Enligt nya riktlinjer så ska man få ett sk öppet medgivande. Det innebär att man inte begränsas av en ålder utan att de ibland istället lägger in om önskemål om ålder i utredningen. Detta är tyvärr något som inte alla kommuner har gjort än så länge men som de egentligen ska göra. Så ni kanske får ett öppet medgivande när det väl är dags för hemutredning för er istället för att bestämma en ålder.
    Detta kan ju även vara en fördel så ni inte blir låst på en ålder eftersom du själv säger att du snart blir 40år.
    Det behöver inte betyda att ni får ett äldre barn utan detta är en ny riktlinje från Sverige. Kolla hur era utredare i er kommun gör om ni vill veta exakt.
    Vår kommun ger endast öppna medgivanden och de begränsar med en ålder som vi önskar i själva utredningen. Men denna begränsning är endast önskemål och inget som länderna egentligen behöver ta hänsyn till. Det innebär bara att vi är godkända att ta emot ett barn oavsett ålder.

    Vi tycker att detta öppna medgivande är jättebra. Då behöver man inte heller in och krångla om det skulle stöta på något och barnet hinner bli några veckor äldre än det medgivandet gäller.

    Sen kan den ungefärliga väntetiden som organisationerna har på sina hemsidor variera med tiden. Vad de vet i dagsläget är att de flesta länder får längre väntetider med tiden och om ett år kan det vara längre väntetid än vad det är idag. Väntetiderna är något jättesvårt att se i framtiden och de stämmer sällan. Ställ in er på en längre väntan så blir det bara en bonus om det går fortare.

    Hoppas det blev lite hjälp på dina funderingar. Det bästa är ändå att vända sig till sina utredare i kommunen och till organisationerna för att få bättre och mer korrekta svar vad som gäller just nu och för just er.

  • Långlå­ngvänt­an
    Äldre 9 Oct 18:33
    #2

    Vi håller just nu på att ordna med våra papper för att skicka vidare til Taiwan.
    Vi har också ett öppet medgivande gällande ålder och har bara angett till BFA ett önskemål om vilken åldersgrupp vi skulle vilja ha.
    Som miss TN säger så variere kötiderna mycket hela tiden och det kan kända mycket bara på några månader. Det som just nu gäller ang Taiwan är att regeringen därborta har gått ut med att det ska ske fler inhemska adoptioner och det brukar då innebära att färre barn står till förfogande för internationella adoptioner och våra kötider i Sverige ökar. När de inhemska adoptionerna ökar brukar det också innebära att barnen som adopteras utomlands är äldre då de friska och riktigt unga adopteras inom landet.
    Så det är svårt att idag säga hur läget är om ett år tyvärr.
    Men idagsläget kommer den en hel del barnbesked från Taiwan. Flera familjer är i landet just nu.

    Lycka till!

  • Äldre 9 Oct 18:45
    #3

    Tack för era inlägg och information om öppna medgivnaden. Jo jag vet att kötiderna kan ändras och hörde också att regeringen gått ut med denna info om att öka antalet adoptioner. Samtidigt har jag läst på några amerikanska siter att antalet barn på barnhemmen också ökat sista året, att det är fler som kontaktar dem för att lämna bort barn pga ekonomiska problem än tidigare. Vi får väl se hur det utvecklar sig framöver.

  • Äldre 9 Oct 18:48
    #4
    villsågärna38 skrev 2010-10-09 18:45:44 följande:
    Tack för era inlägg och information om öppna medgivnaden. Jo jag vet att kötiderna kan ändras och hörde också att regeringen gått ut med denna info om att öka antalet adoptioner. Samtidigt har jag läst på några amerikanska siter att antalet barn på barnhemmen också ökat sista året, att det är fler som kontaktar dem för att lämna bort barn pga ekonomiska problem än tidigare. Vi får väl se hur det utvecklar sig framöver.
    Antalte inhemska adoptioner ska det vara
  • Långlå­ngvänt­an
    Äldre 9 Oct 18:52
    #5

    Ja om det är något man måste vara beredd på i adoptionsvärlden så är det att saker och ting/förutsättningar kan ändras snabbt.
    Men va kul att ni ska påbörja föräldra utbildningen. Jag och min man tyckte den var mycket givande när vi gick den!! Och man ville verkligen komma igång men allt annat efter den.

  • Äldre 9 Oct 19:03
    #6
    Långlångväntan skrev 2010-10-09 18:52:54 följande:
    Ja om det är något man måste vara beredd på i adoptionsvärlden så är det att saker och ting/förutsättningar kan ändras snabbt.
    Men va kul att ni ska påbörja föräldra utbildningen. Jag och min man tyckte den var mycket givande när vi gick den!! Och man ville verkligen komma igång men allt annat efter den.
    Ja, det känns riktigt roligt faktiskt. Läste boken vi har som kurslitteratur idag och tänkte även köpa några andra böcker för att fördjupa mig lite. Var lite väl överskådligt i kursboken tycker jag. Har du några bra tips?
  • Långlå­ngvänt­an
    Äldre 9 Oct 19:19
    #7

    Ni kommer att få många bra boktips på utbildningen men jag kan Inboxa dig min lista som jag själv skrivit ihop efter vår utbildning.
    Jag har just börjat läsa en bok där en tjej som heter Mary har intervjuat 29 adoptivfamiljer. Ser mycket fram emot att få läsa den.

  • Kvarnl­yckan
    Äldre 9 Oct 20:56
    #8

    Har inte så mycket mer att säga än det som redan är sagt. Ville bara önska er lycka till!

  • Nimbus
    Äldre 9 Oct 21:25
    #9

    När vi startar papperssamlandet till Taiwan så kan ni gå med i Taiwan-listan på Yahoo, men då måste ni ha kommit så långt att ni fått klart att börja samla papper.
    Vi hade ett medgivande på 0-24 mån. men ville ändra till 0-36 mån. Precis när vi gjort klart det nya medgivandet (ålderslöst fast med önskemål om barn upp till 36 mån.) så fick vi starta papperssamlandet till Taiwan. Då skulle vi plötsligt bestämma oss för om vi ville stå i bb-kö för åldersgrupp 0-2 år eller 2-5 år. Vi valde tillslut 0-2 år. En månad senare (just då var det ovanligt många barn som skulle placeras så det gick rasande fort) fick vi bb på en pojke som var 2,6 år. Jag tror att de utgick från vad vi sagt i medgivandet, och sååå glada vi är för det!
    Nu har vi världens vackraste och perfekta 3½ åring här hemma hos oss Hjärta!
    Vi kom hem från Taiwan i maj i år efter att ha väntat på rb i 8 månader.

    Det är fortfarande många som fått bb på riktigt små barn, men sen går ju tiden tyvärr innan man får resa och barnen hinner bli 6-10 mån äldre (så ser det ut i Bfa, i BV verkar det gå snabbare mellan bb och rb).
    Med nyheten om inhemska adoptioner så får man nog räkna med att barnen kommer vara äldre, dels pga. att de minsta barnen kommer placeras i Taiwan och dels pga att utredningen för att se om det finns minsta möjlighet att barnet kan få en inhemsk familj kommer göra att adoptionsprocessen för barnet blir utdragen.

  • Äldre 10 Oct 11:25
    #10
    Nimbus skrev 2010-10-09 21:25:54 följande:

    När vi startar papperssamlandet till Taiwan så kan ni gå med i Taiwan-listan på Yahoo, men då måste ni ha kommit så långt att ni fått klart att börja samla papper.
    Vi hade ett medgivande på 0-24 mån. men ville ändra till 0-36 mån. Precis när vi gjort klart det nya medgivandet (ålderslöst fast med önskemål om barn upp till 36 mån.) så fick vi starta papperssamlandet till Taiwan. Då skulle vi plötsligt bestämma oss för om vi ville stå i bb-kö för åldersgrupp 0-2 år eller 2-5 år. Vi valde tillslut 0-2 år. En månad senare (just då var det ovanligt många barn som skulle placeras så det gick rasande fort) fick vi bb på en pojke som var 2,6 år. Jag tror att de utgick från vad vi sagt i medgivandet, och sååå glada vi är för det!
    Nu har vi världens vackraste och perfekta 3½ åring här hemma hos oss Hjärta!
    Vi kom hem från Taiwan i maj i år efter att ha väntat på rb i 8 månader.

    Det är fortfarande många som fått bb på riktigt små barn, men sen går ju tiden tyvärr innan man får resa och barnen hinner bli 6-10 mån äldre (så ser det ut i Bfa, i BV verkar det gå snabbare mellan bb och rb).
    Med nyheten om inhemska adoptioner så får man nog räkna med att barnen kommer vara äldre, dels pga. att de minsta barnen kommer placeras i Taiwan och dels pga att utredningen för att se om det finns minsta möjlighet att barnet kan få en inhemsk familj kommer göra att adoptionsprocessen för barnet blir utdragen.


    Tack! Blir det Taiwan för oss så ska jag komma ihåg Yahoo-gruppen. Va roligt att höra om er lilla pojke!! Kramar
Svar på tråden Frågor om Taiwan