• Äldre 10 Oct 11:11
    15291 visningar
    32 svar
    32
    15291

    Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.

    Min sambos systerdotter, 7 år gammal, gick bort i natten till lördag. Min sambo är förstås helt knäckt eftersom att relationen varit väldigt nära och tät. Det är hans guddotter som han i princip sett som sin egen.

    Nu behöver han ett par, tre dagar ledigt från jobbet för att bearbeta sin sorg. Han bryter ihop titt som tätt. Flickan har varit cancersjuk och dog en smärtsam död. Det hela är otroligt tragiskt. Hans chef lät något skeptisk till att bevilja honom ledigt i början av veckan.

    Han arbetar som kock och är inte med i facket (Hotell och restaurang).

    Är det någon som vet något om detta? Ledighet med ersättning är inte nödvändigt, utan just ledigheten i sig är det som är relevant.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:14
    #1

    Om han inte är med i facket och inte har kollektivavtal så är det upp till chefen om han vill bevilja ledigheten. Tyvärr finns det ingen lag som reglerar att du har ledigt vid nära anhörigs död, även om man tycker att man borde få det.

    Om din sambo mår väldigt dåligt skulle jag råda honom att gå till läkare och försöka bli sjukskriven. Då kan han vara ledig och får han inga pengar från FK så spelar det ju inte så stor roll ändå, som jag förstår det.

  • Äldre 10 Oct 11:15
    #2

    Men så om han hade varit med i facket så hade det funnits regler som chefen måste följa?

  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:24
    #3

    som jag förstått det är inte systerdotter tillräckligt nära släkting. som man kan tex inte få beviljad ledighet när ens morbror eller liknande dör. Utan det är bara vid sina föräldrars, sina mor- och farföräldrars, sin partners samt sina barns död man kan få bli beviljad ledighet för att ens kunna närvara vid begravningen. Jätte hemskt tycker jag men det innebär att tyvärr kan din sambo nekas rättigheten att vara ledig efter hans systerdotters död samt även när det är dags för begravningen.

  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:24
    #4

    Sjukskriva sig kan han ju alltid gör om det bara är tre dagar . Går garanterat att få ett läkarenintyg oxå om det skulle krävas från första dagen .

  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:24
    #5

    Han har väl rätt att sjukskriva sig 7 dagar utan intyg om han mås psykiskt dåligt?


    Jag är INTE avstängd
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:26
    #6

    Hon är inte tillräckligt nära anhörig för att han ska ha ovillkorlig rätt till ledighet p.g.a. hennes dödsfall.

  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:27
    #7
    Anonym skrev 2010-10-10 11:26:37 följande:
    Hon är inte tillräckligt nära anhörig för att han ska ha ovillkorlig rätt till ledighet p.g.a. hennes dödsfall.
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:24:48 följande:
    Han har väl rätt att sjukskriva sig 7 dagar utan intyg om han mås psykiskt dåligt?
    Jag är INTE avstängd
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:29
    #8
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:27:16 följande:
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:24:48 följande:
    Han har väl rätt att sjukskriva sig 7 dagar utan intyg om han mås psykiskt dåligt?
    Inte p.g.a. ett dödsfall för en icke-nära anhörig. Får man inte ledigt när ens styvförälder som varit som en riktig förälder för en har dött och man mår dåligt får man det inte när ett syskonbarn dör heller.
     
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:29
    #9

    Sorg är liksom graviditet inte en sjukdom som försäkringskassan skulle säga.

  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:32
    #10
    Anonym skrev 2010-10-10 11:29:46 följande:
    Sorg är liksom graviditet inte en sjukdom som försäkringskassan skulle säga.
    7 dagar utan läkarintyg.Försäkringskassan är ej inblandad de första 14 dagarna.
    Jag är INTE avstängd
Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.