• Äldre 10 Oct 11:11
    15293 visningar
    32 svar
    32
    15293

    Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.

    Min sambos systerdotter, 7 år gammal, gick bort i natten till lördag. Min sambo är förstås helt knäckt eftersom att relationen varit väldigt nära och tät. Det är hans guddotter som han i princip sett som sin egen.

    Nu behöver han ett par, tre dagar ledigt från jobbet för att bearbeta sin sorg. Han bryter ihop titt som tätt. Flickan har varit cancersjuk och dog en smärtsam död. Det hela är otroligt tragiskt. Hans chef lät något skeptisk till att bevilja honom ledigt i början av veckan.

    Han arbetar som kock och är inte med i facket (Hotell och restaurang).

    Är det någon som vet något om detta? Ledighet med ersättning är inte nödvändigt, utan just ledigheten i sig är det som är relevant.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:42
    #21
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:39:05 följande:
    Nä dom har rätt att kräva det i alla fall i daxläget ....
    Ja, men det krävs särskilda skäl eller upprepad korttidsfrånvaro trots det. Sjukintyget behöver dessutom inte innehålla några närmare uppgifter om vilken sjukdom den anställde lider av.
  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:43
    #22
    Kravet på att uppvisa läkarintyg skall vara föranlett av misstanke om missbruk av reglerna gällande sjukfrånvaro alternativt efter flera återkommande sjukfall inom kort tid. I det senare fallet kopplas detta naturligtvis till kravet på rehabiliteringsutredning för att om möjligt kunna åtgärda de bakomliggande orsakerna till frånvaron.www.metall.se/ifmetall/avd51/home.nsf/LUprint/f%C3%B6rtydligande+g%C3%A4llande+best%C3%A4mmelserna+avseende+arbetsgivarens+r%C3%A4tt+att+ensidigt+beg%C3%A4ra+l%C3%A4karintyg+fr%C3%A5n+f%C3%B6rsta+dagen
    Jag är INTE avstängd
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:44
    #23
    Anonym skrev 2010-10-10 11:42:36 följande:
    Ja, men det krävs särskilda skäl eller upprepad korttidsfrånvaro trots det. Sjukintyget behöver dessutom inte innehålla några närmare uppgifter om vilken sjukdom den anställde lider av.
    Fel , det är ett regeringsbeslut.

      Läkarintyg från första sjukdagen nu möjligt för hela arbetsmarknaden
    2008-01-10

    Riksdagen har beslutat att arbetsgivare ska kunna begära läkarintyg från arbetstagare för att styrka nedsättning av arbetsförmågan under tiden före den sjunde dagen efter sjukanmälningsdagen i en pågående sjukperiod eller från den första dagen i varje kommande sjukperiod.



  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:47
    #24
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:44:26 följande:
    Fel , det är ett regeringsbeslut.

      Läkarintyg från första sjukdagen nu möjligt för hela arbetsmarknaden
    2008-01-10

    Riksdagen har beslutat att arbetsgivare ska kunna begära läkarintyg från arbetstagare för att styrka nedsättning av arbetsförmågan under tiden före den sjunde dagen efter sjukanmälningsdagen i en pågående sjukperiod eller från den första dagen i varje kommande sjukperiod.


    OM det är upprepad sjukfrånvaro.
    Jag är INTE avstängd
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:48
    #25
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:47:16 följande:
    OM det är upprepad sjukfrånvaro.
    Står det så i beslutet ? Nä . Det var så innan denna nya regel kom. Googla på det så får du se.
  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:50
    #26
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:48:51 följande:
    Står det så i beslutet ? Nä . Det var så innan denna nya regel kom. Googla på det så får du se.
    Du blir salig på din tro och jag på min.
    Jag är INTE avstängd
  • Anonym (suck)
    Äldre 10 Oct 12:13
    #30
    Anonym skrev 2010-10-10 11:29:46 följande:
    Sorg är liksom graviditet inte en sjukdom som försäkringskassan skulle säga.
    Nej, det är ingen sjukdom men man kan vara arbetsoför och det är det som försäkringskassan bedömer.
  • Anonym (suck)
    Äldre 10 Oct 12:15
    #31

    Vore inte det enklaste om ni gick till vårdcentralen och krävde ett sjukintyg? Läkarna skriver ju det även för krisreaktion.

  • Äldre 10 Oct 12:17
    #32

    Är han smart så ringer han facket på måndagmorgon och ber om att få gå med, om jobbet jäklas med honom så har han den backuppen, sen kan han ju bara gå ur facket igen när det här har lagt sig Drömmer

  • Anna Paulit­a
    Äldre 13 Oct 21:08
    #30
    Anonym (suck) skrev 2010-10-10 12:13:08 följande:
    Nej, det är ingen sjukdom men man kan vara arbetsoför och det är det som försäkringskassan bedömer.
    Vad har FK med saken att göra om det handlar om en sjukskrivning under 14 dagar?
  • Anna Paulit­a
    Äldre 13 Oct 21:09
    #31
    vampyria2 skrev 2010-10-10 12:17:40 följande:
    Är han smart så ringer han facket på måndagmorgon och ber om att få gå med, om jobbet jäklas med honom så har han den backuppen, sen kan han ju bara gå ur facket igen när det här har lagt sig Drömmer
    Typiskt djävligt illa skulle jag påstå. Antingen är man med i facket eller inte. Att utnyttja dem när det passar och tillfälligt gå med tycker jag är riktigt djävla dåligt. Tycker du själv att det är ett jättebra förslag?
  • Anonym (suck)
    Äldre 14 Oct 01:18
    #32
    Anna Paulita skrev 2010-10-13 21:08:22 följande:
    Vad har FK med saken att göra om det handlar om en sjukskrivning under 14 dagar?
    Ingenting? Fast jag svarade på ett inlägg som handlade om FK, tror jag. Nåväl. Det jag egentligen svarade på var detta med sorg och sjukdom. Det är ju inte det det handlar om. Även om sorg är en naturlig reaktion och inte ens sjukdom så kan det ju innebära att man inte kan sköta sitt jobb eller att man (långsiktigt) bör vara borta några dagar eller mer. Jag blir bara så trött på detta tjat "sorg är ingen sjukdom". Vad spelar det för roll i sammanhanget liksom?
Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.