• Äldre 11 Oct 13:42
    5507 visningar
    23 svar
    23
    5507

    Föräldrarpenning, förrvirrad!

    Hejsan!


    Jag blir tokig med allt vad föräldrarpenning innebär..


    Läst på Försäkrigskassans hemsida osv. Men får ingen klar bild av det hela..


    Någon som känner sig manad och kan hjälpa mig..??


     


    HUR räknar man ut vad man kommer att få i föräldrarpenning?


    Vilken inkomst går dem efter??


     


    Jag har som sagt både arbetat och gått på aktivitetsstöd!!!


    Jobbat nu Maj-Okt och går nu på aktivitetsstöd igen.. Har bara säsongsjobb!


     


    Tacksam för svar //Förrvirrad

  • Svar på tråden Föräldrarpenning, förrvirrad!
  • Äldre 12 Oct 12:07
    #11
    Nyfiken86 skrev 2010-10-12 12:00:22 följande:
    Man ska alltså räkna på årsinkomsten som står i deklartionen..??
    jag skickade in arbetsgivarintyg på hur mycket jag hade jobbat under året så fk räknade på det. jag tror inte fk räknar in akassa och den ersättningen som man får ifrån arbetsförmedlingen i sgi, utan endast jobb. är inte säker utan det är bara något jag tror.
  • lis07
    Äldre 12 Oct 12:14
    #12
    Nyfiken86 skrev 2010-10-12 11:54:43 följande:
    Hej!
    Jag ringde igår och förväntas kötid var 32 minuter och hade plats 264 i kö..
    Nej tack.. det har man inte riktigt tid me..
    Men får pröva att ringa igen kanske :)
    När jag har ringt så har de haft sån där återuppringning så att de ringer upp på ens telefon när det är din tur.. det tycker jag är suveränt! Min man brukat missa det där oxå..tror att man måste dröja kvar lite för att få det valet.
  • nellis­68
    Äldre 12 Oct 12:14
    #13
  • Äldre 12 Oct 12:17
    #14
  • Äldre 12 Oct 12:17
    #15
    nellis68 skrev 2010-10-12 12:14:58 följande:
    här kan ni räkna ut föräldrapenning:www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_fp/.../
    Jaa.. men frågan är vad min totala inkomst innebär..??
    Jag både jobbar och får aktivitetsersättning.. Ska jag då ta årsinkomsten som
    jag deklarerade..?? :/
  • Kia30
    Äldre 20 Oct 10:31
    #16

    Jag är 19+1 idag.

  • Äldre 20 Oct 10:34
    #17
    Kia30 skrev 2010-10-20 10:31:38 följande:
    Jag är 19+1 idag.
    Hur gick d på mötet?
    Hur ska man göra nudå? :)
  • Kia30
    Äldre 20 Oct 10:47
    #18

    Skriver ner lite från kursen på FK som jag gick.
    Moderskapsintyg ska in till FK med alla uppgifter.

    240 dagar var av föräldrarledighet har respektive partner varav 60 dagar är låsta till var och en.

    390 dagar är sjukpennigsnivå och i början av mammaledigheten måste 180 dagar av högsta betalningsdagar tas ut sen kan man blanda in lägsta nivå dagarna efter dom 180 dagar.

    Man ska kolla upp om det finns några extra förmåner från arbetsgivare.

    barnbidraget är på 1050:-

    När värkarna satt igång och det är dags, och pappa inte kan gå till jobbet ska han först kontakta sin arbetsgivare och sen försäkringskassan, så tillfällig föräldrarledighet sätts igång (10 arbetsdagar)  man kan då sms FK på nr 71020 där skriver man "10 dagar" namn & person nr. viktigt att göra detta för det är svårt att få dom att reglera detta i efterhand.
    en lapp kommer hem som ifylls och skickas till FK, 30 dagar tills man får pengar efter inskickad lapp..

    Arbetsgivare säg till 2 månader i förväg senast innan du ska gå hem..

    Jo glöm inte att planera föräldrarpenningen några månader frammåt pga att dom har sådan lång överläggningstid, så om ni skickar varje månad kommer ni aldrig få pengar i tid..

    tel FK = 020 524524

    Skaffa e leg på FK

    Gå in på utland på FK hemsida och skaffa EU kort till hela familjen...

    kolla med eran A-kassa om ni måste betala under tiden ni e föräldrarlediga... samt under tiden du är gravid..

    rena djungeln... :0)
     
     

  • Äldre 20 Oct 13:39
    #19
    Kia30 skrev 2010-10-20 10:47:26 följande:
    Skriver ner lite från kursen på FK som jag gick.
    Moderskapsintyg ska in till FK med alla uppgifter.

    240 dagar var av föräldrarledighet har respektive partner varav 60 dagar är låsta till var och en.

    390 dagar är sjukpennigsnivå och i början av mammaledigheten måste 180 dagar av högsta betalningsdagar tas ut sen kan man blanda in lägsta nivå dagarna efter dom 180 dagar.

    Man ska kolla upp om det finns några extra förmåner från arbetsgivare.

    barnbidraget är på 1050:-

    När värkarna satt igång och det är dags, och pappa inte kan gå till jobbet ska han först kontakta sin arbetsgivare och sen försäkringskassan, så tillfällig föräldrarledighet sätts igång (10 arbetsdagar)  man kan då sms FK på nr 71020 där skriver man "10 dagar" namn & person nr. viktigt att göra detta för det är svårt att få dom att reglera detta i efterhand.
    en lapp kommer hem som ifylls och skickas till FK, 30 dagar tills man får pengar efter inskickad lapp..

    Arbetsgivare säg till 2 månader i förväg senast innan du ska gå hem..

    Jo glöm inte att planera föräldrarpenningen några månader frammåt pga att dom har sådan lång överläggningstid, så om ni skickar varje månad kommer ni aldrig få pengar i tid..

    tel FK = 020 524524

    Skaffa e leg på FK

    Gå in på utland på FK hemsida och skaffa EU kort till hela familjen...

    kolla med eran A-kassa om ni måste betala under tiden ni e föräldrarlediga... samt under tiden du är gravid..

    rena djungeln... :0)
     
     
    Hjälp! Det där var absolut rena djungeln men bra och kortfattat, sitter i kö nu till försäkringskassan för jag förstår ingenting. Vad krångligt det ska vara! Tungan ute
  • Äldre 20 Oct 16:18
    #20
    Kia30 skrev 2010-10-20 10:47:26 följande:
    Skriver ner lite från kursen på FK som jag gick.
    Moderskapsintyg ska in till FK med alla uppgifter.

    240 dagar var av föräldrarledighet har respektive partner varav 60 dagar är låsta till var och en.

    390 dagar är sjukpennigsnivå och i början av mammaledigheten måste 180 dagar av högsta betalningsdagar tas ut sen kan man blanda in lägsta nivå dagarna efter dom 180 dagar.

    Man ska kolla upp om det finns några extra förmåner från arbetsgivare.

    barnbidraget är på 1050:-

    När värkarna satt igång och det är dags, och pappa inte kan gå till jobbet ska han först kontakta sin arbetsgivare och sen försäkringskassan, så tillfällig föräldrarledighet sätts igång (10 arbetsdagar)  man kan då sms FK på nr 71020 där skriver man "10 dagar" namn & person nr. viktigt att göra detta för det är svårt att få dom att reglera detta i efterhand.
    en lapp kommer hem som ifylls och skickas till FK, 30 dagar tills man får pengar efter inskickad lapp..

    Arbetsgivare säg till 2 månader i förväg senast innan du ska gå hem..

    Jo glöm inte att planera föräldrarpenningen några månader frammåt pga att dom har sådan lång överläggningstid, så om ni skickar varje månad kommer ni aldrig få pengar i tid..

    tel FK = 020 524524

    Skaffa e leg på FK

    Gå in på utland på FK hemsida och skaffa EU kort till hela familjen...

    kolla med eran A-kassa om ni måste betala under tiden ni e föräldrarlediga... samt under tiden du är gravid..

    rena djungeln... :0)
     
     
    Bra skrivet :)
    Men tyvärr fattar jag ändå inget.. haha
  • Kia30
    Äldre 12 Nov 09:37
    #21

    Skratt jag fattar inte heller allt..

    men har ni skickat in ert moderskapsintyg? när ni gjort det kommer det hem information till er. kanske är lättare en att leta sig fram när man inte riktigt vet vad man ska leta efter :0)
     

  • Äldre 12 Nov 12:29
    #22
    Kia30 skrev 2010-11-12 09:37:11 följande:
    Skratt jag fattar inte heller allt..

    men har ni skickat in ert moderskapsintyg? när ni gjort det kommer det hem information till er. kanske är lättare en att leta sig fram när man inte riktigt vet vad man ska leta efter :0)
     
    Jaa jag jagar mina arbetsgivare nu o ska skicka in papprerna snart :)
  • Ckm
    Äldre 13 Nov 23:05
    #23

    S

Svar på tråden Föräldrarpenning, förrvirrad!