• Anonym (Alli?­)
    Äldre 12 Oct 21:50
    6670 visningar
    3 svar
    3
    6670

    Ljus avföring...

    Jag ber om ursäkt för det ganska äckliga temat men jag är lite oroad.

     De senaste dagarna har jag haft ljus avföring. Senast nyss. Det är som väldigt ljusbrun.
    I vanliga fall har jag åt det mörkare hållet.

    När man läser om ljus avföring låter det ju illa!

    Det jag tänker på är att jag börjat ta Alli (bantningspillret) för en vecka sedan, kan det ha påverkat avföringen?

    Jag är 25 år gammal. Tjej. 

  • Svar på tråden Ljus avföring...
  • Anonym (Alli?­) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 22:17
    #1

    Ingen som har en tanke?

  • Anonym
    Äldre 12 Oct 22:27
    #2

    Läs bipacksedeln, där står det om biverkningar och sidoeffekter... Eller kolla på fass.se

  • Anonym (Magen­)
    Äldre 12 Oct 22:29
    #3

    Jo, det kan ha påverkat. Så fort man får en metabolisk förändring i matspjälkningen, sker ju också förändringar i funktionen som dom olika organen har som ska hjälpa kroppen att processera födan. Dvs, du har pancreas som gör insulin, levern som tillverkar gallan, gallblåsan som portionerar ut den osv. Jag funderar på om du helt enkelt fn inte har ett överskott av galla, att din kropp inte hunnit ställa om mängden ännu, som leder till att din avföring fn helt enkelt är ljusare. Enklaste sättet att pröva, är att skippa dina Alli tabletter ett par dagar, äta på som vanligt ( om du känner dig frisk i mage och tarmar i övrigt, och inte har någon annan påverkan, såsom värk, feber osv. Viktigt är att du INTE ska äta några värktabletter under tiden för att dölja något magont. ) och se hur det påverkar avföringen. Och skulle inte det hjälpa, ta kontakt med VC för att beställa tid. Får du något annat symptom under tiden, söker ser du helt enkelt tidigare. Men av din beskrivning skulle jag inte tolka det som att det är någon panik, förutom att du givetvis känner dig orolig. Kroppen HAR många "hyss" för sig, och ingen tablett, om ack så ofarlig, är utan biverkan på kroppen.

    Iom att du ännu är så ung - är du annars vid god hälsa, och äter normal kost, rör på dig och någorlunda sunt leverna. Risken för att det är något farligt är oerhört låg.

Svar på tråden Ljus avföring...