• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 13 Oct 16:38
    16644 visningar
    29 svar
    29
    16644

    Utdrag ur belastningsregistret...vid en anställning

    Jag fick ett jobb och min anställning börjar 2010-11-01 men det är så att de vill ha en
    Utdrag ur belastningsregistret.. (gäller som anställd i en klädsaffär)
    Varför behöver dom detta?
    Jag är lite orolig då för ett par årsen borde vi privat och vi betalde vår räkning i handen... ja jag vet det var dumt men jag tänkte inte på det jag var bara 18 år gammal...
    Så hyresvärden när vi flyttade från honom har han anmällt mig till kronofogden att betala hyran på alla år jag har bort hos honom... jag blev riktigt arg när jag fick ett sånt brev..
    självklart gav jag inte upp och gick vidare till domstol, som tur var att varje månad jag har betalt honom fick jag en kvittens som han själv skrev att den var betalt och jag har sparat alla kvittenser.. i domstolen van ingen det var jämt jag fick stå för  min egen advokat och han för sin egen

    men nu står detta i registret?

    och så en sak till År 2008 skulle jag ha jobbat hos en brukare utomlands och jag skrev tidsrappoterna i förvägg i 3 månader men när väll jag skulle ner så blev min son jätte sjuk..
    Epelepsi, hjärnblödning ja mm.. och jag åkte inte utomlands till brukaren..( hon var redan utomlands..) läkaren sa att vi skulle absolut inte åka nånstans ..ja det e ju självklart men jag glömde ringa till min chef och säga att jag inte gick och innan lönen kontaktade chefen mig att hon hörde att jag inte är utomlands och jag sa som det var..min son är sjuk och jag kunde inte ringa, jag glömde..sonen har haft flera oprationer i huvudet man tänker inte på sånt.
    Chefen sa att hon skulle göra en polisanmälan mot bädregeribrott... jaha tänkte jag vad har jag gjort? 
    Jag fick ingen lön så jag har inget att lämna tillbacka.. och just nu så är ärendet hos åklagaren..
    Hjälp mig vad kommer hända med min nya jobb? Kommer detta stå i registret?

    Jag är tacksam för alla svar.. Vill verkligen ha jobbet
  • Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret...vid en anställning
  • Äldre 13 Oct 17:03
    #1

    Det första exemplet du pratar om är en skuld, ett föreläggande som överklagades från din sida.
    Det var alltså inget brott. Det är inget brott att ha en skuld
    När det överklagades avgjordes det i tingsrätten. Att ni valde att bli representerade av jurister är ert val och inte något som är nödvändigt eller som betyder att det blir ett rättsmål

    Så här finns ingen anmärkning i något belastningsregister

    Vad det gäller ditt andra fall är jag lite osäker på vad du menar.
    Men om jag gissar så förmodligen finns det en notering om anmälan om bedrägeri

  • Raskas­k
    Äldre 13 Oct 17:07
    #2
    Waldo skrev 2010-10-13 17:03:39 följande:

    Vad det gäller ditt andra fall är jag lite osäker på vad du menar.
    Men om jag gissar så förmodligen finns det en notering om anmälan om bedrägeri


    Är det inte brott där dom fallit som finns i belastningsregistret?

    Annars kan man väl beställa flera utdrag samtidigt? Alltså ts, om du är orolig kan du beställa ett till dig själv där du kan se vad som står. Inte för att det ändrar något om du finns med, men då vet du ju iallafall.
  • Äldre 13 Oct 17:32
    #3

    du kan ju först titta på papperna innan du lämnar dem till dit jobb?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 17:39
    #4
    Raskask skrev 2010-10-13 17:07:35 följande:
    Är det inte brott där dom fallit som finns i belastningsregistret?

    Annars kan man väl beställa flera utdrag samtidigt? Alltså ts, om du är orolig kan du beställa ett till dig själv där du kan se vad som står. Inte för att det ändrar något om du finns med, men då vet du ju iallafall.
    Ja det var en bra ide
    jag ska faktiskt göra det...
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 17:41
    #5
    nerman skrev 2010-10-13 17:32:09 följande:
    du kan ju först titta på papperna innan du lämnar dem till dit jobb?
    Jag får inte öppna brevt.. det måste arbetsgivaren göra..
  • Äldre 13 Oct 17:43
    #6
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 17:41:13 följande:
    Jag får inte öppna brevt.. det måste arbetsgivaren göra..
    när jag fick hem papper från belastningsregistret så öppnade jag . arbetsgivaren brydde sig inte . jag bad ju om ursäkt att jag råkat öppna det i alla hast.. men ibland kan man öppna utan att det synd att man öppnat det :)
  • Äldre 13 Oct 17:43
    #7

    syns*

  • Anonym
    Äldre 13 Oct 17:47
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 17:41:13 följande:
    Jag får inte öppna brevt.. det måste arbetsgivaren göra..
    Beställ två likadana. Öppna det ena!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 18:09
    #9
    Anonym skrev 2010-10-13 17:47:50 följande:
    Beställ två likadana. Öppna det ena!
    ja det ska jag göra

    men varför ska dom ha detta? jag har arbetat inom handel i 6 år men jag har aldrig tagit ut nån utdrag..
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 18:10
    #10
    nerman skrev 2010-10-13 17:43:05 följande:
    när jag fick hem papper från belastningsregistret så öppnade jag . arbetsgivaren brydde sig inte . jag bad ju om ursäkt att jag råkat öppna det i alla hast.. men ibland kan man öppna utan att det synd att man öppnat det :)
    det var bra att arbetsgivaren inte sa nåt.
Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret...vid en anställning