• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 13 Oct 16:38
    16633 visningar
    29 svar
    29
    16633

    Utdrag ur belastningsregistret...vid en anställning

    Jag fick ett jobb och min anställning börjar 2010-11-01 men det är så att de vill ha en
    Utdrag ur belastningsregistret.. (gäller som anställd i en klädsaffär)
    Varför behöver dom detta?
    Jag är lite orolig då för ett par årsen borde vi privat och vi betalde vår räkning i handen... ja jag vet det var dumt men jag tänkte inte på det jag var bara 18 år gammal...
    Så hyresvärden när vi flyttade från honom har han anmällt mig till kronofogden att betala hyran på alla år jag har bort hos honom... jag blev riktigt arg när jag fick ett sånt brev..
    självklart gav jag inte upp och gick vidare till domstol, som tur var att varje månad jag har betalt honom fick jag en kvittens som han själv skrev att den var betalt och jag har sparat alla kvittenser.. i domstolen van ingen det var jämt jag fick stå för  min egen advokat och han för sin egen

    men nu står detta i registret?

    och så en sak till År 2008 skulle jag ha jobbat hos en brukare utomlands och jag skrev tidsrappoterna i förvägg i 3 månader men när väll jag skulle ner så blev min son jätte sjuk..
    Epelepsi, hjärnblödning ja mm.. och jag åkte inte utomlands till brukaren..( hon var redan utomlands..) läkaren sa att vi skulle absolut inte åka nånstans ..ja det e ju självklart men jag glömde ringa till min chef och säga att jag inte gick och innan lönen kontaktade chefen mig att hon hörde att jag inte är utomlands och jag sa som det var..min son är sjuk och jag kunde inte ringa, jag glömde..sonen har haft flera oprationer i huvudet man tänker inte på sånt.
    Chefen sa att hon skulle göra en polisanmälan mot bädregeribrott... jaha tänkte jag vad har jag gjort? 
    Jag fick ingen lön så jag har inget att lämna tillbacka.. och just nu så är ärendet hos åklagaren..
    Hjälp mig vad kommer hända med min nya jobb? Kommer detta stå i registret?

    Jag är tacksam för alla svar.. Vill verkligen ha jobbet
  • Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret...vid en anställning
  • Raskas­k
    Äldre 13 Oct 18:25
    #11
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 18:09:49 följande:
    ja det ska jag göra

    men varför ska dom ha detta? jag har arbetat inom handel i 6 år men jag har aldrig tagit ut nån utdrag..
    Det har helt enkelt blivit en del av allt fler företagsanställningsrutiner. För några år sedan var det väldigt ovanligt, om man inte arbetade på säkerhetsklassade tjänster.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 18:35
    #12
    Raskask skrev 2010-10-13 18:25:12 följande:
    Det har helt enkelt blivit en del av allt fler företagsanställningsrutiner. För några år sedan var det väldigt ovanligt, om man inte arbetade på säkerhetsklassade tjänster.
    Vad händer om man har anmärkningar som i mitt fall? jag kan säga att jag inte har andra anmärkningar inga skullder eller så...
  • Raskas­k
    Äldre 13 Oct 19:04
    #13
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 18:35:07 följande:
    Vad händer om man har anmärkningar som i mitt fall? jag kan säga att jag inte har andra anmärkningar inga skullder eller så...
    Det beror ju lite på vad det handlar om. Jag har ett trafikbrott på min brottslista. Det har aldrig varit något problem. Har mest blivit lite retat för det av rekryterare med humor och kännedom om trafiksituationen just där jag ställde till det.

    Om det i ditt fall skulle handla om försök till bedrägeri eller något sådant kan det ju vara värre, om du söker ett arbete som har med pengahantering att göra.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 19:37
    #14
    Raskask skrev 2010-10-13 19:04:35 följande:
    Det beror ju lite på vad det handlar om. Jag har ett trafikbrott på min brottslista. Det har aldrig varit något problem. Har mest blivit lite retat för det av rekryterare med humor och kännedom om trafiksituationen just där jag ställde till det.

    Om det i ditt fall skulle handla om försök till bedrägeri eller något sådant kan det ju vara värre, om du söker ett arbete som har med pengahantering att göra.
    Jag fick ett jobb som butikschef, men i mitt fall så har jag aldrig tänkt att begå ett brott, detta var inte så att jag gjorde med flit.. jag fick ingen lön alls...så jag har inget att lämna tilbacka
    Min son var viktigare för mig än att ringa min chef tyvärr så lever inte min son längre.
  • Ninja0­5
    Äldre 13 Oct 19:41
    #15

    Det enda som står i belastningsregistret är brott du blivit dömd för. Skulder står inte i registret..Och som jag uppfattar det var bedrägeridelen bara ett ärende hos åklagaren? Då står det inte heller..

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 19:44
    #16
    Ninja05 skrev 2010-10-13 19:41:20 följande:
    Det enda som står i belastningsregistret är brott du blivit dömd för. Skulder står inte i registret..Och som jag uppfattar det var bedrägeridelen bara ett ärende hos åklagaren? Då står det inte heller..
    Ja den är hos åklagaren nu... men hoppas verkligen det kommer lösa sig med att jag får dagsböter..
    även om jag gav polisen intyg från sonens läkare att jag var inlagd på sjukhuset i några månader p.g.a. hans skador han fick..
  • Ninja0­5
    Äldre 13 Oct 19:46
    #17
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 19:44:56 följande:
    Ja den är hos åklagaren nu... men hoppas verkligen det kommer lösa sig med att jag får dagsböter..
    även om jag gav polisen intyg från sonens läkare att jag var inlagd på sjukhuset i några månader p.g.a. hans skador han fick..
    Okej. Men OM du får dagsböter innan anställningen är du ju dessvärre dömd och då står det.. Men hoppas det går bra för dig!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 19:56
    #18
    Ninja05 skrev 2010-10-13 19:46:21 följande:
    Okej. Men OM du får dagsböter innan anställningen är du ju dessvärre dömd och då står det.. Men hoppas det går bra för dig!
    Jag är redan anställd eller jag skrev på kontrakten börjar jobba den 1 November.... jag hoppas då jag inte får nån böte än..
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 19:58
    #19

    Det stog på papret från polisen att det tar ca 2 veckor tills jag får utdraget.. hur långt tid tog det för er att få den?

  • Äldre 13 Oct 20:14
    #20
    Raskask skrev 2010-10-13 17:07:35 följande:
    Är det inte brott där dom fallit som finns i belastningsregistret?

    Annars kan man väl beställa flera utdrag samtidigt? Alltså ts, om du är orolig kan du beställa ett till dig själv där du kan se vad som står. Inte för att det ändrar något om du finns med, men då vet du ju iallafall.
    Aha

    Jag trodde faktiskt det stod notering om anmälan också
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 20:59
    #21
    Waldo skrev 2010-10-13 20:14:40 följande:
    Aha

    Jag trodde faktiskt det stod notering om anmälan också
    Ja jag blev anmäld till polisen sen har det gått vidare till åklagaren nu..
  • Äldre 14 Oct 07:37
    #22
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 20:59:19 följande:
    Ja jag blev anmäld till polisen sen har det gått vidare till åklagaren nu..
    Jo, jag förstår.

    Men jag svarade på Raskask, om det var vid dom elller anmälan noteringen i belastningsregistert uppstår
  • Anonym
    Äldre 14 Oct 07:46
    #23

    Jag är arbetgivare och tar utdrag på all ny personal för att vi dom handhar massa värdefult gods.
    Det står BARA saker du är dömd för, allts dommen måste ha vunnit laga kraft och du kommer inte ens ha hunnit upp i domstol innan du ska börja jobba.
    Så det kommer att gå jätte bra.

    Lycka till med nya jobbet

  • Raskas­k
    Äldre 14 Oct 09:01
    #24
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-13 19:37:57 följande:
    Jag fick ett jobb som butikschef, men i mitt fall så har jag aldrig tänkt att begå ett brott, detta var inte så att jag gjorde med flit.. jag fick ingen lön alls...så jag har inget att lämna tilbacka
    Min son var viktigare för mig än att ringa min chef tyvärr så lever inte min son längre.
    Jag beklagar sorgen.

    Jag hoppas att allt går bra för dig nu med nya jobbet.

    Mitt senaste registerutdrag kom på ca 4 dgr.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 15:20
    #25
    Anonym skrev 2010-10-14 07:46:25 följande:
    Jag är arbetgivare och tar utdrag på all ny personal för att vi dom handhar massa värdefult gods.
    Det står BARA saker du är dömd för, allts dommen måste ha vunnit laga kraft och du kommer inte ens ha hunnit upp i domstol innan du ska börja jobba.
    Så det kommer att gå jätte bra.

    Lycka till med nya jobbet
    Jag är otoligt tacksam för ditt svar..
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 15:21
    #26

    Tack alla för era svar...

  • Anonym
    Äldre 14 Oct 18:04
    #27
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-14 15:20:44 följande:
    Jag är otoligt tacksam för ditt svar..
    Det var så lite så.

    Lycka till på jobbet och se till att du får ett ordentligt annställningsavtal så kan du inte få sparken om du nu skulle li dömd för något senare.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:46
    #28
    Anonym skrev 2010-10-14 18:04:06 följande:
    Det var så lite så.

    Lycka till på jobbet och se till att du får ett ordentligt annställningsavtal så kan du inte få sparken om du nu skulle li dömd för något senare.
    Hur ser en bra anställningsavtal? vad ska jag tänka på? vad står det på en ordentligt anställningsavtal?
  • Anonym
    Äldre 15 Oct 20:22
    #29
    Anonym (Orolig) skrev 2010-10-15 19:46:30 följande:
    Hur ser en bra anställningsavtal? vad ska jag tänka på? vad står det på en ordentligt anställningsavtal?
    Det ska stå vilken typ av anställing du har vad du har i lön och när lönen betalas ut,hur lång uppsägningstid du har och om du har andra förmåner typ rikskupponger,milersätting och sådant.
    Lycka till
Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret...vid en anställning