• Äldre 14 Oct 14:40
    17852 visningar
    23 svar
    23
    17852

    Godaste fyllningen i smörgåstårta...

    Ge mig tips på din godaste fyllning i smörgåstårta


    ♥ Stolt & Lycklig mamma till Eddie ♥
  • Svar på tråden Godaste fyllningen i smörgåstårta...
  • Josebo­sse
    Äldre 16 Oct 22:01
    #11

    Supergod smörgåstårta som måste smakas... (Var själv väldigt skeptisk till vegitarisk tårta innan)

    -Bröd
    -Jordgubbsylt.
    -Röra på cf+ mosad fetaost+ purjolök+ gräslök.
    -Bröd.
    -Jordgubbsylt.
    -Röra på cf+ riven hushållsost+ gorgonzola.
    -Bröd.
    -Jordgubbsylt.
    -Röra på cf+ mosad fetaost+ purjolök+ gräslök.
    -Bröd.
    -Cf i tunnt lager.
    Garnera med Brieost, hushållsostrullar och färka jordgubbar.

    Riktigt gott faktiskt!!

  • Zäta
    Äldre 16 Oct 23:32
    #12
    Josebosse skrev 2010-10-16 22:01:28 följande:

    Supergod smörgåstårta som måste smakas... (Var själv väldigt skeptisk till vegitarisk tårta innan)

    -Bröd
    -Jordgubbsylt.
    -Röra på cf+ mosad fetaost+ purjolök+ gräslök.
    -Bröd.
    -Jordgubbsylt.
    -Röra på cf+ riven hushållsost+ gorgonzola.
    -Bröd.
    -Jordgubbsylt.
    -Röra på cf+ mosad fetaost+ purjolök+ gräslök.
    -Bröd.
    -Cf i tunnt lager.
    Garnera med Brieost, hushållsostrullar och färka jordgubbar.

    Riktigt gott faktiskt!!


    Njae... jag är nog FÖR skeptisk för att testa denna... sen gilalr jag inte brie och andra läskiga ostar. Och jag är gravid :) ryser av bara tanken på jordgubbssylt tillsammans med resten... sorry :(
  • Fiona0­1
    Äldre 16 Oct 23:36
    #13

    För att tårtan inte blir torr ska du hälla på lite fruktsoda på brödet. Inte för mycket men lite så att den håller sig mjuk och saftig. Ovanpå smörgåstårtan ska man ha tex ägghalvor och leverpastej. Lite gurka kan vara fint också. Mina skalade räkor äter katten för det smakar fisk så jag lägger på kyckling. Man kan ha mjukost om man inte gillar majonnäs så mycket och skinka och vanlig ost måste man ha. Lite grädde också.

  • Zäta
    Äldre 16 Oct 23:43
    #14

    Bra tips.. för jag gillar inte riktigt när det blir för majonäsigt!

    Hoppas ts med får bra svar så inte bara jag gillar alla :D

    Fiona: Tror du man kan göra smörgåstårta av något uddakött som går att köpa på ICA? Såg dina andra trådar... jag tror nog dock att det är godast med skinka och leverpastej osv 

  • Äldre 16 Oct 23:43
    #15

    Vi brukar fuska och köpa färdig typ smögenröra eller liknande och lägga på mer räkor men det blir super gott :)

  • Fiona0­1
    Äldre 16 Oct 23:48
    #16
    Zäta skrev 2010-10-16 23:43:13 följande:
    Bra tips.. för jag gillar inte riktigt när det blir för majonäsigt!

    Hoppas ts med får bra svar så inte bara jag gillar alla :D

    Fiona: Tror du man kan göra smörgåstårta av något uddakött som går att köpa på ICA? Såg dina andra trådar... jag tror nog dock att det är godast med skinka och leverpastej osv 
    Nej det rekommenderar jag inte att man gör. Man ska inte prova så mycket med smörgåstårta. Krokodilen kan man inte koka så länge i grytan för då blir den helt söndrig. Bäver var väldigt gott och det kan man kanske ha på smörgåstårtan men skinka och leverpastej är bäst för dom behöver man inte laga till. 
  • Zäta
    Äldre 16 Oct 23:50
    #17

    Sant. Det ska vara något som man bara kan slänga ihop! 

  • Myggan­My
    Äldre 17 Oct 00:00
    #18

    För att inte få torr smörgåstårta kan du ta och dela bottnarna. så att du får 4 tunna istället för 2tjocka då behöver du inte tjorva med fruktsoda-vatten-bubblevatten-cocktailspad eller likande....

    Goda fyllningar är
    1. leverpastej, smörgåsgrka, majonäs, creamfraich (gillar du inte majonässmaken använd den amerikanska, eller gör egen)
    2. Skinka, rödlök, chilisås, majonäs, creamfraich
    3. Ägg, hackad gruka och valfri krydda (obs ej för salt)
    Alternativ 3. legymsallad el. kycklingröra- eller annan färdig röra.

    Garnera med rostbiff, skinka, ost, gurka, paprika, (inte tomat- det blir väldigt fult ifall du ska ha det i kylen dagen efter)

  • Zäta
    Äldre 17 Oct 00:01
    #19
    MygganMy skrev 2010-10-17 00:00:33 följande:
    För att inte få torr smörgåstårta kan du ta och dela bottnarna. så att du får 4 tunna istället för 2tjocka då behöver du inte tjorva med fruktsoda-vatten-bubblevatten-cocktailspad eller likande....

    Goda fyllningar är
    1. leverpastej, smörgåsgrka, majonäs, creamfraich (gillar du inte majonässmaken använd den amerikanska, eller gör egen)
    2. Skinka, rödlök, chilisås, majonäs, creamfraich
    3. Ägg, hackad gruka och valfri krydda (obs ej för salt)
    Alternativ 3. legymsallad el. kycklingröra- eller annan färdig röra.

    Garnera med rostbiff, skinka, ost, gurka, paprika, (inte tomat- det blir väldigt fult ifall du ska ha det i kylen dagen efter)
    Lät ju med vgott... Tomat blir lätt fult och sladdrigt i kylen.

    var är TS? Jag snor hela tråden :P Nu ska jag inte kommentera mer! 
  • Äldre 17 Oct 00:04
    #20

    Brukar göra en sjukt god smörgåstårta av stora polarbröd.
    Första lagret: majonnäs, crème fraîche, hacka rödlök, skivad skinka
    Andra lagret: kavli skinkost, skivade tomater
    Tredje lagret: samma som första och ostskivor också
    Fjärde: kavli skinkost och skivade ägg

    Smeta in tårtan med en röra gjord på crème fraîche och majonnäs lika delar, garnera med en god ost, skinka och grönsaker. Gör den ett dygn innan så den får stå och kladda tilll sig:)

  • Myggan­My
    Äldre 17 Oct 00:10
    #21
    Zäta skrev 2010-10-17 00:01:58 följande:
    Lät ju med vgott... Tomat blir lätt fult och sladdrigt i kylen.

    var är TS? Jag snor hela tråden :P Nu ska jag inte kommentera mer! 
    Haha, skummade tråden.. trodde du var TS..

    Då kan jag skriva min godaste med fisk också

    Röktlax, rödlök, chilisås el ketchup, dill, majonäs, creamfraich
    Räkor, ägg, purjolök eller rödlök, chilisås, citron, majonäs, creamfraich
    Gurka, crabstick, kaviar, majonäs, creamfraich
    Garnera med räkor, laxrosor, rom, ost, citron, dill,, gurka och paprika.
  • Äldre 17 Oct 01:23
    #22

    Mamma brukar göra en fyllning som är asgod! Kan inte måtten och är osäker på detaljer, men den innehåller rökt sik, finhackat äpple, finskuren purjo och creme fraiche! huuur underbar som helst! Väljer hennes framför vilken proffsgjord som helst! 


  • Äldre 17 Oct 01:29
    #23

    Gjorde en förra helgen kom jag på. Hade inte mammas recept och min man är lite skeptisk, så jag fick göra en "tam" variant! 

    Det bästa brödet att göra det på är polarbröd! De runda kakorna! Inte vetevarianten utan råg! Helst två förpackningar så får man en hög och fin tårta!

    Jag hade som fyllning en blandning av bredbar leverpastej som jag blandade med creme fraiche, hackat äpple. philadelphiaost. Hade jag fått bestämma hade jag adderat bostongurka också, men det fick jag inte! :-P

    Hela tårtan breddes med cf. Han gillar inte majjonäs så jag blandade inte ihop dessa två, som jag vanligtvis nog skulle ha gjort. Kanterna garnerades med strimlad grönsallad. Uppepå hade jag rullar av skinka och rullar med vanlig ost. I mitten hade jag hackat hårdkokt ägg. Hade jag fått välja hade det inneburit någon typ av räkor också, men then again! Jag fick inte bestämma! =) 

    Förstår ärligt talat inte de som har vanlig vispgrädde in sin smörgåstårta! Sån där söt, konserverad sockerlagsfrukt går också bort! Då tycker jag det blir mer dessert. Smörgåstårta för mig är något som man kan äta som vilket annat mål som helst, dvs den ska inte vara söt.  


Svar på tråden Godaste fyllningen i smörgåstårta...