• Äldre 15 Oct 20:18
    107307 visningar
    2260 svar
    2260
    107307

    Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.

    Europarådet beslutade häromdagen att anta en resolution om samvetsfrihet för all vårdpersonal inom EU.
    Nu kan Svenska  barnmorskor, sköterskor och gynekologer vägra att underlätta, assistera eller utföra abort och enligt europarådet får dom inte diskrimineras för det.

    Detta är ett slag för samvetsfrihet, och i förlängningen religionsfrihet och politisk frihet. Man kan få följa sin magkänsla, sitt samvete. Och var behövs det mer än i vården?

    Ur texten:
    No person, hospital or institution shall be coerced, held liable or discriminated against in any manner because of a refusal to perform, accommodate, assist or submit to an abortion, the performance of a human miscarriage, or euthanasia or any act which could cause the death of a human foetus or embryo, for any reason.

    Länk till resolutionen:
    http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta10/eres1763.htm

  • Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.
  • Äldre 15 Oct 20:28
    #1
    Papi Jo skrev 2010-10-15 20:18:30 följande:

    Europarådet beslutade häromdagen att anta en resolution om samvetsfrihet för all vårdpersonal inom EU.
    Nu kan Svenska  barnmorskor, sköterskor och gynekologer vägra att underlätta, assistera eller utföra abort och enligt europarådet får dom inte diskrimineras för det.

    Detta är ett slag för samvetsfrihet, och i förlängningen religionsfrihet och politisk frihet. Man kan få följa sin magkänsla, sitt samvete. Och var behövs det mer än i vården?

    Ur texten:
    No person, hospital or institution shall be coerced, held liable or discriminated against in any manner because of a refusal to perform, accommodate, assist or submit to an abortion, the performance of a human miscarriage, or euthanasia or any act which could cause the death of a human foetus or embryo, for any reason.

    Länk till resolutionen:
    assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/ado...


  • Äldre 15 Oct 20:29
    #2

    Jag tycker att det är dåligt jag tycker att de inte bör jobba med aborter om de inte tycker aborter är okej. Fri abort är viktigt! Det räddar liv!

  • fruis
    Äldre 15 Oct 20:31
    #3

    Fast jag tycker att det är konstigt att hela sjukhus skulle kunna vägra utföra aborter helt och hållet. När blir det tillåtet att vägra utföra hjärtkirurgi t.ex.?

    Nja, jag tycker att det är lite tveksamt att man ska kunna vägra faktiskt.

  • Äldre 15 Oct 20:32
    #4
    Lena skrev 2010-10-15 20:29:51 följande:
    Jag tycker att det är dåligt jag tycker att de inte bör jobba med aborter om de inte tycker aborter är okej. Fri abort är viktigt! Det räddar liv!
    De handlar om att vårdpersonal kan välja att inte understödja aborter. Dvs precis som du säger kan dom välja att inte jobba med aborter om dom inte tycker det är ok. Så har det inte varit. Om du förlöser barn som barnmorska var du  även tvungen att utföra aborter.
  • Äldre 15 Oct 20:33
    #5
    fruis skrev 2010-10-15 20:31:33 följande:
    Fast jag tycker att det är konstigt att hela sjukhus skulle kunna vägra utföra aborter helt och hållet. När blir det tillåtet att vägra utföra hjärtkirurgi t.ex.?

    Nja, jag tycker att det är lite tveksamt att man ska kunna vägra faktiskt.
    INte riktigt samma sak. En abort är inte endast ett medicinskt ingrepp utan har precis som dödshjälp enorma etiska komplikationer. Eftersom dom komplikationerna är etiska så bör man understödja samvetsfrihet.
  • end of days
    Äldre 15 Oct 20:34
    #6

    Alltså, vad ????
    Så det är fritt fram att arbetsvägra och slippa konsekvenser?

  • Äldre 15 Oct 20:34
    #7
    Papi Jo skrev 2010-10-15 20:32:25 följande:
    De handlar om att vårdpersonal kan välja att inte understödja aborter. Dvs precis som du säger kan dom välja att inte jobba med aborter om dom inte tycker det är ok. Så har det inte varit. Om du förlöser barn som barnmorska var du  även tvungen att utföra aborter.
    Söker man inte en tjänst som på alla andra platser?

    Jag tycker det är helt okej att få välja vad man vill jobba med men när man väl jobbar någonstans tyker jag inte man ska få använda sina personliga åsikter för att påverka patienterna.
  • Slacke­r
    Äldre 15 Oct 20:34
    #8

    Om man får välja om man ska göra abort eller inte borde man också få välja som BM att utföra det eller inte.
    Det finns ju bm som är emot abort, måste ju vara ganska jobbigt att gå emot sin tro liksom.

  • Äldre 15 Oct 20:36
    #9
    Lena skrev 2010-10-15 20:34:34 följande:
    Söker man inte en tjänst som på alla andra platser?

    Jag tycker det är helt okej att få välja vad man vill jobba med men när man väl jobbar någonstans tyker jag inte man ska få använda sina personliga åsikter för att påverka patienterna.
    Det hanldar återigen inte om det. Att man skulle påverka patienter. Det handlar om att en av arbetsuppgifterna har en enormt etisk dimension. Då ska man få avstå att hjälpa till vid en abort om man har problem med detta.
  • Äldre 15 Oct 20:36
    #10
    Slacker skrev 2010-10-15 20:34:52 följande:
    Om man får välja om man ska göra abort eller inte borde man också få välja som BM att utföra det eller inte.
    Det finns ju bm som är emot abort, måste ju vara ganska jobbigt att gå emot sin tro liksom.
Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.