• Anonym (ADD?)
    Äldre 17 Oct 11:39
    1083642 visningar
    4160 svar
    +3
    4160
    1083642

    ADD symptom hos vuxna

    Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

    Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

    Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

    En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

    Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

    ~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

    ~ Behov av rutiner och struktur men ...

    ~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

    ~ Låg mental uthållighet

    ~ Lättdistraherad

    ~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

    ~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

    ~ Bristande motivation och därför

    ~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

    ~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

    ~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

    ~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

    ~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

    ~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

    ~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

    ~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

    ~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

    ~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

    ~ Benägen att göra saker i fel följd

    ~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

    ~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

    ~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

    ~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

    ~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

    ~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

    ~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

    ~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

    ~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

    ~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

    ~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

    ~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

    ~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

    ~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

    ~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

    ~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

    ~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

    ~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

    Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

    Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

    Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

    Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

    Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (ADD?) Trådstartaren
    Äldre 17 Oct 17:54
    #1

    Ingen?

  • Anonym (fått diagno­s)
    Äldre 17 Oct 18:07
    #2

    Jo, men jag orkar inte skriva just nu.

    Jag ska försöka återkomma!

  • Äldre 17 Oct 18:13
    #3

    Jag utreds för ADD just nu. Det är alltså inte helt säkert att jag har det, men jag svarar ändå då det finns starka misstankar. Mina symptom är:

    -Enorma igångsättningssvårigheter
    -Stort behov av att ha en strukturerad och planerad vardag för att fungera, men....
    -Svårt för att planera och strukturera min vardag och mina saker
    -Underaktiv utåt (pga igångsättningssvårigheterna) men hyper på insidan, tankar som far fram som på en 10-filig motorväg, ständigt kaos i huvudet
    -Låg mental uthållighet
    -Lätt distraherad av yttre stimuli, särkilt av ljud 8tex en tickande klocka)

    Skulle nog kunna skriva mycket mycket mer men det är de största grejerna. Fråga gärna!

  • Anonym
    Äldre 18 Oct 16:14
    #4

    Har ingen diagnos, men garanterat ADHD. Försöker strukturera mitt liv efter att jag skulle haft en diagnos, men orkar inte riktigt ta tag i just det där med att gå till läkaren och få en diagnos.


    ADD är just ADHD, men utan hyperaktiviteten.


    Jag behöver ha en strukturerad vardag, annars kommer jag aldrig igång. Har mina up & downs, vissa perioder kan jag flänga omkring och göra allt och storstäda, handla, jogga, etc. andra perioder kliver jag över sakerna och bara sitter; orkar inte ta tag i det hela.


    Är hyper så gott som hela tiden. Kan inte sitta still, har svårt att koncentrera mig längre stunder. Tex när jag pluggar, läser jag en liten stund, sen måste jag upp och göra något annat en stund då jag inte längre kan koncentrera mig. Klarade inte skolan, då jag inte hade tid att lyssna på läraren och inte hade fokus till att göra läxor. Läser igen nu dock, vilket är kämpigt eftersom jag fortfarande har svårt med fokusen.


    Hör vad folk säger, men är i en helt annan värld, så jag frågar alltid: "va"? men sen vet jag oftast ändå vad de sagt, bara det att jag var någon annanstans. Det bästa är att kalla på min uppmärksamhet innan man frågar mig något. Till det hör också att står jag och pratar med någon och något händer runt omkring mig flyger jag iväg på något annat och måste kolla allt som händer runtomkring.


    Otrolig impulsiv vilket jag fått jobba med hela mitt liv och har gjort att min ekonomi brakat totalt.


    Klarar inte av förändringar. Har jag ställt in mig på någonting, blir jag fullkomligt galen om någon kommer och ändrar mina planer.


    Noll tålamod, allt ska gå på två röda.


    Har inget detaljseende när det gäller ansikten, vilket gör att jag inte känner igen folk om de tex bytt kläder eller är i en annan miljö än den jag är van vid att se de i. De jag känner väl känner jag ju igen dock.


    Kan inte läsa folk över huvud taget. Kan läsa djur däremot rätt bra.


    Finns mer, men nu har jag tappat fokus totalt och vet inte vad jag ska skriva mer... *suck*

  • Anonym (ADD?) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 12:12
    #5

    Tack för era svar. Jag känner igen mig själv till viss del, men jag tycker det är svårt att avgöra om min koncentrationsfömåga är läge än andras. Vad är normalt liksom?

    Om jag ska stoppa in tvättade kläder i garderoben så tar det minst en timme eller två eftersom jag inte gör det fokuserat utan pysslar på med allt möjligt annat samtidigt. Men jag tänker att så är det säkert för alla, eller?

    Jag har fått höra att jag är lat fastän jag jobbat allt jag orkar. Det fick mig att fundera vad lathet egentligen är? Varför är latmaskar lata? Ingen vill väl vara lat egentligen?

    Jag känner inte heller igen folk om de är i "fel" miljö. Det kan ju vara lite pinsamt om de hälsar och jag inte kan placera dem. Men jag har aldrig tänkt på att det kan vara symptom på något. 

    Blir också galen om planer blir ändrade, även om det är ok bara jag hinner vänja mig vid tanken.

  • strulm­aja
    Äldre 19 Oct 12:15
    #6

    Tror jag hittat mina likar! Skönt att man inte är ensam.

  • strulm­aja
    Äldre 19 Oct 12:18
    #7

    TS: Jag har alltid känt mig annorlunda, något missanpassad, men inte onormal eller sjuk. Precis som du har jag också tänkt: att såhär är det väl för alla eller jag kanske bara har lite otur eller liknande. Har också väldigt svårt för att bedöma vad som är "normalt" och icke. Finns det te.x normal lathet? Vad är vad?

    Jag har ingen diagnos ÄNNU men funderar på att göra utredning. Ska bara....

  • Anonym (knase­n)
    Äldre 19 Oct 12:25
    #8

    ni måste låna följande böcker på biblioteket:

    jag vill ha ett liv och forstättningen: kanske ett liv. handlar om en tjej med adhd.

    snacka om att känna igen sig..... lite jobbigt att läsa. men fick mig att bli övertygad om att jag måste utreda min dotter.

    samt bokenvuxna med adhd - detta är min bibel! av vanna beckman

    är 36 och nyligen utredd och fått diagnos och nu medicin och kan bara säja att kämpa på och se till att få utredning. äntligen kan jag arbeta igen 75% (det trodde jag aldrig att jag skulle klara).

    mitt liv är äntligen värt att levas. även om man ibland kan tycka att det är ett småproblem att inte fixa att vika in tvätten. men det är ju så himla många småproblem i livet. fylla diskmaskinen tömma diskmaskinen, sortera in det i hyllorna. sortera smutstvätt, tvätta, hänga, sortera och hänga tvätten. bara välja vilken jäkla ketchup man skall handla i affären. varje liten grej blir till slut alldeles för mycket och man går in i väggen eller gör sig ovän med allt och alla och har det allmänt stökigt.

    kram 

  • MissSu­mmer
    Äldre 19 Oct 12:30
    #9

    Här har du en vuxen med ADD, mina symptom var (jag har medicin nu) att jag alltid kom försent, till allt, tappade bort saker hela tiden, kunde inte fokusera, var ständigt trött och sov hur mycket som helst.

    Kunde aldrig få arslet ur vagnen heller.
    Nu ser mitt liv helt annorlunda ut, går inte ens att jämföra hur det är med medicinen.

  • Anonym (ADD?) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 12:33
    #10

    Strulmaja Jag blir så glad av dina inlägg. Jag vill också känna att jag passar in någostans! Jag har också alltid kännt mig annorlunda men ändå inte tillräckligt udda för att det ska ha uppmärksammats under skoltiden.  Sen tänker jag att kanske alla känner sig annorlunda (?) vilket inte vore så konstigt då alla människor är olika liksom.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna