• Anonym (ADD?)
    Äldre 17 Oct 11:39
    1087158 visningar
    4160 svar
    +3
    4160
    1087158

    ADD symptom hos vuxna

    Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

    Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

    Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

    En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

    Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

    ~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

    ~ Behov av rutiner och struktur men ...

    ~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

    ~ Låg mental uthållighet

    ~ Lättdistraherad

    ~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

    ~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

    ~ Bristande motivation och därför

    ~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

    ~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

    ~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

    ~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

    ~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

    ~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

    ~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

    ~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

    ~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

    ~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

    ~ Benägen att göra saker i fel följd

    ~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

    ~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

    ~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

    ~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

    ~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

    ~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

    ~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

    ~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

    ~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

    ~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

    ~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

    ~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

    ~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

    ~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

    ~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

    ~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

    ~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

    ~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

    Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

    Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

    Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

    Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

    Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Äldre 13 Oct 12:01

    Hur mycket kan man stämma in på beskrivningen utan att få diagnos? Jag tror banne mej inte att jag kan avskriva ett enda "symtom". De är så himla väl en beskrivning av mej på så många sätt.Obestämd Däremot har jag väl antagligen inte den grövsta varianten då jag liksom kan komma på mig själv med mina brister och faktiskt fixar att tvinga mig själv till att göra vissa saker emellanåt hur tråkiga de än är och hur rastlös jag än är under tiden. Har bl.a. därför fixat att hålla ett hyfsat högt betygssnitt genom hela min skolgång och även nu på universitet. (Impulsivitet är däremot inte ett problem och jag har tillräckligt bra självdisciplin för att aldrig tillåta mig för att fastna i något slags missbruk. Internet/informationsberoende är väl iofs. också ett slags missbruk på sitt sätt...)

    Jag har fått en (felaktig? -Personligen är jag ganska säker på att så är fallet) dyslexi-diagnos eftersom jag är så långsam och även har ett nedsatt arbets-/när-minne. Därigenom får jag längre tid på prov och möjlighet att sitta avskilt och skriva, vilket räcker bra för att jag ska prestera som genomsnittet eller strax över då jag faktiskt är rätt smart och har lätt för att lära mig (logiken - inte årtal, namn eller annan nonsensfakta). 

    Jag skulle dock så gärna vilja kunna få göra utredningen bara så jag antingen kan få det avslaget (ligger för nära "frisk" i spektrumet) eller bekräftat (få diagnos). Tyvärr är ju Sverige ett j***a U-land när det gäller detta och köerna är årslånga, så vet inte om det är värt att kämpa så med något som kanske i slutändan inte visar sig vara något. Dock gör vetskapen om att det finns medicin och att den fungerar (jag har ...ehm... provat) det ännu svårare att bara släppa frågan. 

    Vad är era erfarenheter? Hjälpte det att få diagnos? Är man så restriktiv med medicin som det verkar (J***a trygghetsberoende land där allt är "farligt".) och om man inte har så allvarliga problem så att man kan visa upp misslyckade betyg, förstörd ekonomi, missbruk och depression så har man ingen hjälp att räkna med?

  • Äldre 13 Oct 12:31
    Diegozz skrev 2014-09-09 16:32:31 följande:

    Hej alla kunniga.

    Jag har sedan en tid börjat misstänka att jag har add. Jag hittade en lista på symptom som jag skrev kommentarer till - ge gärna feedback och berätta vad ni tror! Tack.

    [För lång lista för att citera hela]


     


    Nu är ju inte jag direkt någon kunnig, men jag går i samma tankar själv, se ovanstående inlägg. Precis som du känner jag igen mig väldigt väl i beskrivningen och då borde det väl vara högst troligt att man har diagnosen förutsatt att inte andra orsaker kan förklara det. Eller ska man se allt detta som ens personlighet? Det är väl inte direkt så att jag direkt ogillar min personlighet, men lite mer fördelaktiga egenskaper hade ju varit tacksamt... Framförallt hade det gjort livet lättare om man kunde prestera lite mer konsekvent, inte som nu att göra superväl ifrån sig på ens specialintressen och vara helt värdelös på allt annat typ vardagssaker som att inte tappa/glömma grejer överallt o.s.v. Effektiv/Produktiv är nog något jag aldrig kommer att bli känns det som. (Finns det något yrke där det är viktigare att göra saker rätt än att få mycket gjort? -Jag hoppas verkligen det...)
  • Äldre 26 Dec 01:11

    Provar om det funkar!!!

  • Äldre 26 Dec 01:27

    Jag vet inte hur jag ska börja!!!!!???? Ptsd diagnostiserat. Långtidssjukskriven! Jag känner igen mig i 98% av fallen. Börjar misstänka mer och mer att jag har adhd/add!? Men mina psykologer, då jag även går hos kris och truamacentrum, menar på att många kriterier i ptsd är snarlika adhd kriterier varför man ska få behandling för ptsdn först innan adhd uträdning sätts igång, om det nu blir aktuellt som jag förstår. Är 34 år gammal har haft en välldigt tuff barndom, minst sagt! Har fått kämpa mig riktigt genom livet, är så nyfiken och otålig på och faktiskt veta om jag har adhd, vilket inte alls är osannolikt med tanke på min egen initiativ till forskning kring adhd. Vill ha tips och uppmuntran att hålla ut till mars månad ut. Är så trött på att utsättas för alla sorters medicinering pga enorma smärtor i nacken, bröstryggen bl.a. Snälla hjälp och stöd mig på vägen. Är så himla trött. Tack på förhand.

  • Äldre 10 Jan 19:13

    Wow.. Den där listan stämmer till 99% på mig. Jag som bara liksom accepterat att jag är en lat, osäker och oföretagsam person, men det verkar ju som om det kanske till och med finns ett namn som sammanfattar mina problem. Måste läsa in mig lite på ADD nu när jag upptäckte detta.

  • Anonym (Rober­tsson)
    Äldre 12 Jan 23:41

    Men, när diagnos är ställd- är det bara medicinering som gäller? Eller kan man få en strategi för livet? Och om man misstänker själv att man har ADD kan man följa de råden för att testa om det funkar bättre så?

    Vad får ni för råd?

  • Äldre 13 Jan 22:18

    Hej!

    Jag känner igen mig i många symtom, det enda symtom jag inte kan identifiera mig med är att jag inte glömmer nycklar, vantar osv osv. Jag är rätt noga med sånt. Men jag glömmer väldigt mycket vad folk har berättat till mig, jag är extremt lätt distraherad och tankarna far runt under ett samtal. 

    Jag är långt ifrån att fått en diagnos men bestämt mig för att söka till läkare imorgon för en remiss. Jag är 99% säker att jag kan ha ADD. Har mycket ångest, svårt att följfölja uppgifter, hoppar från den ena saken till den andra, svårt att organisera, har alltid haft svårt med att öppna mig och hålla kontakt med vänner ect.

    Skrattade så gott åt när jag läste "Börjar städa 30 min innan sambon kommer hem" Det är så jag! :D

    Jag ser fram emot att få ta del av era inlägg.


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • Anonym (Tess)
    Äldre 14 Jan 09:17
    +1

    Hej och ursäkta att jag bara slänger mig in såhär. Jag har inte läst hela tråden, svårt att hänga med men jag känner igen mig i nästan alla symtom i listan.

    Min fråga är om det finns några här som är småbarnsföräldrar med add/adhd? Allra helst med en luten bebis. Hur klarar ni av en vardag själva i och med att vardagen vänts upp och ner i samband med att bebis kom.

    Jag har ännu svårare att sortera alla tankar och intryck och jag blir superstressad av att inte veta när bebis ska äta, vara trött osv.

    Jag har alltid varit sån som måste förbereda mig inför allt jag gör annars blir det inte gjort eller så blir det kortslutning i hjärnan.

    Har ni kloka människor några råd eller tips till en mamma som håller på att gå under?

  • Äldre 1 Feb 21:47

    Hej.. Jag har inte skrivit här tidigare, men jag har besökt tråden många gånger.

    För några veckor sedan skickade en vän länken till denna tråden till mig efter att jag många gånger har tagit upp mitt stora städproblem. Jag kämpar och kämpar och kämpar med att försöka hålla ordning hemma, men det slutar alltid i kaos. Men jag har inte gett upp än. Däremot så kände jag igen mig i nästan allt som finns i TS vilket fick mig att tänka på det här med ADD. Jag kryssade i varje "symtom" som stämde in på mig och tog med mig en kopia till läkaren. Hon höll med om att det fanns en misstanke och bad mig att ta upp det med min terapeut för att göra en "förundersökning" eller något sådant. (Jag går hos terapeut för min depression pga stress - jag har gått in i väggen ungefär en gång om året de senaste 5 åren...) Min terapeut gjorde sedan förundersökningen och det har nu skickats en remiss till psykiatrin. Jag ska få göra en utredning.

    Det är skönt, för det skulle förklara mycket, och om mitt sätt att vara och tänka beror på ADD skulle det betyda att det inte är kört för mig och att det finns hjälp. Det var i alla fall min första tanke.

    Men jag har inte berättat detta för många, och sedan detta har satt igång har det börjat sjunka in mer och mer. Grejen är att folk vet att jag är deprimerad, att jag blir lätt stressad. Men nu känner jag att jag inte riktigt kan prata med folk om mina problem för jag får alltid råd som verkligen inte fungerar. Och nu fattar jag att de verkligen inte förstår hur jag fungerar. För mig är det inte "bara att ...(t.ex. diska varje dag, släppa tanken på "problemet", fokusera, osv). Det är som om det mesta som tillhör vardagen är så enkelt för andra, och för mig blir det kaos om jag har flera saker att göra. Och förut har jag inte kunnat förklara varför det är så. Och även om det inte är säkert att jag har ADD har jag förstått att jag ändå fungerar annorlunda, tankemässigt liksom.. Men jag kan inte förklara det nu heller.

    Jag vet inte vad jag ville egentligen. Jag känner mig mest ensam i detta just nu och tänkte att jag ville prata med någon som förstår. Har känt mig så nedstämd pga att jag inte har kunnat prata om detta med någon som faktiskt vet hur det är.. 

  • Äldre 11 Feb 20:50
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna