• Anonym (ADD?)

    ADD symptom hos vuxna

    Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

    Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

    Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

    En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

    Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

    ~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

    ~ Behov av rutiner och struktur men ...

    ~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

    ~ Låg mental uthållighet

    ~ Lättdistraherad

    ~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

    ~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

    ~ Bristande motivation och därför

    ~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

    ~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

    ~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

    ~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

    ~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

    ~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

    ~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

    ~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

    ~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

    ~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

    ~ Benägen att göra saker i fel följd

    ~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

    ~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

    ~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

    ~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

    ~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

    ~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

    ~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

    ~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

    ~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

    ~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

    ~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

    ~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

    ~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

    ~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

    ~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

    ~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

    ~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

    ~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

    Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

    Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

    Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

    Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

    Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • tessan27

    Nu händer det grejer. Dem ringde på psykiatrin idag. Jag börjar min utredning på tisdag nästa vecka. Känns riktigt bra men lite pirrigt och läskigt.

  • ylvalof

    Hej jag är hjälpt av noradrenalin. Det fungerara som när man blir skrämd. Plötsligt klarvaken. Min bokstavskombination är ADD

  • Fobiker

    Jag har varit i kontakt med psykiatrin i min hemstad för utredning av min psykiska hälsa, däribland eventuell ADD och Autism. Men de tyckte inte att det var lönt att gå vidare med den utredningen eftersom de tyckte att jag verkade för välfungerande och social. Blev faktiskt helt friskförklarad, trots att jag hade en annan diagnos sedan tidigare.

    För bara några år sedan var jag mer eller mindre övertygad om att jag hade ADD/ADHD. Har skrivit om det tidigare i den här tråden. Jag hade läst diagnoskriterierna och såg mig själv i det mesta. Men nu börjar jag förstå att mina problem handlat om ångest, depression och social isolering istället. Sådant kan ge symptom som svårt att koncentrera sig, röriga tankar, svårt att planera o.s.v. Kan vara lätt att förväxla med ADD.

    Man bör alltså vara försiktig när man läser diagnoskriterier. Det är lätt att känna igen sig, men då skall man också tänka på många symptom kan återfinnas i flera diagnoser, samt att de flesta personer kan ha enstaka och/eller tillfälliga problem som påminner om någon diagnos.

  • ylvalof

    Med diagnos får man boendestöd dvs en ordningsman .Viktigt att göra ett veckoshema så man kan läsa vad som skall göras. Tvätt tex. Sen ska ordningsman en tillsammans med dig förbättra statusen i hemmet. Betala räkningar plocka in i pärm diska torka etc.

  • Anonym (norrlandstjej)

    Hej! Jag fick diagnosen ADD och dyslexi när jag va 17, och efter de fick jag ingen mera hjälp k skolan vilket slutade med att jag hoppade av skolan, för jag behövde verkligen hjälp.. men men, går hyfsat bra ändå tycker jag, men i skallen är de kaos ofta och som en annan skrev så har jag svårt att hålla de städat åh snyggt hemma, men har som börjat acceptera de(inte min kille dock..) men försöker så gott jag kan.

    vill jättegärna ha barn och gärna nu men en groda hoppade ur min killes mun och sa att han inte trodde att jag skulle klara av att ta hand om ett barn, har världens ångest över de och tvivlar själv nu..

  • Anonym (Ros)

    Hemma själv idag för att "fixa saker", men får som vanligt inget gjort. Kom till en punkt när jag bestämde mig för att starta, men visste inte vart jag skulle börja trots massa listor skrivna och allt bara låste sig och jag börjar svettas och behöver ta en paus, innan jag ens har börjat.

    För det mesta fungerar min vardag bra. Fyller 40. Har sambo och en 6-åring. Jobbar. I vardagen och på gemensam semester fungerar allt tillräckligt bra. Men är jag själv och ska fixa något hemma går hela dagen. Likadant när jag var föräldraledig, fixade inte att vara hemma. Vet inte om detta är adhd/add, men mycket stämmer in på mig. Ville nog mest skriva av mig.

  • Anonym (Ros)

    Hemma själv idag för att "fixa saker", men får som vanligt inget gjort. Kom till en punkt när jag bestämde mig för att starta, men visste inte vart jag skulle börja trots massa listor skrivna och allt bara låste sig och jag börjar svettas och behöver ta en paus, innan jag ens har börjat.

    För det mesta fungerar min vardag bra. Fyller 40. Har sambo och en 6-åring. Jobbar. I vardagen och på gemensam semester fungerar allt tillräckligt bra. Men är jag själv och ska fixa något hemma går hela dagen. Likadant när jag var föräldraledig, fixade inte att vara hemma. Vet inte om detta är adhd/add, men mycket stämmer in på mig. Ville nog mest skriva av mig.

  • Slicemenice

    Jag har allt som står ovanför. Gick till en psykolog för några år sedan, hon gjorde en ADHD utredning men hade inte ADHD men jag borde gå till någon som kunde göra bättre utredningar än vad hon kunde. Då orkade inte jag med någon mer psykolog så har nu väntat två/tre år och ber om en ny utredning hos en annan. Jag säger att det är ADD jag har. 100 procent säker. Borde själv vara läkare eller psykolog men har inte orkat med alla studier för att få licens.

  • Prinsessan 83

    Ni som fått diagnos add
    Vad har ni fått för behandling?
    Och hur har de hjälpt er?

    Gör utredning för adhd,add de lutar åt add
    Är intresserad av att höra andras erfarenhet
    Och råd/tips :)

  • tjabbaaaa

    Mkt intressant läsning då jag själv håller på att bli utredd för ADD lr andra neurologiska problem, känner igen mig i riktigt mkt av det som står, synd bara att man hunnit bli 24 år och att pga mina psykiska bekymmer sabbat hela min ungdomstid, bla med social fobi och en massa grejer som gjorde man blev utpekad som konstig, nu tar jag några mediciner och känner mig som en normal människa, ingen social fobi, inga depressioner, inga konstiga tvångstankar/rutiner som att varje gång man vaknar sätta sig vid datorn och inte kan slita sig, eller andra tvångstankar som att jag måste fixa pengar vilket gjort att jag gjort en massa kriminella saker som delvis är själet till skulderna i kronofogden, Dessutom aldrig kunnat sköta ett jobb, ADD är jobbigt, tog nästan mitt liv pga depressionerna innan jag fick medicin, depressionerna är som bortblåsta. jag vet knappt vad stress är längre, känner ingen stress. jag tar en sertralin tablett 50mg om dagen och atarax för att sova.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna