• Anonym (ADD?)
    Äldre 17 Oct 11:39
    1087742 visningar
    4160 svar
    +3
    4160
    1087742

    ADD symptom hos vuxna

    Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

    Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

    Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

    En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

    Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

    ~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

    ~ Behov av rutiner och struktur men ...

    ~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

    ~ Låg mental uthållighet

    ~ Lättdistraherad

    ~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

    ~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

    ~ Bristande motivation och därför

    ~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

    ~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

    ~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

    ~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

    ~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

    ~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

    ~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

    ~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

    ~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

    ~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

    ~ Benägen att göra saker i fel följd

    ~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

    ~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

    ~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

    ~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

    ~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

    ~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

    ~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

    ~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

    ~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

    ~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

    ~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

    ~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

    ~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

    ~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

    ~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

    ~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

    ~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

    ~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

    Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

    Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

    Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

    Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

    Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Äldre 19 Oct 21:04
    Flor Mariposa skrev 2015-01-13 22:18:38 följande:

    Hej!

    Jag känner igen mig i många symtom, det enda symtom jag inte kan identifiera mig med är att jag inte glömmer nycklar, vantar osv osv. Jag är rätt noga med sånt. Men jag glömmer väldigt mycket vad folk har berättat till mig, jag är extremt lätt distraherad och tankarna far runt under ett samtal. 

    Jag är långt ifrån att fått en diagnos men bestämt mig för att söka till läkare imorgon för en remiss. Jag är 99% säker att jag kan ha ADD. Har mycket ångest, svårt att följfölja uppgifter, hoppar från den ena saken till den andra, svårt att organisera, har alltid haft svårt med att öppna mig och hålla kontakt med vänner ect.

    Skrattade så gott åt när jag läste "Börjar städa 30 min innan sambon kommer hem" Det är så jag! :D

    Jag ser fram emot att få ta del av era inlägg.


    Uppdatering för den som är intresserad

    Fick en remiss till psykolog där jag fick göra tester som även en av mina föräldrar fick fylla i. tror jag fick 93/102 i självskattningspoäng. Remissen skickades vidare till psykiatrin där jag vart under två tillfällen för "intervju" där de nu ska bestämma om jag ska få gå vidare med en utredning. Väntan är lång :-/
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • Anonym (??)
    Äldre 19 Oct 21:42
    ylvalof skrev 2015-03-10 21:02:55 följande:

    Hej jag är hjälpt av noradrenalin. Det fungerara som när man blir skrämd. Plötsligt klarvaken. Min bokstavskombination är ADD


    Vad menar du? Vilken medicin? Då är du helt uppskruvad när du tar medicinen??
  • Anonym (??)
    Äldre 19 Oct 22:02
    strulmaja skrev 2010-10-20 13:05:48 följande:

    Anonym (fått diagnos): Jag diagnosticerades bl.a med depression för en herrans massa år sedan och man konstaterade även att jag hade social fobi. Tyvärr var det ingen som kom på tanken på ADHD trots att jag faktiskt kunde beskriva väldigt väl hur jag kände och tänkte i olika situationer. Men det här med att erkänna att man är dum i huvudet, trög osv är inget jag velat göra i första taget. Jag VET att jag inte är dum i huvudet och det VET jag att ingen annan av er här är heller men om vi ska ta det här med kaffemaskinen te.x så tror jag att man kan hitta roten till osäkerheten och den sociala fobin i att man tidigare fått höra att man är trög och långsam, blivit skrattad åt, hånad kanske just bara därför att det tar lite längre tid eller helt enkelt inte kommer per automatik. 

    Jag lär mig också bäst genom att se och iaktta andra. Skulle någon däremot stå och läsa upp instruktionerna för hur man använder kaffemaskinen skulle jag inte lyssna utan antingen gå därifrån eller vara i full gång med att trycka på diverse knappar på maskinen-tid att vänta har jag inte. Samma sak om jag ska skruva ihop möbler. Jag orkar inte läsa instruktioner, hinner inte, vill själv, kan själv osv. Brukar mest bli pannkaka av den strategin.

    Och det här med barnsäkra lås. Vissa är enklare, andra svårare att förstå sig på. Min man satte nytt barnsäkert lås på skåpet här hemma och första ggn jag skulle öppna det fick jag inte upp det förstås. Jag stod iofs mest och slet och drog i det, för otålig som jag är har jag inte tid att sätta mig in i hur mekanismen fungerar eller är uppbyggd. Min man suckade och bad mig titta på hur han gjorde och efter det fixade jag det. Men tills nästa gång jag skulle in i det förbannade skåpet hade jag glömt allt och han fick visa igen. Och igen.


    Så funkar jag också... Lika.
  • Äldre 22 Oct 19:57
    Prinsessan 83 skrev 2015-08-30 01:34:04 följande:

    Ni som fått diagnos add

    Vad har ni fått för behandling?

    Och hur har de hjälpt er?

    Gör utredning för adhd,add de lutar åt add

    Är intresserad av att höra andras erfarenhet

    Och råd/tips :)


    Gjorde en andra utredning i våras, den här gången med en massa tester de inte brydde sig om att göra första gången. Visade bland annat att jag ligger i topp vad det gäller intelligens men i absoluta botten när det kommer till hur fort min hjärna klarar av att arbeta.

    Diagnosen sattes med visst besvär. Egentligen kunde hon inte pricka för tillräckligt många kriterier (saknade en) men hon vägde upp det med något annat vi kommit fram till. Hon verkade mest göra det så jag skulle kunna få ett papper att visa upp på jobbet. Behandling avslog de och hänvisade mig bara till kurator (som redan konstaterat att vi inte kommer längre efter 6 års samtal från och till).

    Väntar fortfarande på läkartid för medicinering (snart 4 månader nu).

    Det värsta av allt är fastän jag försöker anstränga mig att få ordning på mitt liv så verkar människors tålamod aldrig räcka. Speciellt i relationer med flickvännen. Är livrädd för att jag ska få leva ensam resten av livet.
  • Äldre 15 Dec 20:44

    Hej. Är en kille på 21 år och skulle vilja veta lite mer om utredningar osv. Hur får man hjälp? Vart får man hjälp? Varje gång jag drar upp en diskussion om detta är det som så att varken mina föräldrar eller vänner förstår riktigt. Och på senare år har jag börja känna av alla dessa kriterier mer och mer. Och nu börjar det bli riktigt jobbigt.

  • Äldre 17 Dec 11:08
    Ake20 skrev 2015-12-15 20:44:51 följande:

    Hej. Är en kille på 21 år och skulle vilja veta lite mer om utredningar osv. Hur får man hjälp? Vart får man hjälp? Varje gång jag drar upp en diskussion om detta är det som så att varken mina föräldrar eller vänner förstår riktigt. Och på senare år har jag börja känna av alla dessa kriterier mer och mer. Och nu börjar det bli riktigt jobbigt.


    Jag kopierade trådstarten och fyllde i allt som stämde in på mig, tog med till läkaren och fick en remiss till vyxenpsykiatriska mottagningen där de nu ska göra utredningen. Jag stod i kö i ett år, men nu är det äntligen igång :) Lycka till!
  • Äldre 29 Dec 15:06

    Vilken bra idé!! Det ska jag med göra. Passar in på nästan varenda en och börjar bli sjukt less på att mitt liv går så långsamt framåt pga att jag aldrig klarar ta tag i någonting och alltid skuter på allt.

    Vad tror ni? Jag har som sagt problem med nästan allt på listan samt diagnoserat mig själv med social fobi, telefonskräck, dermatillomani och viss ångest. Har alltid blivit omnämnd som "drömmare", "blyg", "osocial" (fast jag innuti är motsatsen), "långsam", "virrig", "klumpig" (tappar och välter saker konstant), "melankolisk" osv.

    Saken är att jag vuxit upp bra och tack vara hög intelligens klarat skolan. Själv vet jag ju att jag hade kunnat haft toppbetyg men eftersom att jag inte klarade fokusera så fort det blev tråkigt, alltid "glömde" göra läxor, pluggade i sista sekunden och alltid ALLTID kom försent så blev det bara medelbetyg.

  • Äldre 25 Jan 11:07

    Måste alla symtpom finnas med för att det ska vara ADD...?

  • Anonym (Rebbe­lito)
    Äldre 21 Dec 02:14
    Hej! 

    Är denna tråden fortfarande aktiv? 

    Jag är en brud på 24 år och har inte fått någon diagnos än. Jag har fått mitt första bedömningssamtal i början på januari och det är ju egentligen supernära, men känns jättelångt bort. Har bett om det här bedömningssamtalet själv då jag har stor misstänke om ADHD och ev. ESD (om någon känner till det?) efter VÄLDIGT mycket egen research. Läkaren trodde mer på EIPS sa han då han "tyckte att jag kunde fokusera blicken väldigt bra på honom?? för att det skulle vara ADHD. Det är ju så olika från dag till dag anser jag själv. Asså man kan väl fan titta någon i ögonen ändå. Plus! att om jag inte vill lyssna så har jag lärt mig hur jag ska låtsas att jag lyssnar haha.. o se ut som att jag gör det. o sen fyller man i lite snabbt på slutet med typ "mm, ja så kan det ju vara" eller liknande.

    Jag har också förstått själv nu, efter att ha förklarat litegrann för min psykoterapeut och sen reflektera vidare själv att jag är superrädd för själva insomningsmomentet. Så det blir ju svårt när man vet att man måste sova, men är rädd för att somna in och sen blir rädd för mörkret när man inte hunnit somna innan mörkrädslan kommer osv osv.. som en stark sträck? Är det någon som känner igen sig?? 

    Och även svårighet att sortera minne, tankar osv. Det vill lägga sig i fack i hjärnan och gör det också och det går inte att plocka fram förrän det är aktuellt o sen stängs luckan igen. Har ingen aning om det låter sjukt eller om någon här kan relatera. Associerar lättare i bilder och kan förklara det som att jag får upp en bild av att min hjärna

    Har läst litegrann här o där i tråden och känner igen mig i mycket ni skriver.
    Känner mig lite förtvivlad o vet inte om jag förklarar rätt. Hoppas någon kan ge någon kommentar oavsett om den är kort eller lång. 

    Nu blev det supermycket text, men ja.. 
    Tack på förhand! 
  • Äldre 21 Dec 09:26
    Anonym (Rebbelito) skrev 2016-12-21 02:14:25 följande:

    Hej! 

    Är denna tråden fortfarande aktiv? 

    Jag är en brud på 24 år och har inte fått någon diagnos än. Jag har fått mitt första bedömningssamtal i början på januari och det är ju egentligen supernära, men känns jättelångt bort. Har bett om det här bedömningssamtalet själv då jag har stor misstänke om ADHD och ev. ESD (om någon känner till det?) efter VÄLDIGT mycket egen research. Läkaren trodde mer på EIPS sa han då han "tyckte att jag kunde fokusera blicken väldigt bra på honom?? för att det skulle vara ADHD. Det är ju så olika från dag till dag anser jag själv. Asså man kan väl fan titta någon i ögonen ändå. Plus! att om jag inte vill lyssna så har jag lärt mig hur jag ska låtsas att jag lyssnar haha.. o se ut som att jag gör det. o sen fyller man i lite snabbt på slutet med typ "mm, ja så kan det ju vara" eller liknande.

    Jag har också förstått själv nu, efter att ha förklarat litegrann för min psykoterapeut och sen reflektera vidare själv att jag är superrädd för själva insomningsmomentet. Så det blir ju svårt när man vet att man måste sova, men är rädd för att somna in och sen blir rädd för mörkret när man inte hunnit somna innan mörkrädslan kommer osv osv.. som en stark sträck? Är det någon som känner igen sig?? 

    Och även svårighet att sortera minne, tankar osv. Det vill lägga sig i fack i hjärnan och gör det också och det går inte att plocka fram förrän det är aktuellt o sen stängs luckan igen. Har ingen aning om det låter sjukt eller om någon här kan relatera. Associerar lättare i bilder och kan förklara det som att jag får upp en bild av att min hjärna

    Har läst litegrann här o där i tråden och känner igen mig i mycket ni skriver.
    Känner mig lite förtvivlad o vet inte om jag förklarar rätt. Hoppas någon kan ge någon kommentar oavsett om den är kort eller lång. 

    Nu blev det supermycket text, men ja.. 
    Tack på förhand! 


    Känner igen mig i det du beskriver. Ångesten för att somna in hade jag när jag var liten och min man med adhd har ångest inför natten. Nu har jag släppt det men ist blir jag uppjagad av tanken att inte kunna somna och har därför svårt att somna.

    Minnet är ett gissel. Minns som du i bilder och har noll verkligen noll tidsbegrepp när det kommer till minne. Vet inte vilken dag ihop med händelser...ibland inte ens vilket år. Minns alltså händelserna ofta i detalj men när det var, det vet jag inte. Måste alltid relatera till annat som jag vet datumet på.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna