• Anonym (...)
    Äldre 17 Oct 20:55
    34593 visningar
    53 svar
    53
    34593

    Hur lång tid tog de er att komma över otrohet?

    Om eran partner har varigt otrogen mot dig, och ni valde att fortsätta försöka, hur lång tid tog de dig att komma över otroheten?

    Min sambo var otrogen mot mig för ca 6 månader sen, och jag har försökt att komma över detta, men de går inte.

    Så om ni har nå tips, dela gärna med er om hur ni kom över de.

  • Svar på tråden Hur lång tid tog de er att komma över otrohet?
  • Anonym (vänta­r 3e)
    Äldre 17 Oct 21:03
    #1

    kunde inte komma över det.. vi försökte hålla ihop, eller jag försökte.
    han fortsatte vara otrogen och jag litade aldrig på han..
    tyvär inga tips.. =(
    jag skulle aldrig vara kvar hos en som varit otrogen mot mig igen

  • Äldre 17 Oct 21:06
    #2

    jag tror man måste ha en benhård vilja att lägga såna händelser bakom sig....annars har ju inte förlåtit sin partner riktigt heller. Personligen anser jag att otrohet är bland det värsta en relation kan råka ut för...inte för själva handladet i sig utan att ens tillit till partnern får sig några rejäla törnar. Jag skulle till exempel möjligen kunna bortse från själva handlingen om min kille varit otrogen, alltså att han haft sex med annan...men att lita på honom fortsättningsvis skulle nästan vara dömt att misslyckas... ( för min del nu då...) Kan också säga att min bild av min kille hade raserats fullständigt om han varit eller kommer begå otrohet mot mig.....=( Lider verkligen med dig!

  • alvaer­eva
    Äldre 17 Oct 21:08
    #3

    Jag kom inte över det. Respekten var borta. Vi försökte men det gick inte och ca 1½ år efter att han varit otrogen (första gången, han var det nämligen igen) så gick vi isär.

  • Anonym (jo)
    Äldre 17 Oct 21:18
    #4

    Det har nu gått 7 månader sen jag kom på honom. Jag är inte över det ännu, vet inte om jag någonsin kommer att komma över det. Jag har bra perioder, dåliga perioder och riktigt dåliga perioder.  Nu va inte detta en engångsperiod som det låter på dig att din sambo hade. Utan han hade en kk under två år. Det konstiga med min sambo är att han på något sätt har blivit frälst, ja inte bokstavligen men att det gick upp ett ljus liksom. Han fattade verkligen inte innan hur ett förhållande ska vara, hur man behandlar varandra, hur det är att vara en familj. Han har inte erfarenheterna från sin uppväxt. Men jag är så jävla arg, besviken, ledsen. I bland bara hatar jag honom och att han gjorde detta mot mig och vår familj. Att han vara så korkad att han inte kunde fatta att han skulle förstöra vår familj. Men han kopplade aldrig de två liven han förstod inte att han inte kunde ha det så. Jag eller vi var aldrig anledningen, han ville ju vara med mig... ja själv fattar jag inte..

    Tips, råd till dig... prata, prata massor med varandra om det som hänt, era känslor. Tillåt dig själv att vara arg, ledsen, besviken. Han måste fatta att han är den som måste bevisa att han vill va med dig. Han måste fatta att du måste ha dessa känslor och behov. Ta gärna hjälp av kuratorer och familjerådgivning. Vi fick tyvärr tag i ett måndagsexemplar när det gällde vår familjerådgivare.
    Det tar år att komma över något sådant är om man någonsin gör det...

  • Tr0ust
    Äldre 19 Oct 13:01
    #5

    Jag kan säga såhär...

    Nu har inte min nuvarande parter varit otrogen emot mig, och jag TROR , nästan vet, (men man ska inte vara 110% säker) att han inte skulle vara otrogen emot mig.
    Men jag skulle nog aldrig kunna förlåta det. Det beror på ...
    För det första: Varför va han otrogen?
    Om det bara var ett knull, och inga känslor inblandade så skulle det nog kännas bättre..
    Men om de har haft ett förhållande vid sidan om, och inte har haft sex, men gjort allt annat, skulle det nog såra mig mer.

    (men som sagt, man vet ju aldrig på första påståendet ifall det var några känslor inblandande!)

  • Anonym
    Äldre 19 Oct 15:03
    #6
    +2

    Ser att många som skriver har samma negativa erfarenheter av att förlåta som jag hade. Det verkar som om de som som går ut och är otrogna och blir förlåtna i de flesta fall fortsätter med det. En gång otrogen alltid otrogen stämmer kanske inte alltid men det ligger nog en hel del i det.

    Min alldeles egna teori om det är att de som är otrogna saknar all respekt och empati för sin partner , inte bara som partner men även som människa. Och därför är det meningslöst att försöka reparera skadan.

    Jag kommer iaf alldrig någonsin att förlåta en otrohet igen

  • Äldre 19 Oct 15:38
    #7

    Tror inte man någonsin kommer över det helt.
    Min partner var otrogen för två år sedan. Vi är fortfarande ihop, tror inte hon tänker på det överhuvudtaget men går nog inte en enda dag utan att jag ägnar åtminstone en liten tanke på det.

    Man lär sig leva med det och går vidare, men man kommer aldrig helt över det. Anser du din partner vara värd det så kämpar du vidare, annars är det nog bara att släppa och gå vidare på en gång.

  • vi3
    Äldre 19 Oct 15:52
    #8

    jag var tillsammans med en kille en gång som jag var förlovad med och vi bodde ihop och ja var i florida en liten stund, ungefär en månad med min pappa och kom hem och allt var som vanligt. Men efter en vecka så fick jag ett mail från en okänd man där de stod en fråga som löd " hur mycket litar du på x?" Det visade sig att min sambo varit otrogen med den okände mannen nyblivna tjej och fått dåligt samvete och var tvungen att berätta. och efter många om och men så fick ja reda på att hon hade varit hemma hos oss ett flertal ggr och haft sex i MIN säng.. Jag älskade ju min kille men sveket tog så hårt att ja valde att lämna honom.. Gick en vecka och han var så förstörd, bara grät osv osv så jag tog tillbaka honom och tiden gick. Bara nån vecka efter att ja tog tillbaka han började han höra av sig till den där tjejen igen och ja blev vansinnig och han bad om ursäkt.. Han hörde aldrig av sig till henne igen , vad ja vet! De gick 6 månader from att han var otrogen men så fort vi började bråka om nått fjuttigt så blev de automatiskt " Ja men gå till din jävla veronica då" och de var ett halvår senare.. först då insåg jag att jag kommer aldrig komma över de och lämnade honom på stört.. de va tufft som fan för ja älskade ju honom men ja kunde inte leva med honom..

    Nu flera år senare lever jag med en underbar man o ska ha barn : ) man kommer alltså över de trotts att de e svårt o tungt!

    lycka till! 

  • Äldre 13 Jan 17:36
    #9

    Hej,

    Jag kom på min fru med att ha ett förhållande med en annan man för snart ett år sen. Jag bestämde mig väldigt snabbt för att kämpa för henne och vårt föthållande. Det har i mitt fall varit en svår och jobbig resa. Den första tiden med lögner och svek med allt ifrån hur deras förhållande hade varit till att hon faktiskt älskade honom.

    Efter ett halvår ungefär så så kände jag att vi ?pratade på riktigt? för första gången. Hon kunde prata om det hon hade varit med om och de känslostormar hon hade upplevt och fortfarande upplevde. Där och då kände jag att jag kunde förlåta henne.

    Det jag och vi varje dag måste jobba med är förståele och framför allt tillit. Det tar tid, otroligt lång tid att bygga upp något som har blivit raserat på det här sättet.

    Jag tror det kommer ta lång tid innan jag helt och hållet kommer över det men jag känner fortfarande att det är värt att kämpa för.

  • Äldre 14 Jan 01:30
    #10

    Jag kom på min fru som var otrogen med mig efter många års äktenskap.
    Skälet var endast att han hade mer pengar än mig (trots att jag är ekonomiskt oberoende men hon ville ha mer).

    Det jobbiga för mig var innan jag visste med säkerhet vad som pågick. Jag kunde inte anklaga henne för något om det var bara en känsla jag hade. Efter mycket detektivarbete så kom jag på henne och hon blev alldeles förstörd (barn också inblandade).

    Jag gav henne en månad att fundera, mycket snack men ingen verkstad från hennes sida och vid slutet av månaden sa jag att jag ville skilja mig.
    Kort efter det (ca 10 dagar) träffade jag en kvinna och vi hade sex. Efter ytterligare 2 veckor träffade jag en ny och vi var tillsammans i 6 månader. Direkt efter träffade jag en annan kvinna och vi var tillsammans 4 år (jag gjorde slut båda gångerna, är dock fortfarande kär i den senaste kvinnan).

    Efter att jag hade sagt till min ex-fru att jag ville skilja mig så hade jag i stort sett glömt henne minuten efter. Sedan dess har jag absolut inga som helst känslor för henne trots de många åren tillsammans.
    Skälet till detta var inte otroheten i sig (vilket kan hända), utan lögner, baktalande mm.

    Jag är mycket tacksam för att hennes nuvarande man befriade mig från henne.

Svar på tråden Hur lång tid tog de er att komma över otrohet?