• Anonym (knäck­t mamma)
    Äldre 20 Oct 16:22
    26937 visningar
    178 svar
    178
    26937

    Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?

    Min dotter på 10 år har tappat bort sin hemnyckel. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

    Detta är 5:e nyckeln hon har tappat bort sen i juni i år. 4 cykelnycklar och 1 hemnyckel,

    Jag går hemifrån kl 7.15 på morgonen och slutar runt 16 varje dag. Hennes tider i skolan är mellan 8.15 och så slutar hon senast 14.20 coh tidigast 13.00.

    Jag bor själv med mina 3 barn och läser på universitetet, att få en ny nyckel till låset går inte, utan om nyckeln är borttappad så måste man betala för ett nytt låssystem och det kostar 5000 kr.

    Vad ska jag göra? Låta henne gå till skolan när jag och syskonen åker och hon får vara ute tills vi kommer hem, eller lämna min enda nyckel till hemmet till henne? Så att jag riskerar att bli helt utelåst?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-21 08:11
    Fritids finns inte, på hennes skola har de bara fritids för f-klass-3:an. Hon går i 4:an.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-22 18:45
    Har fått tag på en ny nyckel nu. Men problemet kvarstår att hon hela tiden slarvar bort allting.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?
  • Äldre 20 Oct 16:23
    #1

    Finns det någon vän eller granne som bor i närheten där hon kan få vara tills du kommer hem?
    Då slipper hon iallafall vara ute varje dag efter skolan.

  • Anonym
    Äldre 20 Oct 16:24
    #2

    Inte kostar det väl 5000 med nytt lås??

    Ni har ingen granne som ni kan lämna nyckeln till?
    Hon går inte på "klubben"?

  • Anonym
    Äldre 20 Oct 16:24
    #3

    Nej, lämna inte nyckeln till henne. Men ett nytt lås kostar inte 5000 utan runt 2000 om du inte har ett väldigt komplicerat låssystem. Men det är mycket pengar det också.

    Finns det nån kompis hon kan vara hos under tiden du skaffar nytt lås. För det måste du faktiskt göra, annars blir det ohållbart.

  • Anonym
    Äldre 20 Oct 16:24
    #4

    Kan hon inte vara på fritids tills dess att du slutar?

  • Anonym (...)
    Äldre 20 Oct 16:25
    #5

    Kan hon inte vara på fritids? Är det inte upp till 12 år?

  • Äldre 20 Oct 16:29
    #6

    Men visst brukar det väl gå att bara kopiera en nyckel? Även om det naturligtvis är att rekommendera att man byter lås helt om en nyckel är på vift.....

    Gör en kopia av din nyckel och förse den med en nyckelring som polisen eller spärrservicebolag kan koppla till er. Då kan vem som helst lägga den på lådan och få hittelön ifall den tappas bort igen.

    Hur förvarar dottern sina nycklar? Ett band runt halsen är det många barn som har, annars kanske man kan fixa en kedja som sitter fast i byxorna eller något likande.

  • Anonym (Evil)
    Äldre 20 Oct 16:30
    #7

    en kedja mellan nyckeln och skolväskan, nita fast kedjan i väskan och se till då att hon inte kan ta loss nyckeln från kedjan!

    du kan säkert kopiera din nyckel annars kanske nån i din närhet kan hjälpa dig att byta låscylinder om du inte kan det själv, då blir dte billigare!

  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 16:31
    #8
    NadiaMi skrev 2010-10-20 16:23:59 följande:
    Finns det någon vän eller granne som bor i närheten där hon kan få vara tills du kommer hem?
    Då slipper hon iallafall vara ute varje dag efter skolan.
    hon har många kompisar som hon säkert kan leka med någon gång. Men inte alla dagar.
    Anonym skrev 2010-10-20 16:24:15 följande:
    Inte kostar det väl 5000 med nytt lås??

    Ni har ingen granne som ni kan lämna nyckeln till?
    Hon går inte på "klubben"?
    Jag tror att min hyresvärd sa att det var det priset som gällde, de var så trötta på att folk slarvade bort nycklar att de satte ett väldigt högt pris.
    De har fritidsgård, men de öppnar kl 17. och någon granne har vi inte som jag litar så mycket på att vi kan lämna nyckeln där.
    Anonym (...) skrev 2010-10-20 16:25:56 följande:
    Kan hon inte vara på fritids? Är det inte upp till 12 år?
    På hennes fritids hon hade sist var det bara lågstadiet som fick gå där, så hon slutade innan sommarlovet. Det finns ett annat fritids, men då måste man ansöka och plats. Det tar tid och jag vet inte vad jag ska göra denna vecka =(
  • Anonym (nycke­l hemma?­)
    Äldre 20 Oct 16:34
    #9

    Har ni inte möjlighet att ha en nyckel liggandes hemma? Gömd i rabatten elr hänga bakom någonstans? Så hade (har) alltid vi hos mina föräldrar när vi var små. Nyckeln hängde bakom en stolpe på altanen...

  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 16:37
    #10
    frökenelisabeth skrev 2010-10-20 16:29:56 följande:
    Men visst brukar det väl gå att bara kopiera en nyckel? Även om det naturligtvis är att rekommendera att man byter lås helt om en nyckel är på vift.....

    Gör en kopia av din nyckel och förse den med en nyckelring som polisen eller spärrservicebolag kan koppla till er. Då kan vem som helst lägga den på lådan och få hittelön ifall den tappas bort igen.

    Hur förvarar dottern sina nycklar? Ett band runt halsen är det många barn som har, annars kanske man kan fixa en kedja som sitter fast i byxorna eller något likande.
    nej våra nycklar går inte att kopiera, det är bara hyresvärden som gör det. Har en stor kommunal hyresvärd.. Hon har haft nycklarna i nyckelband, men det har inte spelat någon roll, de har försvunnit i alla fall. Kedja funkar inte eftersom hon alltid har leggins eller mysbyxor.
Svar på tråden Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?