• Anonym (knäck­t mamma)
    Äldre 20 Oct 16:22
    26941 visningar
    178 svar
    178
    26941

    Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?

    Min dotter på 10 år har tappat bort sin hemnyckel. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

    Detta är 5:e nyckeln hon har tappat bort sen i juni i år. 4 cykelnycklar och 1 hemnyckel,

    Jag går hemifrån kl 7.15 på morgonen och slutar runt 16 varje dag. Hennes tider i skolan är mellan 8.15 och så slutar hon senast 14.20 coh tidigast 13.00.

    Jag bor själv med mina 3 barn och läser på universitetet, att få en ny nyckel till låset går inte, utan om nyckeln är borttappad så måste man betala för ett nytt låssystem och det kostar 5000 kr.

    Vad ska jag göra? Låta henne gå till skolan när jag och syskonen åker och hon får vara ute tills vi kommer hem, eller lämna min enda nyckel till hemmet till henne? Så att jag riskerar att bli helt utelåst?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-21 08:11
    Fritids finns inte, på hennes skola har de bara fritids för f-klass-3:an. Hon går i 4:an.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-22 18:45
    Har fått tag på en ny nyckel nu. Men problemet kvarstår att hon hela tiden slarvar bort allting.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?
  • Äldre 22 Oct 18:40

    Har inte läst hela tråden men om ingen tipsat om det än, gör som hemtjänsten har här i byn, en ihålig cylinder att fästa i väggen, för att öppna denna så krävs en annan nyckel, där kan du förvara din egen nyckel.

    Om du nu inte får lov att byta cylinder i din lägenhetsdörr är detta nog det säkraste alternativet jag kan komma på.

    swedelock.se tillverkar grunkan jag menar men var man kan köpa den vet jag inte, sen kan du få tillverkat hur många nycklar du vill till denna.

  • Hexx
    Äldre 22 Oct 18:44

    Kan du inte göra en kopia av din nyckel? Du behöver väl inte be om en ny?

  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 18:47
    Lavish skrev 2010-10-22 18:14:41 följande:
    Ja då är hon väl bara så. Till viss del hör ju den där ansvarsfriheten barndomen till. Byxorna är ju ett klockrent exempel. När ett barn leker så går de in i leken så att den blir allt som är viktigt och den riktiga världen där de förstörda byxorna är tråkiga både för dig och henne finns inte just då. Du vill ju inte heller att hon ska växa upp för snabbt.

    Men en sån grej som cykelhjälmen och böckerna. VAR kan de ha försvunnit? I vilken situation har de försvunnit? Ligger de i skolan är de ju kvar där och hur kan hon hinna tappa bort dem på sin hemväg som bara är 2 minuter?

    Enda sättet att hon ska lära sig är väl helt enkelt att hon i möjligaste mån själv får ta smällen. Nya vita byxor, och betalning för böckerna till biblioteket får hon betala med sin fickpeng. Cykla får hon inte göra förrän ni har fått ihop pengar till en ny cykelhjälm osv.

    Men helt kanske man aldrig lär sig. Själv tycker jag ett av de stora glädjeämnena med att vara vuxen och ha mitt eget hushåll är att jag kan tappa bort, förstöra och slita ner saker i godan ro utan att behöva be någon annan om ursäkt eller bli utskälld för det. Jag får helt enkelt köpa nya för mina egna pengar.
    böckerna har hon slarvat bort hemma. Hon hade dem igår, idag är de spårlöst borta. Jag har letat igenom resten av lägenheten, men de finns inte. Måste vara inne på hennes rum, men där har hon letat idag och den finns inte..

    Jag fattar inte :S
  • carbe
    Äldre 22 Oct 20:07

    Hur känner hon själv? Rycker hon på axlarna eller har hon dåligt samvete? Om hon inte bryr sig, så måste du försöka påvisa konsekvenserna för henne. Borttappad nyckel

  • carbe
    Äldre 22 Oct 20:11

    Oj tryckte för tidigt
    Borttappad nyckel

  • carbe
    Äldre 22 Oct 20:12

    Blev fel igen....

  • carbe
    Äldre 22 Oct 20:14

    Borttappad nyckel

  • carbe
    Äldre 22 Oct 20:15

    Jävla iPhone

  • Anonym
    Äldre 22 Oct 21:02
    carbe skrev 2010-10-22 20:15:01 följande:
    Jävla iPhone
    Haha! Förlåt, men det var lite lustigt!
  • Anonym
    Äldre 22 Oct 21:03
    casca skrev 2010-10-22 18:40:36 följande:
    Har inte läst hela tråden men om ingen tipsat om det än, gör som hemtjänsten har här i byn, en ihålig cylinder att fästa i väggen, för att öppna denna så krävs en annan nyckel, där kan du förvara din egen nyckel.

    Om du nu inte får lov att byta cylinder i din lägenhetsdörr är detta nog det säkraste alternativet jag kan komma på.

    swedelock.se tillverkar grunkan jag menar men var man kan köpa den vet jag inte, sen kan du få tillverkat hur många nycklar du vill till denna.
    Men - problemet TS har med sin dotter är ju att hon slarvar bort nycklar m.m. Vad har hon då för nytta av ett till lås för att ha nyckeln i?
  • Äldre 26 Oct 19:48
    Anonym skrev 2010-10-22 21:03:21 följande:
    Men - problemet TS har med sin dotter är ju att hon slarvar bort nycklar m.m. Vad har hon då för nytta av ett till lås för att ha nyckeln i?
    Början av tråden handlade om lägenhetsnycklar hon inte fick kopiera...  
  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 10:45

    Dottern ringde från skolan nyss. Hennes nyckel fanns hos vaktmästaren Skrattande

  • Birgit­ta2
    Äldre 28 Oct 10:47
    Anonym (knäckt mamma) skrev 2010-10-28 10:45:44 följande:
    Dottern ringde från skolan nyss. Hennes nyckel fanns hos vaktmästaren Skrattande
    Åh så skönt! Skaffa en sån där bricka till henne, Safety nånting. Då kan upphittaren bara lägga den på brevlådan ifall hon tappar den ute. Kostar ett par hundralappar per år. Billigare än att byta lås
  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 10:51
    Birgitta2 skrev 2010-10-28 10:47:26 följande:
    Åh så skönt! Skaffa en sån där bricka till henne, Safety nånting. Då kan upphittaren bara lägga den på brevlådan ifall hon tappar den ute. Kostar ett par hundralappar per år. Billigare än att byta lås
    Ja jag ska fixa det. Tack för alla råd i tråden =)
  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 11:01

    Så nu är familjepaketet hos SFF beställt. 6 st brickor för 245 kr för ett år.

    Nu hoppas jag att vi slipper fler försvunna nycklar.

  • Birgit­ta2
    Äldre 28 Oct 11:04
    Anonym (knäckt mamma) skrev 2010-10-28 11:01:22 följande:
    Så nu är familjepaketet hos SFF beställt. 6 st brickor för 245 kr för ett år.

    Nu hoppas jag att vi slipper fler försvunna nycklar.
    Jo då, nycklar kommer försvinna - men förhoppningsvis blir det större chans att få dom tillbaka om du har bricka
  • versan
    Äldre 28 Oct 11:10

    Köp ett memory Plus 335
    I den finns 4 nyckelringar & en fjärrkontroll som man sedan kan aktivera så den försvunna prylen piper.
    Syrran har sån på Fjärrkontrollen & bilnycklarna m,m...
    garvade gott när jag såg den men shit vad fort hon hittade fjärrkontrollen när ungarna hade slarvat bort den för 711 gången.
    paketet kostar 396:- frakten 90kr.

    finns på www.varsam.se


  • versan
    Äldre 28 Oct 11:14
    versan skrev 2010-10-28 11:10:08 följande:
    Köp ett memory Plus 335
    I den finns 4 nyckelringar & en fjärrkontroll som man sedan kan aktivera så den försvunna prylen piper.
    Syrran har sån på Fjärrkontrollen & bilnycklarna m,m...
    garvade gott när jag såg den men shit vad fort hon hittade fjärrkontrollen när ungarna hade slarvat bort den för 711 gången.
    paketet kostar 396:- frakten 90kr.

    finns på www.varsam.se
    med moms 495:-
    http://www.varsam.se/shop/
Svar på tråden Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?