• Lisel79

    Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

    OJ vilken omtumlande känsla!! Men helt otroligt, fantastiskt, underbart, förirrande...! Vi har precis fått reda på att vi väntar tvillingar i början på maj 2011. Känner mig väldigt splittrad i mina tankar! Är det någon som delar min upplevelse? Berätta! Hur upplevde ni det när ni fick besked om tvillingar? Tilläggas bör att jag har en underbar liten son hemma som kommer att vara 1 år och 9 månader när han blir storebror till tvillingar. Hur hanterar man detta?
    /Lisel

  • Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!
  • annelian
    FrokenJo skrev 2010-10-28 17:40:10 följande:
    Hej igen!!

    Julia1234: vår första bild är vääldigt lik er så det är nog trots allt sannolikt 2äggs här med då.

    Men annelian och love83 - jag hittar ingen bild, vilken pratar ni om?

    Idag var jag hos BM och pratade lite. Fick med mig en "bok" om tvillinggraviditet som jag ska plöja ikväll! Det är ju fantastiskt spännande allt det här. Och alla man berättar för blir alldeles till sig, det är roligt tycker jag! Flera jobbarkompisar har blivit glansiga i ögonen, hehe! Förvänansvärt många säger sig vara avis eller ha drömt om tvillingar själva. Har ni också fått höra det?

    Jag fick också känna efter livmodern och den är nästan i navlhöjd! Inte konstigt att det putar då!

    RUL är kort för RutinultraLjudet, alltså det stora där de kollar igenom alla organ och så. Vi har vårt den 2 dec och jag längtar som en tok!
    Jag tog (anmälde) min bild, då jag såg att jag glömt ta bort mitt personnr från bilden Förvånad
    Redigerar den någon dag och lägger upp den igen Glad
  • Love83

    mysig bild verkligen tror det är nå¨got fel på filen på min bild men fl skulle kolla upp detta så jag vår vacker vänta.


    vill även berätta att vi fick ett jätte bra värde på KUB testet som vi gjorde i måndags 1:20000 vardera risk för kromosomavikleser så jag är riktigt nöjd nu håller man bara tummarna för att dom stannar kvar hos oss.


    önskar alla en trevlig helg kram

  • Love83

    Kub vet inte förkortningen men det är ett test där man mäter vätskan i nacken på bebisarna i v12 -13 och sedan tar man blodprov, vikt och ålder och ut av dessa svar får man en riskbedömning för kromosomavikelser. Detta är absolut ingen garanti för att vi inte får ett barn med kromosomavikelse men man kan ändå se om man har hög risk. Vi gör detta för att vi fick ett barn med trisomi 18 var för sjuk för att leva därav har vi kollat lite extra, vågar inte göra moderkaksprov eftersom missfalls risken är lite större vid en tvilling graviditet. Hade vi fått dåligt värde på KUB hade vi fått gå vidare med moderkaksprov men nu fick vi jätte bra värde. Vet inte var gränsen för dåligt värde ligger men tror 1:200 är ett dåligt värde.

  • annelian
    Ok, tack för svaret. Har läst om det här och där, blev nyfiken på vad det är för ett test egentligen Glad
  • FrokenJo

    Åh vilka fina bilder från er båda!! Det är ju faktiskt himla coolt att vänta 2 samtidigt hörni! :) Och vilken skillnad på bilderna, tydligt enäggs förstår jag och 2äggs verkar det ju som för dig annelian, mina bilder liknar din.

    KUB står för Kombinerat Ultraljud och biokemisk screening så det är ju precis vad du beskrev Love83!

    Nu sprattlar det för fullt, jag är helt säker! Längtar tills allt blir ännu lite större och det är dags för "stora" ultraljudet. Så himla nyfiken på vad det är för några som är där inne!

    Flera kollegor har undrat nu - men av finkänslighet har de inte frågat mig rakt ut utan andra kollegor! Gulligt och roligt tycker jag!

    Ha en trevlig helg! Imorgon ska jag ge min farmor en 75-årspresent som slår allt annat... Hon fullkomligt äääälskar bebisar! Flört

  • annelian

    FrokenJo: Vilken vecka är du i, tänkte när du känner dina känn små sprattla? (Längtar tills jag känner mina)

    Vi ska berätta för barnen på fredag när de kommer till oss igen (de är hos sina "andra" föräldrar en vecka nu), och ska alltså försöka hålla oss från att berätta för familj och på jobbet tills dess... Känns jobbigt, då man lite får dra in magen ibland för att det inte ska synas så värst mycket Tungan ute
    Dessutom ska svärfar sova hos oss fram till fredag och hjälpa mannen med lite husbygge....

  • FrokenJo

    Ja, det är jobbigt att dölja det... Jag undrar över hur och när jag ska berätta för mina elever. De går i femman men det är dags för utvecklingssamtal och det kan bli mååånga frågor. Å andra sidan, när de sista är så är jag i v 19 och då kommer det omöljigt gå att dölja..

    Jag är nu i v 14, men jag kände Nils tidigt också, fast jag vågade inte säga det för det kändes så osannolikt men nu vet jag att det var han. Det är bara som lite sprattel och kittel, mysigt!!

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!