• Ruggug­glan
    Äldre 24 Oct 22:06
    3756 visningar
    7 svar
    7
    3756

    Vill ha tips på hur man får bort handvårtor!

    Det verkar som att min dotter, snart 5år gammal, har fått en vårta precis i början av sitt ena finger. Den är rätt stor men det verkar inte som att den besvärar henne.

    Jag har ingen erfarenhet av handvårtor. Ska man låta dem vara och låta dem försvinna av sig själv? Eller funkar de där vårtmedlen som finns på apoteket? Min sambo nämnde något om särskilda plåster?

    Sen undrar jag om man ska ha plåster eller något på när hon är på dagis? Eller bara låta det vara som det är? Smittar ju lätt.

    Tacksam för råd och tips!

    /Sandra.


    Två månader till julafton!
  • Svar på tråden Vill ha tips på hur man får bort handvårtor!
  • Sixten­ssons
    Äldre 24 Oct 22:13
    #1

    Heej min dotter fick 2 st när hon var 5 år, då är de för små (till åldern) för de preparat som skall finnas, fick ett tips av en läkare & du det funkade.
    Hon fick vissligen 2 till vid ett senare tillfälle men då upprepade jag och nu är hon 7 år och inte en enda vårta till.. Vi har alla tydligen ärftligt det liggande i oss stt få vårtor men bara en del som det verkligen blossar ut på..
    Knepet är inte helt uppskattat utav av barnet & ju mer du tar i ju fortare går det, första gången var ja varsam och då tog det längre tid vid andra omgången så va dottern mer med på det!! Men iaf du köper en nagelfil och filar på vårtan även om det skulle finnas eller uppkomma fler så behöver man endast "irritera" en utav dom, du filar tills det känns/svider och sen på med nagellack.. Du har du öppnat vårtan och med nagellacker kväver den DET svider med nagellacket men som sagt de vänjer sig, ja brukade be min dotter spring runt och se hur många varv det hann bli tills det ä'n kändes mera.. Tidsnog bara försvann dom.. Så det funkar..

  • Ruggug­glan
    Äldre 24 Oct 22:17
    #2
    Sixtenssons skrev 2010-10-24 22:13:57 följande:
    Heej min dotter fick 2 st när hon var 5 år, då är de för små (till åldern) för de preparat som skall finnas, fick ett tips av en läkare & du det funkade.
    Hon fick vissligen 2 till vid ett senare tillfälle men då upprepade jag och nu är hon 7 år och inte en enda vårta till.. Vi har alla tydligen ärftligt det liggande i oss stt få vårtor men bara en del som det verkligen blossar ut på..
    Knepet är inte helt uppskattat utav av barnet & ju mer du tar i ju fortare går det, första gången var ja varsam och då tog det längre tid vid andra omgången så va dottern mer med på det!! Men iaf du köper en nagelfil och filar på vårtan även om det skulle finnas eller uppkomma fler så behöver man endast "irritera" en utav dom, du filar tills det känns/svider och sen på med nagellack.. Du har du öppnat vårtan och med nagellacker kväver den DET svider med nagellacket men som sagt de vänjer sig, ja brukade be min dotter spring runt och se hur många varv det hann bli tills det ä'n kändes mera.. Tidsnog bara försvann dom.. Så det funkar..
    Åh, tack för tipset Får se om min dotter går med på det. Hon är rätt känslig mot smärta och att man håller på och "pillar". Men om man pratar med henne om det så kanske det blir lättare, och kanske mutar lite.
  • Sixten­ssons
    Äldre 24 Oct 22:45
    #3

    Ja muta och sätt igång, märkte att min dotter höll på att få en vid ögat (de kan ju poppa upp varsom) & en tjej med vårta NÄ det går ju inte, så visst kul var det inte och nej första omgången blev det inte varje kväll men andra då gjorde vi det varje kväll och då försvinner de.. Vill ju liksom inte att den lilla skulle ha vårtor och bli retad eller få ärr eller ja all möjlig skit så försök, efter ett bad så kan man fila något längre så passa på då!

  • Ruggug­glan
    Äldre 4 Nov 21:30
    #4

    Uppdaterar lite i tråden. Vi köpte ett paket där man fryser vårtan (Hittade i Ullared för runt 70:-. Har köpt till mig själv på apoteket förr men det var mycket dyrare!) Funkar på barn från 4år. Har fryst en omgång och det har blivit en blåsa under vårtan som det ska bli. Den ska trilla bort inom 14 dagar. Annars får vi frysa en omgång till. Man kan tydligen frysa upp till 4 ggr med 2 veckors mellanrum. Men det ser redan bra ut.


  • Äldre 9 Jan 23:22
    #5

    Nu var det iofs länge sedan någon skrev i tråden...
    Min son 5år hade stora vårtor på händerna, jag filade lite lite, smorde in dem med bröstmjölk 3ggr med några dagars mellanrum, sedan var vårtorna borta! De bara försvann. Han hade haft dem i nästan två års tid.
    Bröstmjölk innehåller något som kan döda vårtvirus.

  • Ruggug­glan
    Äldre 11 Jan 22:30
    #6

    Vad bra att dem försvann! Jag har tyvärr ingen bröstmjölk kvar då min son slutade att amma för två månader sedan. Men ska lägga det på minnet!

    Dotterns vårta var väldigt stor och såg nästan svullen ut. Vi använde frysmetoden, och fick frysa ett par gånger. Nu kan man se att något varit där, men vårtan är borta!


  • Äldre 11 Jan 22:35
    #7

    Man kan annars köpa en aloe vera-växt och bryta ett blad för att använda klägget därinne att smörja vårtan med. Då torkar den ut och försvinner. Funkade på min systers barn.

Svar på tråden Vill ha tips på hur man får bort handvårtor!