• Rurik
    Äldre 26 Oct 15:16
    9206 visningar
    19 svar
    19
    9206

    Vad menar man med ordet "invandrare"?

    Jan Guillou använder i sina romaner ordet "svartskalle" och förklarar det med att när vi talar om invandrare gäller det inte skandinaver eller människor med nord eller mellaneuropeiskt utseende.

    Förr lär ordet "svartskalle" ha används mycket, men inte i negativ bemärkelse. Det var en beskrivning av en människa utseendemässigt. Det är vi själva som har gjort ordet till ett negativt skällsord. Precis som man gjort med ordet "neger" - många säger "afrikaner" eller "färgade" istället. Fast dom menar en kolsvart eller chokladbrun människa  med tjocka läppar från Afrika, med andra ord en "neger".

    En del drar också historier och vitsar om olika folkgrupper, vilket bör uppfattas som rasistiskt.

    Jag är inte beredd att stämpla en klok och sansad människa som säger "att vi har en duktig neger på jobbet, för rasist". Tvärtom ser jag den personen som en saklig och intellektuell antirasist, som talar klarspråk.

    Såg ett repotage om SVT där chefen Eva Hamilton intervjuvades om just bristen på invandrare inom SVT och hon ställde sig frågande till vad som menas med "invandrare", hon menade att de visst hade en del invandrare på redaktionerna, tyska holländska amerikanska, finska norska invandrare fast alla vet att det är inte vad folk i gemen menar  med ordet/begreppet och som det poängterades i repotaget hade inte svt själv några problem med att använda begreppet i sina egna inslag, "invandrartätaområden" "hög arbetslöshet bland invandrare", "skjutningar mot invandrare" etc

    Det bra om vi också slutligen skaffar oss ett samlingsord för dom invandrare som är "invandrare" i utseendemässig mening för att  korrekt nämnge det vi verkligen menar.

     Varför inte använda ordet "svartskalle" utan att lägga negativ betoning på ordet?

  • Svar på tråden Vad menar man med ordet "invandrare"?
  • Rurik
    Äldre 26 Oct 15:20
    #1
  • Birgit­ta2
    Äldre 26 Oct 16:12
    #2

    För mig handlar det om utlandsfödda. Då är man invandrare. Är man född i landet, är man inte invandrare. Man kan förtydliga det senare ibland: "invandrare i andra generationen". Då vet man att föräldrarna är invandrare men personen själv är född här.

  • StinaF­ia
    Äldre 27 Oct 14:28
    #3

    "invandrare" är även finnar, enligt mig. huruvida ditt synsätt är mer utbrett än mitt vet jag ingenting om, men du har kanske exempel på detta?


    på vilket sätt skulle etniciteten vara vidkommande vid omtalande angående kolleger?

  • Äldre 27 Oct 14:43
    #4

    Invandrare är för mig personer födda i utlandet, särskilt när de kommit så pass stora att det märks på språket. När jag var barn var den typiske invandrare finne eller jugoslav, och jag hör således inte till dem som räknar bort folk från "invandrar"beteckningen för att de råkar vara ljusa. Vore tämligen ologiskt om inte annat. "Blonde Karim på pizzerian är inte invandrare men hans svarthårige kusin är" typ. Dock räknar jag känslomässigt inte med norrmän och danskar fast jag vet att de är invandrare i statistiken; troligen för att deras språk i normalfallet är förståeligt för en svensktalande.
    Men visst, jag har hört märkliga uttalanden som mynnar ut i att NN inte är invandrare för hon är ju gift med en svensk, NN är det inte för han blev ju rekryterad av universitetet, NN är det inte för hon ser ju svensk ut (fast hon råkar vara argentinska) etc etc. Detta troligen då vad som markeras är en avvikelse från en schablonbild av "invandraren", ex "mörk med kort utbildning i fabriksarbete och bristfällig svenska" eller liknande.

  • Sinist­erRoug­e
    Äldre 27 Oct 18:41
    #5
    Neger - Människoliknande apa som bor i hyddor i Afrika. När negern äro glad spelar han trumma. 1903 års svenskaakademiordlista

  • Tecken
    Äldre 27 Oct 18:44
    #6

    Mina definitioner:

    Svartskalle = skällsord för mig. Ingenting jag tänker börja använda.

    Invandrare = person som invandrat från annat land. Spelar ingen roll om det är från Norge, Irak eller USA eller vad nu kan vara.

  • Äldre 27 Oct 20:44
    #7
    SinisterRouge skrev 2010-10-27 18:41:16 följande:
    Neger - Människoliknande apa som bor i hyddor i Afrika. När negern äro glad spelar han trumma. 1903 års svenskaakademiordlista
    Visst finns det knepiga passager i äldre litteratur men just det där ser ut som ett påhitt. SAOL har normalt inga definitioner, "citatet" har modern stavning trots att det angivna tryckåret var före stavningsreformen och den låtsasgamla grammatiken i meningen är felaktig (äro är en plural). 
    Inget citat i Svenska akademiens ordbok, som Svenska akademiens ordlista ibland blandas ihop med, har någon liknande lydelse och ordet där är för övrigt daterat 1947.
    Vad nu inlägget hade med trådämnet att göra.
  • Sinist­erRoug­e
    Äldre 27 Oct 20:50
    #8
    Åsa skrev 2010-10-27 20:44:23 följande:
    Visst finns det knepiga passager i äldre litteratur men just det där ser ut som ett påhitt. SAOL har normalt inga definitioner, "citatet" har modern stavning trots att det angivna tryckåret var före stavningsreformen och den låtsasgamla grammatiken i meningen är felaktig (äro är en plural). 
    Inget citat i Svenska akademiens ordbok, som Svenska akademiens ordlista ibland blandas ihop med, har någon liknande lydelse och ordet där är för övrigt daterat 1947.
    Vad nu inlägget hade med trådämnet att göra.
    ja fast det står att negern har tjockare hud än människan i 1916 års upplaga, så vad ska man tro?
  • Rurik
    Äldre 28 Oct 12:50
    #9
    Tecken skrev 2010-10-27 18:44:45 följande:
    Mina definitioner:

    Svartskalle = skällsord för mig. Ingenting jag tänker börja använda.

    Invandrare = person som invandrat från annat land. Spelar ingen roll om det är från Norge, Irak eller USA eller vad nu kan vara.
    Använd ordet "blatte" då istället, finns till och med ett företag som heter "Blatteförmedlingen AB".

    Tror knappast att det är invandrare från Norge, Usa, Tyskland eller Danmark som medierna talar om när de rapporterar om "skjutningarna av invandrare" i Malmö ...eller vad tror du?
  • M C
    Äldre 28 Oct 12:57
    #10

    Jag säger invandrare om alla som vandrar in, och utvandrare om alla som vandrar ut.Drömmer

    Sen säger jag ibland blatte för att markera att det handlar om en ung kille som pratar slang (ringebysvenska) och är lite ljus i huden men mörk i håret. Väldigt specifikt alltså - modell Dogge Doggelito.
    Om jag blivit illa behandlad av någon får de andra epitet som gammkärring, gubbjävel, satans snorhyvel, svartskalle, kärringjävel, bonnläpp eller korkarsle. Men då är det för att jag är arg på fanskapet i fråga.

    Annars använder jag ord som bättre beskriver mer exakt - somalier, finnländare, fransman, amerikan. Då får den jag pratar med en bättre uppfattning om vad jag försöker förmedla.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Äldre 28 Oct 13:02
    #11

    Folk utvandrar från sitt land och invandrar till ett nytt. Gäller alla som inte är födda i sverige. Sen finns det ju benämningar som andra och tredje generationens invandrare.
    Själv hatar jag ordet blatte, vilket också om man slår upp det är ett nedlåtande ord.

  • Tecken
    Äldre 28 Oct 13:05
    #12
    Rurik skrev 2010-10-28 12:50:36 följande:
    Använd ordet "blatte" då istället, finns till och med ett företag som heter "Blatteförmedlingen AB".

    Tror knappast att det är invandrare från Norge, Usa, Tyskland eller Danmark som medierna talar om när de rapporterar om "skjutningarna av invandrare" i Malmö ...eller vad tror du?
    Jag skrev mina definitioner. Blatte är också ett väldigt stigmatiserat ord för mig. Jag tänker inte börja använda det heller. Den som kan bli kränkt är den som äger ordet. Är det så att någon invandrare själv kallar sig för blatte, fine - men jag tänker inte göra det.
  • Äldre 28 Oct 13:14
    #13

    Men hur regerar du/ni på att bli tilltalad, eller skälld på, med tillmälet Svenne?

    Menar på att Blatte/Svenne är samma sak å BÖR behandlas lika...
    orden isig är "oskyldiga" det är vad VI (åhöraren) lägger för värdering i ordet som gör det fult...eller? 

  • Äldre 28 Oct 14:38
    #14
    Rurik skrev 2010-10-28 12:50:36 följande:
    Använd ordet "blatte" då istället, finns till och med ett företag som heter "Blatteförmedlingen AB".

    Tror knappast att det är invandrare från Norge, Usa, Tyskland eller Danmark som medierna talar om när de rapporterar om "skjutningarna av invandrare" i Malmö ...eller vad tror du?
    Varför säga "blatte" eller "svartskalle" när en europeiska invandrare kallas vid sin nationalitet? Lika bra att antingen benämna dem alla för invandrare eller ta reda på varifrån de kommer och kalla dem vid sin nationalitet.
  • Äldre 28 Oct 14:40
    #15

    ts, det där låter jättebra. gå du runt och säg neger och svartskalle till folk.

    tycker jag blir bra det. lycka till.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Äldre 28 Oct 14:41
    #16
    Rurik skrev 2010-10-28 12:50:36 följande:
    Tror knappast att det är invandrare från Norge, Usa, Tyskland eller Danmark som medierna talar om när de rapporterar om "skjutningarna av invandrare" i Malmö ...eller vad tror du?
    nej, de talar nog om de som blivit skjutna. och de är ju inte från dom länderna.
    *tadaa*
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Äldre 28 Oct 16:14
    #17
    SinisterRouge skrev 2010-10-27 20:50:25 följande:
    ja fast det står att negern har tjockare hud än människan i 1916 års upplaga, så vad ska man tro?
    1916 års upplaga av vad?
  • Äldre 28 Oct 16:20
    #18
    mamma smurfen skrev 2010-10-28 13:14:46 följande:
    Men hur regerar du/ni på att bli tilltalad, eller skälld på, med tillmälet Svenne?

    Menar på att Blatte/Svenne är samma sak å BÖR behandlas lika...
    orden isig är "oskyldiga" det är vad VI (åhöraren) lägger för värdering i ordet som gör det fult...eller? 
    OT Aldrig blivit tilltalad med "svenne" och har ingen starkare relation till ordet vare sig positiv eller negativ. ("Svennig" däremot som är allmänt "bonnig och föga sofistikerad" och som ju användes långt före detta "svenne" och inte av invandrare.) Mitt intryck är att det ordet är vanligt i samma områden som "blatte", dvs "problemområden". Det är liksom normalt inte de utländska Chalmers-forskarna som går och säger "svenne" lika lite som det är deras svenska kolleger som använder "blatte".
  • M C
    Äldre 28 Oct 17:22
    #19

    Jag tycker inte blatte är ett bara nedlåtande ord. Tyckte det förut men sen har "blattemaffian" själva börjat använda det och då känns det mer OK.
    Lika som Svenne, det är samma ord fast de kritvita snorhyvlarna. Samma attityd, samma kläder, samma territorium men lite olika hårfärg.
    Sån är jag, om ordet inte känns aggro så använder jag det.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Vad menar man med ordet "invandrare"?