• xtensi­on
    Äldre 6 Nov 22:47
    10879 visningar
    21 svar
    21
    10879

    Dryck på ingefära, erfarenheter??

    har ikväll kokat ihop en dryck som innehåller ingefära, citron, cayennepeppar ( stava ) honung och vatten.
    Hittade ett recept här på familjeliv och min barnmorska har även hon rekomenderat ingefära som man kokar te på för att sätta igång det.

    Drycken blir 1,5L och man ska dricka hälften första dygnet och händer inget ska man dricka resten av drycken dygnet efter.
    Har snart fått i mig första delen och nu är jag intresserad av era erfarenheter, någon som testat? har det "funkat" och vad är era åsikter om det??

    Tell me everything ;)

  • Svar på tråden Dryck på ingefära, erfarenheter??
  • Äldre 7 Nov 08:09
    #1

    Åå,hur gör man det teet? Skulle gärna vilja göra en sån :) 

  • Äldre 7 Nov 11:09
    #2

    Jag provade när jag väntade min dotter men det hände inte ett skit och det smakade verkligen BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!! Det var snuskigt starkt!

  • xtensi­on
    Äldre 8 Nov 00:39
    #3

    har gått ett dygn ny efter första halvan av drycken, har faktiskt fått ett par "rejäla" förvärkar, som känndes lite mera och satt i lite längre än tidigare dagar ( vet så klart inte om det berer på drycken ) men drack upp den andra halvan nu i kväll.. så vi får se då...

    ja guuud... HUVVA.. det är verkligen INTE gått, och strupen verkligen bränner.. Men då man tar en klunk så kan man koncentrera sig på citronsmaken, så KANSKE man inte kräks ;)

    Tror jag minns receptet rätt!
    1,5 L vatten
    2 pressade citroner
    2-4msk honung
    2tsk cayennepeppar ( stava )
    2msk finriven ingefära.
    Koka. ( jag kokade kanske 30 min.. vet inte hur länge man ska koka, det stod drick avkoket. Så jag har även silat bort ingefäre knularna.. vet inte om det var rätt.. men det var inget jag kännde för att dricka, och står det avkok så tror jag man ska sila bort det. )

    Drick hälften och har inget hänt inom ett dygn drick då andra halvan! =)
    Hoppas det funkar för dig! =)

  • Äldre 8 Nov 07:41
    #4

    Åå då måste jag prova,kanske inte riktigt än men snart :) vilken vecka är du i ? Och har det hänt något nytt ?=)

  • xtensi­on
    Äldre 8 Nov 16:58
    #5

    ja gör det! =)
    Jag går in i vecka 40 i morgon. vilken vecka är du i??

    Ja, i natt från klockan 02 till klockan 06 hade jag ganska täta värkar, var nog ingen tvekan om vad det var. Dom kom tydligt och snabbt och sen avtog dom. klockade dom och dom var oregelbundna. ibland 3 min, 5min,7min,30min emellan. vid 5 sa bb att jag skulle lägga mig. gjorde som dom sa. hade ont i mage och svank, men inga flera värkar som kom och gick, fick sova halv bra i tre timmar. har haft ont hela dagen i magen och svank, det har huggt i livmodern osv, känns ju att det är mycket annorlunda.. men tydligen så ångrade hon sig.. Man kan ju så klart inte säga att det beror på drycken.. men ett litet sammanträffande är det nog.. sen så kan första fasen vara väldigt långdragen om jag uppfattat det hela rätt..

    Dricker även hallonbladste, nu har jag gjort ett litet avkok på ingefära som jag häller lite av i hallonbladstet, får se om det gör någon skillnad under kvällen...

    Håll tummen för oss!!

  • Äldre 8 Nov 17:15
    #6

    Åå då är det ju bara att du dricker allt som går då :) Tror du inte att alla värkar berodde på drycken ?Jag är i v 37 och längtar som bara den till jag också ska dricka det ;) Hoppas hoppas hoppas att nått händer för dig :D Jag håller tummarna !!! Jag dricker också hallonbladste :) Skål

  • xtensi­on
    Äldre 9 Nov 15:23
    #7

    kan vara så, men det blev ju inge flera värkar natten efter fast jag drack drycken... har haft någon enstaka till efter detdär, men inte lika intensivt =( vill att hon ska komma nu!

    Kanel ska tydligen ochså vara bra, och mycke färsk annanas, dricker ingefärs avkok med kanel i nu! ;) får se om det händer nåt... har även bokat en tvätthall i morgon så jag ska ta en storstädning på bilen! behövligt plus att det är ju lite slitsamt så det kan ju kanske också hjälpa!

    Hoppas!

  • Äldre 9 Nov 15:49
    #8

    Okej jamen det lät ju inge vidare,hoppas att det kommer igång imorgon istället då ;) basilikate ska också kunna sätta igång förlossning ;) För mig är det lite tidigt med sånt,men självklart ska jag testa,kan ju inte skada ellehur ?=)

  • xtensi­on
    Äldre 10 Nov 11:31
    #9

    nej precis! är det inte skadligt så är det ju inte! =) men tänk på att alla sånnahär kurer KAN medföra en snabbare och då kanske ochså jobbigare förlossning..

    använder man ricinolja tex har jag blivit ganska allvarligt varnad av både bm och vänner att förlossningen kan bli riktigt hämsk med värkar utan pauser osv..

    Men nu känns det som om jag har provat allt.. ingefära, magisk dryck, kanel, linfrön, annanas, kännde av vad jag tror iaf var två värkar i går kväll så jag gick på en rejäl powerwalk, men det hände inget i allafall förutom att foglossningarna och legamenten gör RIKTIGT ont! ;)

    Så nu lägger jag ner dethär ett par dagar, får se om det kommer igång så ist ;)

    När tänkte du börja med huskurerna då?

  • xtensi­on
    Äldre 13 Nov 03:25
    #10

    Här har det ennu inte kommit någon bebis =(
    Har värkar på nätterna till och från men det avtar alltid efter några timmar.

    hur går allt för dig??

Svar på tråden Dryck på ingefära, erfarenheter??