• xtensi­on
    Äldre 6 Nov 22:47
    10844 visningar
    21 svar
    21
    10844

    Dryck på ingefära, erfarenheter??

    har ikväll kokat ihop en dryck som innehåller ingefära, citron, cayennepeppar ( stava ) honung och vatten.
    Hittade ett recept här på familjeliv och min barnmorska har även hon rekomenderat ingefära som man kokar te på för att sätta igång det.

    Drycken blir 1,5L och man ska dricka hälften första dygnet och händer inget ska man dricka resten av drycken dygnet efter.
    Har snart fått i mig första delen och nu är jag intresserad av era erfarenheter, någon som testat? har det "funkat" och vad är era åsikter om det??

    Tell me everything ;)

  • Svar på tråden Dryck på ingefära, erfarenheter??
  • Äldre 13 Nov 07:41
    #11

    Har det inte kommit någon bebis:( Tycker synd om dig,hur länge har du gått över nu ? För mig börjar huskurerna snart :) Ricinolja kommer inte på frågan,har läst att det kan vara farligt för både bebis och mig,så det skippar jag :) Här har jag ganska onda sammandragningar 7 gånger per dag kanske. inget på natten,skulle helst vilja att bebis komme nu :D Jag hoppas det drar igång för dig snart,dricker du fortfarande ingefärste?=)

  • xtensi­on
    Äldre 13 Nov 10:34
    #12

    nee, ingen bebis, jag har faktiskt inte gått över tiden än ;) på måndag har jag bf... =) så hon kommer nog snart..
    ne jag slutade med allt sånnt för typ 4-5 dagar sen, orkar inte hålla på mera,, det blir lite maniskt tillslut och så finns ju risken att man blir typ stressad ist, och då kanske hon inte kommer just därför.

    ja jag hoppade också över ricinoljan just av samma anledning, så det tycker jag också att du ska göra!
    Kan tydligen bli ganska jobbiga förlossningar av det..

    Här verkar det inte ens funka med " färdknäpp " faktiskt, värkar har jag och massor med sammandragningar ibland, speciellt på nätterna.. inte alls ofta på dagarna. Några sammandragningar bara..

    Promenader har funkar jätte bra för mig, det känns att det händer något.. ( första barnet så det är väl svårt att veta exakt vad som händer så klart ) men mera molande mens värk, tryck nedåt, och värkar ioregelbunder flera timmar på nätterna.. nu har jag gjort något i min fot i förrgår då jag gick ganska länge, så i går och idag har varit ganska så lugn..

    vet du vad det blir för något?? om ni har kollat?

  • Äldre 16 Nov 12:21
    #13

    Hur går det för dig ?=) Var längesen nu.. Färdknäppen funkar inte för oss heller.. promenader gör så att jag känner ett tryck nertill,men inget mer.. inngenting funkar ju:P Ska nog testa basilikate :) har du testat det någon gång ? Nej vi vet inte vad det blir,men jag tror starkt på att det är en pojke till :) Vet du ? ingen bebis ännu ?:D

  • Qiina
    Äldre 16 Nov 20:36
    #14

    Vill inte vara nån besserwisser, men jag tror avkok betyder att man kokar upp vattnet som man sedan häller över bladen eller ingefäran eller vad det nu är och sedan låter dra. Alltså lika som när man gör te... Jag tror inte man ska koka ingredienserna...

  • xtensi­on
    Äldre 17 Nov 23:53
    #15

    Hej, neee ingen bebis ennu =( har tagit en lång prommenad på 5km km i kväll.. men det lär väl heller inte hjälpa..
    Nej jag har inte dryckit basilika te..

    yes vi kikade och det blir en liten tös här! =) men nu får hon ta och komma.. 2 dagar över tiden.. 2 lååånga dagar dessutom! ska till Bm i morgon på gyn, hoppas hon retar tappen lite så det sätter igång! ;)

    Qiina... nej gud, inte tar jag dig som en besserwisser inte.. men jag känner mig lite dum ;) haha är verkligen ingen te människa så jag har ingen aning om hur man gör te..:P så dom menade alltså att jag skulle koka upp vatten, he alla ingredienserna i en kopp, sen hälla på vatten och sen dricka allting? utan att sila då antagligen?.. haha, kanske därför det inte funka för att jag gjort fel ( generad )

    Men då vet du det då sunshine att du inte ska göra som jag gjort :P

  • Villim­ey
    Äldre 17 Nov 23:58
    #16

    Jag drack massor med avkok av citron och ingefära under början av graviditeten(motverkar illamående) men det kanske är cayennen som sätter fart

    Hoppas det komemr en bebis snart!

    ps! Vill du så finriv ingefäran och drick. Ingefäran förlorar säkert en del innehåll om man stormkokar den. Ingefära är nyttigt rent allmänt för tex immunförsvaret.

  • Qiina
    Äldre 18 Nov 22:18
    #17
    xtension skrev 2010-11-17 23:53:18 följande:
    Hej, neee ingen bebis ennu =( har tagit en lång prommenad på 5km km i kväll.. men det lär väl heller inte hjälpa..
    Nej jag har inte dryckit basilika te..

    yes vi kikade och det blir en liten tös här! =) men nu får hon ta och komma.. 2 dagar över tiden.. 2 lååånga dagar dessutom! ska till Bm i morgon på gyn, hoppas hon retar tappen lite så det sätter igång! ;)

    Qiina... nej gud, inte tar jag dig som en besserwisser inte.. men jag känner mig lite dum ;) haha är verkligen ingen te människa så jag har ingen aning om hur man gör te..:P så dom menade alltså att jag skulle koka upp vatten, he alla ingredienserna i en kopp, sen hälla på vatten och sen dricka allting? utan att sila då antagligen?.. haha, kanske därför det inte funka för att jag gjort fel ( generad )

    Men då vet du det då sunshine att du inte ska göra som jag gjort :P
    Hahaaa inte behöver du bli generad! =) Men att sila av det innan du dricker är nog att rekommendera...
    Lycka till!
    PS. ska själv testa ditt recept om några veckor är i v 36 nu =) DS
  • xtensi­on
    Äldre 21 Nov 14:11
    #18

    haha nu måste jag vara ärlig och säga att jag INTE silade av ingefäran ;) så jag drack även dom.. INTe gott! men i går kväll silade jag och då gick det mycke bättre.. haha men så går det väl om man är en okunnig blondin :P

    Oh inte länge kvar för dej heller då! =) det är stoooor babyboom i år säger dom på BB här i östersund. jag tror jag har runt 10 ganska nära kompisar som ska ha nu eller har fått nu.. så vi är många med små samtidigt i våran vänskapskrets, riktigt roligt! =)

    Har gått en vecka över tiden på tisdag.. riktigt less nu! men jag märker att smärtan och tryck osv blir värre och värre för varje dag, så jag tror hon kommer snart.. pinvärkarna blir även dom värre.. så förhoppningsvis kommer hon innan det är dax för igångsättning! men hon e trögstartad min tös! ;)

  • Äldre 23 Nov 15:01
    #19

    Nu hoppas jag innerligt att du fått din bebis :)

  • xtensi­on
    Äldre 23 Nov 22:44
    #20

    ja, ser nog ut som om hon kan komma i natt eller i morgon, har haft värkar sedan 06 i morse.. nu är det ca 15-20 min mellan värkarna. är inne på min 17:de timme nu.. men oregenbundet.. men fortsätter det såhär och blir mera regelbundet åker vi nog in i natt eller i morgon bitti! =)

    hur går allt för dej??

  • Äldre 24 Nov 07:36
    #21

    Åå såå härligt :) Hoppas allt går bra,hoppas du ligger och snusar bebis nu :) Inga tecken här inte,är 11 dagar kvar till BF så jag förväntar mig inte så mycket ännu:P

Svar på tråden Dryck på ingefära, erfarenheter??