• Matill­in
    Äldre 7 Nov 08:05
    36636 visningar
    72 svar
    72
    36636

    Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?

    Jag bor i norra sthlm och har hört att det är riktigt dyrt att rida på ridskola, runt 3000-4000 per termin?
    Vad betalar ni på ett år?

    Mina döttrar verkar bli lika hästtokiga som jag var så därför funderade jag på om man över huvud taget kommer ha råd att sätta dom i ridskola sen.
    När är förresten lagom att sätta barn i ridskola, runt 8?

    Undrar också vad det kostar att ha egen häst förutom själva hästinköpet.
    Vad får man betala i stallhyra varje månad, vad kostar mat osv?
    Nyfiken

  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?
  • Matill­in
    Äldre 7 Nov 08:14
    #1

    Vad kan man förresten ta betalt av en medryttare eller vad man kallar det

  • cicci8­5
    Äldre 7 Nov 08:30
    #2

    Gå in på olika ridskolors hemsidor, på de flesta står det vad en termin kostar, det ligger runt 3000kr, men vissa tar ju mindre och vissa mer, väldigt olika.
    Stallhyra är ju väldigt olika beroende på vad du vill att ska ingå, om det finns ridhus, om det är lösdrift eller boxplats, om foder ingår osv. Kolla på blocket på hästar-stall&foder så kan du jämföra priser.

    Vad man kan ta btalt av en medryttare beror ju på vad den får göra tycker jag. Sa man rida ut i skogen 1-2 dagar skulle inte jag betala något. Får man träna och tävla och mer dela hästen med ägaren så kan man ta mer betalt. Att medryttren betalar för skoningen tex.  När jag jobbade en sommar i Jämtland tyckte de att det va helt sjukt att man här nere fick betala för att hjälpa nån med hästen, de skulle aldrig betala för det, de tyckte man skulle få betalt istället

  • Äldre 7 Nov 08:33
    #3

    Hej,

    Jag räknar med 3500 kronor i månaden för stallhyra, foder, strö och hovslagare. Utöver det tillkommer försäkring, veterinär, ev equiteraput, träningar och inköp av nya grejor typ täcken och sådant. 

    Jag bor i skåne, där det är en hel del billigare att ha häst. I stockholm har jag hört att istället får de 3500 kostar det 4000-5000 kr.

    Vad man kan ta betalt av en medryttare beror ju på hyr mycket dom rider. Men man ska inte ha med de pengarna i sin budget, det är inte alltid dom stannar.

    Du kommer helt klart billigare undan med att ha dom på ridskola

  • Matill­in
    Äldre 7 Nov 08:43
    #4

    Jo det blir säkerligen billigare med ridskola
    Dom är jättesmå ännu, 2½ och snart 4 men verkar redan vara riktigt tokiga i just hästar båda två.
    Min yngsta tjej red ponnyridning på skansen i somras när hon nyss fyllt 2 och hon pratade om att hon vill göra om det flera veckor efteråt
    Igår var vi och red ponnyridning igen och min yngsta som jag ledde log hela varvet runt.

    Det är inte alls aktuellt med varken egen häst eller ridskola nu men jag vart lite nyfiken på vad det kan kosta.
    Red när jag var yngre och tror det då kostade runt 1200 för en termin men det var inte i sthlm och typ 15 år sedan
    3-4 000 per termin är ju hutlöst och sen x 2 om man ska ha två barn på ridskola.

    Vore ju skoj om man i framtiden om dom blir lika hästokiga som jag kunde ha råd att köpa en häst åt dom att dela på.
    Så kan man kan räkna med ca 4000/månaden för egen häst med försäkringar och allt sånt?
    Gäller att man blir höginkomstagare då

    När är lämpligt att börja på ridskola tycker ni?
    Jag gick i 2-an men vissa börjar väl tidigare än så kanske?

  • Äldre 7 Nov 10:31
    #5

    TS!  Var bor du? Jag lär barn att rida för 100:- per gång, hjälper man till i stallet och med skötsel av hästarna så rider man gratis lektioner!

    Jag har stall hemma, för mej kostar varje häst ca 2000:- i månaden!

    Då ingår allt, hovslagare, försäkringar, mat, strö och utrustning!

    Hos mej får medryttare rida gratis då jag är glad att få hjälp med hästarna! 

  • Äldre 7 Nov 10:32
    #6

    TS!  Var bor du? Jag lär barn att rida för 100:- per gång, hjälper man till i stallet och med skötsel av hästarna så rider man gratis lektioner!

    Jag har stall hemma, för mej kostar varje häst ca 2000:- i månaden!

    Då ingår allt, hovslagare, försäkringar, mat, strö och utrustning!

    Hos mej får medryttare rida gratis då jag är glad att få hjälp med hästarna! 

    Norra Stockholm stod det ju! Synd att du inte bor i närheten av mej! 

  • Äldre 7 Nov 10:37
    #7

    Ooopsss, vilka priser... känns skönt att bo ngr mil från storstan så att man slipper dessa summor

    Vår dotter började rida när hon var 3år, vi betalar 1200:- per termin dvs 10 lektioner. Varje lektion är 1 1/2timme lång och barnen får både rykta och göra iordning hästarna innan lektionen, sen rider dom ca 45min, varannan gång ute i skogen och varannan gång på ridbanan, efter lektionen pysslar dom lite med hästarna och avslutar med att leda ut dom till hagen.

    För två månader sen lånade vi en ponny av min syster, vi har den på ridskolans lösdrift och betalar 800:-/mån då ingår hösilage och tillgång till skötbox. sen tillkommer försäkring, kraftfoder mm.


    Den late får brått när det blir kväll
  • cicci8­5
    Äldre 7 Nov 17:53
    #8
    S vali s skrev 2010-11-07 10:37:49 följande:
    Ooopsss, vilka priser... känns skönt att bo ngr mil från storstan så att man slipper dessa summor

    Vår dotter började rida när hon var 3år, vi betalar 1200:- per termin dvs 10 lektioner. Varje lektion är 1 1/2timme lång och barnen får både rykta och göra iordning hästarna innan lektionen, sen rider dom ca 45min, varannan gång ute i skogen och varannan gång på ridbanan, efter lektionen pysslar dom lite med hästarna och avslutar med att leda ut dom till hagen.

    För två månader sen lånade vi en ponny av min syster, vi har den på ridskolans lösdrift och betalar 800:-/mån då ingår hösilage och tillgång till skötbox. sen tillkommer försäkring, kraftfoder mm.
    Det är ju inte så stor skillnad. De flesta ridskolor jag har ca 20 lektioner för 2500-3500. Vi har 6-7 mil från sthlm.

    Vilken bra ridskola det låter som där eleverna får göra allt! Så är det ju tyvärr inte överallt...
  • Äldre 7 Nov 17:57
    #9

    Med 1-2 barn så lönar sig nog ridskola i början. När barnen blir större och behöver/vill rida oftare än en gång i veckan så lönar det sig mer med "egen" ponny. Eller kanske en kombo av ridskola + att vara medryttare.

    Vi betalar 150 kronor/lektion där vår son på fem år rider. Då får man göra iordning hästarna om man vill, men det behövs inte alltid. De rider i 50 minuter - ibland ut i skogen, ibland i ridhus.

    Jag hoppas att alla mina barn (vi har snart tre stycken) ska bli hästintresserade. Blir så fallet känns det rätt självklart att vi måste skaffa en egen häst. Tre barn som ska få sitt ridintresse stillat med bara ridlektioner blir dyrare än en ponny. Har man tur så hittar man ett bra stall i närheten av där man bor.


  • Äldre 7 Nov 18:04
    #10

    HÄr kostar det lite drygt 3000 per termin för barn och strax under 5000 för vuxna.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?