• Matill­in
    Äldre 7 Nov 08:05
    36639 visningar
    72 svar
    72
    36639

    Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?

    Jag bor i norra sthlm och har hört att det är riktigt dyrt att rida på ridskola, runt 3000-4000 per termin?
    Vad betalar ni på ett år?

    Mina döttrar verkar bli lika hästtokiga som jag var så därför funderade jag på om man över huvud taget kommer ha råd att sätta dom i ridskola sen.
    När är förresten lagom att sätta barn i ridskola, runt 8?

    Undrar också vad det kostar att ha egen häst förutom själva hästinköpet.
    Vad får man betala i stallhyra varje månad, vad kostar mat osv?
    Nyfiken

  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?
  • Äldre 26 May 17:37
    #61

    Runt tretusen lök för dagens veterinärbesök. Häpp.

  • trollm­or
    Äldre 27 May 13:44
    #62

    Kan inte vara mycket näring den 15 oktober i gräset... Så jag hoppas att den får kraftfoder då. Jag betalar ca 3000 i månaden för 6 hästar och då räknar jag inte med utrustning, eftersom jag är märkesnörd och alla hästar matchar så drar det iväg. Och försäkringen har jag ett special eftersom jag har så många hästar. Ts undrade vad det kostade att ha häst och jag ville bara skriva att det inte behöver bli dyrt och att man inte behöver allt du skrev, jag har inte sagt att du tar hand om din häst på ett fel sätt utan ville bara påpeka att det finns billigare sätt att ha häst än det du beskrev så jag kan inte förstå ditt sätt att svara mig.

  • vargaa
    Äldre 29 May 11:35
    #63
    trollmor skrev 2011-05-27 13:44:45 följande:
    Kan inte vara mycket näring den 15 oktober i gräset... Så jag hoppas att den får kraftfoder då. Jag betalar ca 3000 i månaden för 6 hästar och då räknar jag inte med utrustning, eftersom jag är märkesnörd och alla hästar matchar så drar det iväg. Och försäkringen har jag ett special eftersom jag har så många hästar. Ts undrade vad det kostade att ha häst och jag ville bara skriva att det inte behöver bli dyrt och att man inte behöver allt du skrev, jag har inte sagt att du tar hand om din häst på ett fel sätt utan ville bara påpeka att det finns billigare sätt att ha häst än det du beskrev så jag kan inte förstå ditt sätt att svara mig.
    Nej han får inget annat kraftfoder än det jag skrev att jag ger under sommaren.
    Det finns absolut billigare alternativ, och dyrare. Men jag har en medelkostnad och man får räkna med ungefär den kostnaden om man tänker skaffa häst. Min hästs kostnad är låg medel i mitt område, så det ska man nog räkna med om man skaffar häst. För man kan aldrig räkna med att man lyckas ha den superbilligt, inte ens om man kan hitta ett sånt alt. till att börja med. Jag har periodvis haft 0 kr i kallhyra pga att jag själv drivit lösdriften. Det blev då 1200:- mindre/mån. Så visst är det möjligt. Men inget man kan räkna med.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Äldre 29 May 11:53
    #64

    Är det kostnader för häst runt sthlm du undrar efter eller även i övriga landet? Glad

    Jag betalar en stallhyra på 1500:-/månaden, då ingår grovfoder, torv, betfor och havre. Sen har jag även tillgång till belyst paddock och stallägaren släpper ut och in samt fodrar 4ggr om dagen.
    Det jag köper till är mineraler, salt och vitaminer.
    Billigt och bra tycker jag.

    Mellan 1 Juni och September/oktober går han på sommarbete, då betalar jag 400 kr/mån ist för 1500:-

    Sen skos hästen var 8.nde vecka vilket går på ca 1200 :- /gång.
    Försäkring 1800 :- /år (har ingen livförsäkring på honom) 
    Tandläkare samt vaccination går på ca 2000 kr /år

    Kanske ska tillägga att jag har en skogsmulle, tränar sällan för instruktör och tävlar inte. 

    Sen tillkommer ju utrustning och lite andra övriga kostander som treckprov ect
    Har jag otur även oförutsagda veterinärkostnader vid sjukdom/skada.

    Släppte hästarna på bete igår och det slutade tyvärr väldigt olyckligt, en shettis fick sig en olycklig spark och bröt av benet.
    Distriktet fick komma ut och avliva honom på plats Gråter 

  • Äldre 28 Jun 19:49
    #65
    grästuva skrev 2011-05-29 11:53:52 följande:
    Är det kostnader för häst runt sthlm du undrar efter eller även i övriga landet? Glad

    Jag betalar en stallhyra på 1500:-/månaden, då ingår grovfoder, torv, betfor och havre. Sen har jag även tillgång till belyst paddock och stallägaren släpper ut och in samt fodrar 4ggr om dagen.
    Det jag köper till är mineraler, salt och vitaminer.
    Billigt och bra tycker jag.

    Mellan 1 Juni och September/oktober går han på sommarbete, då betalar jag 400 kr/mån ist för 1500:-

    Sen skos hästen var 8.nde vecka vilket går på ca 1200 :- /gång.
    Försäkring 1800 :- /år (har ingen livförsäkring på honom) 
    Tandläkare samt vaccination går på ca 2000 kr /år

    Kanske ska tillägga att jag har en skogsmulle, tränar sällan för instruktör och tävlar inte. 

    Sen tillkommer ju utrustning och lite andra övriga kostander som treckprov ect
    Har jag otur även oförutsagda veterinärkostnader vid sjukdom/skada.

    Släppte hästarna på bete igår och det slutade tyvärr väldigt olyckligt, en shettis fick sig en olycklig spark och bröt av benet.
    Distriktet fick komma ut och avliva honom på plats Gråter 
    Var har du din häst ?
    Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • Äldre 2 Aug 11:42
    #66

    Jag har precis betalat dotterns terminavgift och den var på 3500 kr och hon är 7 år.

  • mortil­l31980
    Äldre 16 Aug 11:33
    #67

    usch vad det låter dyrt..... har ju eget stall och lösdrift.
    köpte en minishettis till dottern....  5000kr. försäkringen kostar 31 kr i månaden,vi har lösdrift så han äter när han vill, men han kanske äter ca 3-4 kg per dygn max för han är inget matvrak,samt så får han en näve pellets efter att han ridits el körts. den stora kanske äter 8-10 kg per dygn,samt får 1/2 kg pellets,försäkring kostar 200 kr i månaden...vi har egen halm,köper ibland spån för en struntsumma (300 kr för 15-17kubik) Sommartid (maj-oktober) går de på bete med fritt vatten och saltsten,han har egen hage inne i de storas hage då jag inte vill behöva stängsla om alla hagar och riskera fång på honom, så sommartid kostar hästarna bara i försäkring samt så verkas 200kr /skos fram 450kr de ca va 11-12:e vecka.
    och min man tycker att DET är dyrt  ;0)
    Men tänk man inte haft häst, då hade jag haft runt 10.000 kr över om året som vi hade kunnat göra saker med familjen istället....  usch så hemskt att se dessa siffror.... 

    Minishettis 17 år:
    Hö max 200kr/mån (1200per år)
    Kraftfoder max 60 kr/mån (372kr per år)
    Försäkring 31 kr/mån ( ca372kr per år)
    Verkning var 11-12e vecka  1250kr per år.
    SUMMA= 3194 KR PER ÅR

    Häst 22 år:
    Hö max 465kr/mån (2790/år)
    Kraftfoder 179kr/mån (ca 1200/år)
    Försäkring 200kr/mån (2400kr/år)
    Halvskoning 450kr var 11-12e vecka  (2250kr/år)
    SUMMA= 8640KR

    Känner att det var tur jag köpte en ponny till dottern, för 7000 per år för att rida runt i ett ridhus/ridbana med enstaka uteritter är alldeles för mkt pengar....  jag lär dottern rida själv, en underbara snäll minishettis som hon redan kan rida i alla gångarter på och som snällt lyder alla hjälper, på det sättet lär sig dotterm att ta ansvar,rida i trafik,rida i grupp och rida ensam med mig cyklandes bredvid, och hon lär sig alla grunderna i sin egna takt.... rida lektion får komma i den takt med att hon byter till mer krävande ponnier och beroende på om hon är intresserad av att träna och tävla, annars duger hemmaträningen bra om man bara ska rida i skogen och hoppa lite tycker jag.

  • Äldre 17 Aug 18:47
    #68

    hihi, min 2,5 åriga dotter har börjat rida på barnridning nu. På ridskolan här har dom de, dom som rider är 2-4 år ungefär (dom har ridlekis från 5 år) och de är 15 minuter å vi betalar 25kr per gång. Ingen föranmälan, så vi betalar inte för gånger man missar. Dom ordnar en som leder hästen å vi går med brevid och ser till att dom inte glider av. 
    Dom får naturligtvis gosa med hästarma både innan och efter, och sticka till dom en liten brödbit eller liknande somt ack för turen  

  • 3 barns mamma8­4
    Äldre 22 Aug 22:02
    #69

    Har inte läst hela tråden men jag bor nu i danmark och här betalar vi 200 kr i månaden men temin vet jag inte men den lär vara ca 1000 kr
    Jag rider och dottern på 6 år ska börja snart ..
    Här är det ingen ålder precis  


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • mortil­l31980
    Äldre 30 Aug 15:13
    #70

    det lät ju superbilligt!  kul att ni båda ska rida på samma ställe

  • Äldre 11 Aug 10:16
    #71

    Wowowow kul att se medel måttliga hobby ryttaren aldrig ha sin häst på lösdrift . Min häst tävlas st Giorge (stavning) och går på lösdrift tävlas tränas orkar med allt . Fri tillgång på mat och är nog den som är minst stel mjölksyran minskar genom att hästen rör efter träning på lösdrift och mindre träningsverk bestämmer själv hur mycket den ska äta. Att ställa in en tävlingshäst efter hård intensiv träning eller tävling gör ju mer skada de blir stela dagen efter . Och vistats ni att tävlingshästar är mer lämpade för kyla och va ute än tex skogsmulle hästar med mammut päls . Min är helt klippt och och är ute utan problem . Kolla denna lär er mer . www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm en häst villar aldrig mer en 2 timmer dygn och dessa timmar sprids ut på hela dygnet . Jätte många travtränare har sina elit hästar både i flock och ensams på lösdrift och dessa presterar hårdast av alla hästar på skalan . Dressyr och hopp hästarna är inte ens snäppet under så hård träning som trav och galopp hästarna och dessa går ute på lösdrift hmm

  • Äldre 11 Aug 14:31
    #72
    Markus12345669 skrev 2014-08-11 10:16:01 följande:

    Wowowow kul att se medel måttliga hobby ryttaren aldrig ha sin häst på lösdrift . Min häst tävlas st Giorge (stavning) och går på lösdrift tävlas tränas orkar med allt . Fri tillgång på mat och är nog den som är minst stel mjölksyran minskar genom att hästen rör efter träning på lösdrift och mindre träningsverk bestämmer själv hur mycket den ska äta. Att ställa in en tävlingshäst efter hård intensiv träning eller tävling gör ju mer skada de blir stela dagen efter . Och vistats ni att tävlingshästar är mer lämpade för kyla och va ute än tex skogsmulle hästar med mammut päls . Min är helt klippt och och är ute utan problem . Kolla denna lär er mer . www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm en häst villar aldrig mer en 2 timmer dygn och dessa timmar sprids ut på hela dygnet . Jätte många travtränare har sina elit hästar både i flock och ensams på lösdrift och dessa presterar hårdast av alla hästar på skalan . Dressyr och hopp hästarna är inte ens snäppet under så hård träning som trav och galopp hästarna och dessa går ute på lösdrift hmm


    Dotterns ponny (arab) går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Enorm skillnad på henne nu och innan när hon stod uppstallad.
Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?