• mommys minute
    Äldre 10 Nov 09:16
    29239 visningar
    77 svar
    77
    29239

    Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!

    Hej!

    Jag har två pojkar som är 3 år respeketive 4 månader.

    Min 3-åring ligger efter med talet med 1 år har man nyligen bedömt. Vi har varit hos en lgoped 3 gånger och snart ska han få gå med i en liten grupp där man tränar extra på tal.

    Han är tvåspråkig- sv/eng, men detta säger man är inte orsaken. Jag har frågat vad orskaen är, men man verkar inte veta.

    Med detta följer en del skuldkänslor - varför har inte jag lyckats lära mitt barn att tala??

    Han ligger i alla fall före i motoriken och han är enormt social. Babblar på fast man inte förstår allt. Det är i alla fall härligt!

    Har du också ett barn i samma sits? Kan vi följas åt och dela erfarneheter? Skulle vara jätteglad att ha någon att prata med om detta!

  • Svar på tråden Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!
  • stroje­s
    Äldre 10 Nov 09:52
    #1

    Jag har en dotter på 5,5 år som gått hos logoped till och från sedan hon var 4 år. Det har inte gjorts någon bedömning om hur mycket efter hon har legat med talet men när hon började hos logopeden var det många bokstäver och ljud hon inte kunde (s, f, r, sk-, sch- och alla andra sådana ljud och många bokstavskombinationer).
    Hon har varit väldigt tidig motoriskt, både finmotorik och grovmotorik. Så då är det inte så konstikt att talet kommer lite efter när mycket händer motoriskt istället.
    Du ska absolut inte känna några skuldkänslor för att du missat något angående din son. Du skriver ju att han är tidig med det motoriska så då kan ju talet komma lite efter.

    Jag har även två tjejer som är 3 år och de pratar bättre än syrran gjorde i samma ålder. Båda tjejerna klarar tex f-ljudet nu vid 3 år och en av de har ett fint r-ljud redan. Bara en liten kommentar om att bara för att ett barn har talsvårigheter så behöver inte yngre syskon få samma problem. De ska på sin 3 årskontroll i mitten av december så vi får se vad bvc-sköterskan säger då.


    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Äldre 10 Nov 10:10
    #2

    Vet inte om vi hör hit eller inte. har en kille som blir 3 år i slutet av december. Vi har remitterats till logoped, men inte varit där ännu....det tar sin tid. Han sa egentligen inte flaska innan han blev två år.....efter det tog det fart rätt ordentligt. Han pratar mycket numera, har god förståelse men är otydlig i sitt uttal. Saknar en massa vanliga ljud. Det märkliga är att han jättefina rullande R och har haft det länge, men kan inte säga g eller k. Han kan alfabetet och kan då de flesta ljud utom c, g, k och s.........men i kombination så försvinner många av ljuden.

    Han har varit lite småsen med det mesta....motoriskt......så kanske är det där skon klämmer även med talet......att det är en fråga om motorik för hans del.....fast konstigt att han kan säga R, det ska ju vara svårt .

    Har en lillebror på 1½ år också. Han pladdrar på ordentligt och har massor av ord "redan"......men han är inte som storebror överhuvudtaget......de är jätteolika på väldigt många sätt .

    Jag har inga skuldkänslor.....jag vill bara veta om det är något vi kan hjälpa honom med....ifall han behöver extra stöd med något. Vi vet ju inte riktigt ännu.

  • Äldre 10 Nov 10:21
    #3

    Sonen blir 2½ i december, också tvåspråkig bosniska/svenska, och är sen i talet rätt mycket.
    Han kan max 25 ord, de flesta på svenska då de är lite lättare att uttala. Han förstår dock fler.. men det som har börjat bekymra mig lite är hans förståelse.. hur komplicerade instruktioner ska en så liten kunna förstå??

    Om jag pekar och säger "Ge mig bollen!" så gör han det.. men jag kan inte säga till han "Gå till ditt rum och hämta bollen" för det fattar han inte alls... vissa barn som är mkt yngre än han verkar förstå mkt mera
    BVC har inte gjort ett sk**t än då han är för liten. Jag ska vänta tills efter nyår och boka ny tid hos läkare och be han remittera till logoped. Hans uttal är inte det bästa heller men det blir bättre och bättre för varje dag..

    Annars är han helt normal i sin utveckling både grov- och finmotorik. Satt vid 6 mån, kröp vid 7 mån, gick vid 11 mån.. jätte duktig med små pillsaker och pussel.


    ♥♥♥080626♥♥♥
  • Äldre 10 Nov 10:23
    #4
    mommys minute skrev 2010-11-10 09:16:04 följande:
    Med detta följer en del skuldkänslor - varför har inte jag lyckats lära mitt barn att tala??
    Jag kan också känna skuldkänslor ibland.. som om jag har misslyckats som mamma som inte kan hjälpa sin son att kommunicera   Man blir lite ledsen att se hur bakom han är i sitt tal jämfört med t.o.m yngre barn.
    Han blir såååå frustrerad när han försöker förmedla något med det riktigt inte går fram..
    ♥♥♥080626♥♥♥
  • Äldre 10 Nov 11:15
    #5

    Jag hoppar in här. Har en son som är 3½ år. Han är lite sen med talet eller rättare sagt uttalet. Han pratar ok meningar, har ordförståelsen och slutledningsförmågan (enl logoped) och de flesta ljus men det blir fel när han sätter ihop orden, tappar ofta första ljudet osv. Vi har gått till logoped några gånger och det känns jättebra. Det som varit jobbigt för oss är att han knappt pratat på dagis tidigare, bara enstaka ord. Tror han känt sig osäker på att de inte ska förstå vad han sagt och då har han struntat i det. Men det börjar lossna och han pratar nu mer och mer. Han har börjat sjunga en massa här hemma och gör hela tiden framsteg så jag är inte så orolig. Jag var likadan när jag var liten och det blev folk av mig med=)

  • Sretna­Ja
    Äldre 10 Nov 20:49
    #6

    Hej! Jag vill bara berätta om min kusins barn som numera är 8 men när han var 3 år så bedömde man att hans språk var som för en 1-åring.

    Ingenting speciellt hände, bara fortsatte på som vanligt hemma och nu talar han mycket bra, kom ikapp senare själv.

    Tvåspråkigt hem, vet inte hur det påverkar. 

  • mommys minute
    Äldre 10 Nov 21:16
    #7

    Tack för era inlägg! Känns lugnande att få höra att det finns fler. Undrar hur statestiken ser ut? Jag menar hur många % blir sena med talet...

    Han började ett nytt dagis i augusti och den senaste månaden har jag märkt att det börjar röra sig framåt. Jag hör allt fler meningsbyggnader, och uttalet har förbättrats, det verkar som våra 3 besök har gett honom en skjuts, och nog har man blivit mer stimulerad att verkligen ta sig tid att sitta ner och prata mer med min son- man måste väl prata mer än normalt antar jag.

    Jag köpte några spel och pussel och jag tror att det har varit jättebra för honom. Och vi har kul samtidigt. Fånga ballongerna och bild memory med tydliga bilder rekommenderar jag som första spel.

  • stroje­s
    Äldre 8 Dec 16:48
    #8

    Hur har ni det med talet här? Några framsteg?

    Min stora tjej (fyller 6 i februari) börjar få lite kläm på s nu iaf. Det går jättebra på övningarna att säga ord med s-ludet i början, dock med en liten paus precis efter s. Vi ska nu börja med ord som har s i slutet. Hon har en tid till hos sin logoped nu i år (i julveckan) sedan blir det nog en månad innan det blir nästa gång.


    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • mommys minute
    Äldre 6 Jan 07:53
    #9

    Hej! Jodå det går sakta framåt. Jag tycker jag får höra något nytt varje dag, men det känns lite jobbigt med alla papper man fick från logopeden som hon vill att man ska följa. Känns som hon vill att jag ska bedriva en skola hemma och man har fullt upp med allt ändå. Man glömmer också lätt att tänka på allt som man borde....snart ska han få gå en mindre grupp 1 gång per vecka och då kommer vi att få läxa som ska göras varje dag.

  • mommys minute
    Äldre 6 Jan 08:03
    #10

    En annan sak - logopeden verkade tycka att det var konstigt att min 3-åring inte kunde benämna färger än. Men jag tycker det är konstigt att hon förväntar sig det när han inte har ordning på talet. Vi har ju fullt sjå med att få honom att prata överhuvudtaget???

Svar på tråden Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!