• Äldre 14 Nov 16:28
    13234 visningar
    6 svar
    6
    13234

    Knöl i bröstet som aldrig vill släppa! Hjälp.

    Mina bröst har spänt något enormt mellanåt.
    För 2 dagar sedan ( är nu inne på tredje dagen) upptäckte jag att det var hårt och en knöl i mitt högra bröst. Det har t.om blivit lite rött utanpå huden just vid det området.

    Det gör sjukt ont att massera medans jag ammar så det går inte!
    Annars ligger jag med en varm vetekudde hela tiden.

    Men ingenting hjälper. Jag har följt råden att börja amma från det bröstet, och jag ammar t.om mycket längre på det bröstet! Nu strålar även smärtan ut mot armhålan.

    Vet inte vad jag ska göra.
    De säger bara att man inte får någon medicin om man inte haft feber i 3 dygn.
    Vilket jag aldrig fått!

    Är det mjölkstockning ens? Eller bör jag vara orolig för något annat farligt? Cancer?? :S

    Snälla hjälp mig! vill bli av med knölen!!

    BB hemvård lovade även att ha daglig kontakt med mig idag, och det har inte hört av sig!!
    Blir så irriteraad... får ingen hjälp

  • Svar på tråden Knöl i bröstet som aldrig vill släppa! Hjälp.
  • Äldre 14 Nov 21:31
    #1

    Jag har samma problem som du! Har haft jättespända bröst i typ ett dygn nu (är inne på dygn 4 efter BF) och har nyss ammat på det ondare och spändare av brösten men dessa knölar (jag har 2) vägrar släppa! Även jag har försökt massera och liksom stryka ut mot bröstvårtan när han suger, men det vägrar försvinna! Jag kände imorse att jag hade en ond knöl under amrhålan också på den sidan där bröstet ömmar och är som mest spänt.

    Man kan ju inte amma bara på det bröstet heller för att försöka få bort detta för då blir det andra bröstet sprängfyllt och värker som tusan.
    Så jag väntar med spänning på att du får något svar då jag med behöver tips och råd om hur jag ska göra

  • Äldre 14 Nov 22:24
    #2

    Jag har haft infektioner tre gånger och bröstböld (som var tvungen att opereras bort) och fått antibiotika varenda gång. Men jag hade aldrig någon långvarig feber max 12 timmar i sträck.. Har/haft du något sår? 

    Tycker du ska stå på dig och be om att de gör bakterieodling på bröstmjölk och ev. sår om du är orolig.

    Fast en mjölstockning kan ta tid och läka. Tyvärr hjälper inte det inte med att massera (amningsmottagning jag har haft kontakt liknande mjölkstockning vid ett blåmärke). Däremot hjälper allt som gör utdrivningreflexen effektivare. Värme, som värmekudde, varma duschar, och varm dryck. Försök slappna av och inte stressa. Sömn och mycket vätska är också bra!  Lätt axel-och nackmassage av partner under amning kan jag också rekommendera. Sen är det också bra att ta något smärtlindrande. Jag brukar ta Ipren alt. Voltaren (mot smärtan och inflammationen) och har jag jätteont så tar jag detta i kombination med Alvedon. 

     

  • carola­1977
    Äldre 18 Nov 11:01
    #3

    Testa Lecitin (finns på hälsokostaffärer). Jag hade början till mjölkstockning och onda knölar massor med gånger med mitt första barn men nu har jag ammat nr 2 i snart ett halvår utan minsta problem. Skillnaden är att jag äter en kapsel Lecitin om dagen nu.
    Det hjälper kanske inte akut, men för mig har det förhindrat att knölar uppstått. Det är ett klumpförebyggande medel som man bl a ger till kossor .

  • duomat­er
    Äldre 19 Nov 22:45
    #4

    Har precis avslutat min amning efter åtta månader med återkommande knölar i brösten, och smärta som följd. Har nu läst flera inlägg där lecitin rekommenderas och önskar att jag hört talas om detta medan jag fortfarande ammade.

  • carola­1977
    Äldre 27 Dec 00:06
    #5
    duomater skrev 2010-11-19 22:45:39 följande:
    Har precis avslutat min amning efter åtta månader med återkommande knölar i brösten, och smärta som följd. Har nu läst flera inlägg där lecitin rekommenderas och önskar att jag hört talas om detta medan jag fortfarande ammade.
    Samma här men glad att jag visste det nu inför tvåan . Ammat snart 7 månader och inte minsta knöl, SÅ skönt
  • eragyl­f
    Äldre 29 Dec 21:06
    #6
    Dakine skrev 2010-11-14 16:28:55 följande:
    Mina bröst har spänt något enormt mellanåt.
    För 2 dagar sedan ( är nu inne på tredje dagen) upptäckte jag att det var hårt och en knöl i mitt högra bröst. Det har t.om blivit lite rött utanpå huden just vid det området.

    Det gör sjukt ont att massera medans jag ammar så det går inte!
    Annars ligger jag med en varm vetekudde hela tiden.

    Men ingenting hjälper. Jag har följt råden att börja amma från det bröstet, och jag ammar t.om mycket längre på det bröstet! Nu strålar även smärtan ut mot armhålan.

    Vet inte vad jag ska göra.
    De säger bara att man inte får någon medicin om man inte haft feber i 3 dygn.
    Vilket jag aldrig fått!

    Är det mjölkstockning ens? Eller bör jag vara orolig för något annat farligt? Cancer?? :S

    Snälla hjälp mig! vill bli av med knölen!!

    BB hemvård lovade även att ha daglig kontakt med mig idag, och det har inte hört av sig!!
    Blir så irriteraad... får ingen hjälp
    Hej! Jag har erfarenhet av både mjölkstockning och bröstböld.
    Jag har fått fem mjölkstockningar (med ca 1,5 veckas mellanrum) och för mig började det alltid med smärta i bröstet och sedan fick jag feber. Flera gånger upp mot 40 grader. Då ammade jag och pumpade så mycket som möjligt och efter 1-2 dygn gick febern ner och smärtan släppte. Efter min senaste mjölkstockning fick jag ytterligare en knöl som gjorde ont, men febern var borta. Trodde knölen snart skulle släppa, men amningscentrum bad mig hålla koll på den. Prover visade på bakterieinfektion, fick penicillin och knölen konstaterades vara en bröstböld (med hjälp av ultraljud). Jag gjorde ingen operation, men fick en slang in i bölden för att kunna spola rent och tömma på var. Det var absolut inte lika läskigt och smärtsamt som det låter (fast det är väl individuellt).

    Om du har haft sår kan det ha kommit in bakterier, det lättaste är att be dom ta ett prov på bröstet.
    Men en sak dom sa till mig på amningsmottagningen var att mjölkstockning kan kännas som en avlång knöl medan bröstbölden är rundare (min kändes som en golfboll). Och det dom bad mig att vara uppmärksam på var om huden vid bröstbölden blev kraftigt röd, om området blev glansigt och om knölen verkade förändras (växa). Jag besökte amningscentrum på SÖS i Stockholm varannan dag i typ 2 veckor, men nu verkar jag vara på rätt väg igen! Lycka till!
Svar på tråden Knöl i bröstet som aldrig vill släppa! Hjälp.