• Anonym (Oroli­g!!!)
    Äldre 15 Nov 16:24
    226318 visningar
    284 svar
    284
    226318

    Fick nyss veta att jag har HIV

    Jag är 20 år och har precis fått veta att jag är HIV positiv.
    Det hela började för ett år sedan med att det tog slut mellan min pojkvän efter att han varit otrogen mot mig, jag tog en resa till Alanya tillsammans med min bästa kompis bara för att komma bort och ha kul.
    Där gjorde jag det största misstaget i mitt liv , jag hade oskyddat sex med en kille och fyfan vilka ångestkänslor jag hade direkt efteråt ... dem liksom bara sköljde över mig.

    Jag kom hem och blev tillsammans med min pojkvän igen, jag förträngde det som inträffade i Alanya jättelänge. Men när jag märkte att det inte stod rätt till med mig så tog jag mig tillslut i kragen och uppsökte läkare.

    Idag fick jag samtalet om att jag skulle komma dit, där berättade dem att jag var HIV positiv.

    Jag vet knappt varken ut eller in, kan inte tänka klart!! Mår så fruktansvärt dåligt...
    Hur ska jag berätta för min pojkvän? För min familj? Vänner?! ..
    Hur ska jag kunna leva med denna sjukdom, hur länge får jag leva? Så många tankar...

    Hjälp mig, hur berättar man för dem man älskar mest om sånt här?Gråter

  • Svar på tråden Fick nyss veta att jag har HIV
  • LillaM­ammis
    Äldre 15 Nov 16:27
    #1

    Jag vet inte hur du ska gå tillväga med du måset ju berätta det.
    Han måste testa sig så han inte blivit smittad.
    Det finns ju mediciner som brlmsar förloppet oc nuförtiden lever många länge och mår relativt bra trots sin sjukdom.

    Jag önskar dig all lycka till.


    Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Anonym
    Äldre 15 Nov 16:28
    #2

    Men usch, jag har ingen erfarenhet och inga råd att ge dig. Hoppas bara att du får stöd från sjukvården. De måste vara vana att hantera alla frågeställningar du har, och säkert finns det möjlighet att komma i kontakt med andra unga smittade så att ni kan dela det ni är med om och stötta varandra.

    Skickar en styrkekram, förstår att det är tungt.

  • Anonym
    Äldre 15 Nov 16:29
    #3

    Förts och främst, förstår vilken chock det måste vara för dig. Stor kram!

    Men ta det lugnt nu och försök att tänka klart. HIV är något du kan leva med. Det räknas som en kronisk sjukdom numera. Med hjälp av olika mediciner kommer du kunna leva precis som vanligt och precis lika länge och du ska bara hålla virusnivåerna på låg nivå.

    Har du fått kontakt med någon kurator, psykolog?

  • Anonym
    Äldre 15 Nov 16:29
    #4

    Oj fy din stackare=(. vet inte vad jag ska säga. Men din pojkvän måste ju veta så han kan testa sig han med. Sen kan man leva ett näst intill normalt liv med hiv. Så länge man tar sina mediciner så kan du bli lika gammal som en"frisk" människa.

    Hiv är inte längre ett säkert dödsbud. Och folk med hiv är idag lika friska som andra. Bara att dom måste tänka på att skydda sig vid sex och ta sina medeciner(som man tar hela livet) Man kan tom få barn utan problem då hiv ofta inte smittar till barnet. Vet att det är en klen tröst för dig nu ts=(. Men som sagt du kommer kunna leva med det.

  • Anonym (poppi­)
    Äldre 15 Nov 16:34
    #5

    Först och främst tycker jag att du kontaktar en kurator eller terapeut eller liknande, om de inte erbjöd dig det redan på sjukhuset.
    Sedan är det viktigt att du tar reda på så mycket du bara kan om hur det är att leva med HIV i Sverige idag. T.ex så hade Andreas Lundstedt hade ett jättebra sommarprogram om det i somras sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3713693
    Om och hur och när du vill berätta för familj och vänner avgör du själv. Din pojkvän måste få veta att han haft sex med någon som har HIV men även det kan ju göras anonymt. Men, och detta är jätteviktigt, om du vill fortsätta ha sex med honom är det givetvis ett måste att du berättar om din egen sjukdom.

    Vill önska dig lycka till och jag är övertygad om att du kommer kunna ha ett bra och fint och innehållsrikt liv "trots" att du har HIV. Det kommer bara innebära lite mer mediciner.

  • Anonym (Oroli­g!!!) Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 16:35
    #6

    Tack allesammans! Jag ska berätta för honom om allt och att han måste testa sig.. men hur?
    Hur ska jag kunna se honom i ögonen ikväll när han kommer hem i från jobbet.. Fyfan jag är i en jävla mardröm.

    Inte fått kontakt med en kurator ännu men ska till sjukhuset på onsdag, dem ska berätta mer ingående då om allt.

    usch ..

  • Anonym
    Äldre 15 Nov 16:50
    #7

    Berätta som du gjorde här, var rak och ärlig bara, sen kanske det är bra ö han kan vara med till doktorn nästa gång. Ja han ska testa sig liksom övriga om du haft fler sen den resan.

  • Äldre 15 Nov 17:07
    #8
  • Tra
    Äldre 15 Nov 18:58
    #9

    Hoppas du får det stöd du behöver! Styrkekram!

  • Anonym
    Äldre 15 Nov 19:11
    #10

    Tänkte bara tipsa om att det finns en verksamhet i sthlm på svevägen som heter noas ark som bara ägnar sig åt hiv-positiva, det finns daglig verksamhet, KRIShjälp och olika aktiviteter och man kommer i kontakt med andra hiv positiva så man kan ventilera sig lite.
    Hoppas du inte bor för långt ifrån bara. 

Svar på tråden Fick nyss veta att jag har HIV