• BAC

    Göra egen snöglob - tips efterlyses!!!

    Hej!

    Min mamma vill göra egna snöglober, hur gör man då? Någon som vet eller kan hitta tips någon stans? Vore supertacksam för all hjälp vi kan få :)

    Tack!

  • Svar på tråden Göra egen snöglob - tips efterlyses!!!
  • jeeri74

    Vi gjorde för några år sen.
    Vi tog barnmatsburkar, satte en figur i locket, fyllde med barnolja och hade i krossade äggskal och glitter. På med locket (man måste sätta fast det ordentligt..) och sen så hade man sin egen snöglob.

    Funkar med andra glasburkar också såklart..

  • cloudberry79

    Jag har gjort en åt min mamma, använde glycerin och destillerat vatten.

    Detta använde jag:


    glasburk med lock som går att stänga (ej barnmatsburk, de går ju inte att få på ordentligt!) destillerat vatten glycerin ganska grovt glitter (provade först med ett finkornigt glitter, men det singlade inte så snyggt, testa innan du försluter burken! superlim (vattenfast, måste kunna limma plast mot plast) Någon sorts figur/dekoration i plast eller annat vattentåligt material. Cernitlera eller liknande att göra en bas till figuren, så den kommer upp.
    Jag körde burken i diskmaskinen flera gånger för att få den ordentligt ren, sedan testade jag mig fram på vatten och glycerin med glitter (det behövs inte så mycket glycerin, men testa lägga till en droppe åt gången och se hur effekten blir, när du är nöjd så kan du ställa bort hela glasburken, HELT fylld med din vatten, glycerin och glitterblandning. Förbered din dekoration genom att göra en bas till den (tex då med cernitlera eller annat vattentåligt material) och limma fast alltihopa i burkens lock. Sänk försiktigt ner dekorationen i burken, det kommer såklart att spilla över lite, så se till att glittret är i botten av burken så inte allt glitter ramlar ut.

    Lycka till, det är jättekul att göra snöglober själv, jag blev sugen på att göra en till nu
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Göra egen snöglob - tips efterlyses!!!