• Äldre 18 Nov 23:31
    37815 visningar
    11 svar
    11
    37815

    Nervskada efter ryggbedövning/epidural

    Jag letar efter andra som fått skador av ryggbedövningen eller epiduralen, jag fick Ks med ryggbedövning och det gick jättebra men jag fick en stor blödning i buken av KS, troligen livmodern som blödde efter att de sytt igen så det blev ny operation efter en vecka då med ryggbedövning först men sen sövdes jag ändå och på IVA så satte de epidural som smärtlindring och den satt i några dagar. 

    Efter operationen så hade jag sämre känsel i höger ben så alla sprutor satte de där så jag skulle slippa känna något. Efter att epiduralen togs bort så fick jag tillbaka all känsel förutom i höger underben och fot. Narkos sa att jag inte borde ha känselnedsättning i foten när jag hade epiduralen inne, bla så fick de sätta droppet i foten på mig för de lyckades inte få någon infart i armarna och i foten gör tydligen ondare men jag kände inte ett smack.

    Nu 3månader efteråt så har jag fortfarande dålig känsel men får mer och mer ont är som en gnagande smärta i benet och foten.

    På återkontrollen för 2 veckor sedan så sa läkaren att det inte är helt omöjligt att det kan vara en nervskada men att han skulle prata med narkos, jag har inte hört något från det.

    Men han sa att det troligen är en permanent skada känns inte kul alls, speciellt inte nu när jag får mer och mer ont. Först var det bara lite småont men inget som störde men det blir värre och värre. Någon som vet hur vanligt detta kan vara?

    För narkos sa att de kunde sätta ryggbedövning när det gått så bra på KS, men läkaren nu sa att det inte var så konstigt att jag fått en skada när det blivit 2st på en vecka och sen en epidural också som satt inne flera dagar, om jag inte minns helt fel så sattes den på natten till tisdagen och togs bort innan jag fick åka på permis på lördagen så 4.5dagar.

     

  • Svar på tråden Nervskada efter ryggbedövning/epidural
  • 3anpåv­äg
    Äldre 20 Nov 19:03
    #1

    Har också fått nersmärta efter spinalbedövningen!
    Gjorde ks 22 okt. 4v. sedan nu.
    Jag har fortfarande jätteont i båda benen, men mest i det ena.
    Vissa dagar är det bättre och då får jag upp förhoppningarna om att det kan bli bättre..
    sen blir det sämre igen... jävla skit!

    Har du ocksa haft så att det är olika från dag till dag ?

    har inte fått något annat svar från läkare än att det måste ha blivit en blödning när de stack i ryggen...

    Har du fått höra att det inte kommer gå över ?

  • Äldre 20 Nov 19:14
    #2

    Jo det är olika från dag till dag för mig också, idag har jag inte haft speciellt ont men så kommer någon dag då tårarna mest rinner för det gör så ont. Men än så länge så har dexofen lindrat lite, jag fick det innan förlossningen och vid operationen så jag har lite kvar. Tänkte boka tid hos husläkaren och se om han kan ordna något som jag kan ta när det är som värst. 

    Jag tog upp det på återkontrollen eftersom jag trodde det först var pga. ödemet i benen som jag hade efter andra operationen de sa att man kan få nerver i kläm då men att det släpper när vätskan försvinner men icke. Sen vad det kan vara vet jag inte, en blödning låter inte helt otroligt. 

    Läkarna misstänker att jag kan ha någon blödarsjukdom för jag bödde så mycket under operationerna men ingen vet, det kan ju vara bortförklaringar också.

    Lyckades de på första försöket på dig? På mig gick sticken jättebra och fort men det kanske blev fel ändå.

    Jag har hittat en kvinna som fått nervskada vid epidural och som bråkat för att få ersättning, hon blev sämre och sämre och om jag inte minns fel så blev hon sämre efter ett år, hon snubblade på fötterna då. Så det kanske kan bli värre.

    Läkaren som sa till mig att det troligen är permanent jobbar på mvc så villka erfarenheter och kunskap han har om sånthär vet jag inte, men han lovade att han skulle prata med narkos. Ska se om de svarat något.

    Har du testat någon medicin för att få lindring eller kanske tens? Jag ammar inte så jag fortsatte med dexofen som än så länge lindrar. Men det gör ont att ha strumpor på mig, känns som om alla är 4 storlekar för små. Jag har tagit sambons jättesockar när det varit som värst :(  

  • 3anpåv­äg
    Äldre 20 Nov 19:34
    #3

    Ammar, så jag har bara vågat ta alvedon, vilket är nästan menongslöst tror jag..

    De träffade rätt på tredje försöket, och det är mitt andra ks.. men det är väl så att man helt enkelt har haft otur..
    Var det här på familjelivs forum du hittade hon som fårr nervskadan ?

    Finns det verkligen inget vi kan göra eller någon behandling som hjälper ?  Detta känns inte så roligt...

    Hjälper det att försöka röra på dig, eller blir det värre då ?
    Jag upplever att det blir värre en stund efteråt...
    Har svårt att sova, och när jag vaknar kan jag knappt gå, utan det tar 30 min ca innan jag kan gå mer normalt och smärtan släpper lite...

    Har läst att nerver repar sig till en viss del... att det kan många månader innan det blir bra med nervskador..
    om det någonsin blir bra...
    mitt nästa steg är nog också att boka en tid på vårdcentralen, och få remiss till en ortoped el neurolog.
    hur kan blödarsjukdom påverka i såfall?

  • San Franci­sco
    Äldre 10 Mar 04:03
    #4

    Finns ni kvar i denna tråd? Här är en med samma bekymmer, exakt samma bekymmer och är orolig. Hur har det gått för er? Skulle bli tacksam för svar.

  • Äldre 6 May 23:45
    #5
    San Francisco skrev 2012-03-10 04:03:20 följande:
    Finns ni kvar i denna tråd? Här är en med samma bekymmer, exakt samma bekymmer och är orolig. Hur har det gått för er? Skulle bli tacksam för svar.
    Jodå jag är kvar även om det tagit tid innan jag läst. Mitt ben är fortfarande bedövat på utsidan och över foten, är ingen skillnad. Fast jag har inte direkt ont av det nu, är mest att det är obehagligt när jag duschar eller någon rör mig på benet.
  • Äldre 29 Mar 22:21
    #6

    Hej! Nu är jag här igen, 1 år senare 2014-03-28. Hur mitt liv ser ut?.... Djävulens sjukdom... Små, små steg upp och brak ner... Vad har hänt sen sist då...? Jo, lägenhetsliggande från dec 2012 till juni 2013. Endast träning på gymet. Klarar inte ens av att gå och handla utan att sätta mig på golvet. Start med smärtmedicin mars 2013 efter att ha knaprat 10-12 Alvedon i fyra månader. Betalar familjestöd från kommunen i tre månader under våren så sonen får komma ut och gunga. Mitt sociala liv är expediterna på Hemköp, Apoteket och gympersonalen. Familjen i Göteborg går inte att besöka. Släktingarna i Värmland har fortfarande inte sett sonen. Möte med arbetsgivare och försäkringskassa i dec 2013 där vi bestämmer att sjukskrivning sker halvtid. Studier halvtid. Så glad för detta. Första badet med barnen i januari på simhall. Vid tredje studieresan domningar som slutar med tappad muskelstyrka i hela kroppen. Inlagd på ortopedin. Fjärde magnetröntgen gjord. Får höra att detta sitter i mitt huvud. Kan fortfarande inte avföra utan hjälp. Ej heller sitta. Gå. Stå. Längre perioder. Smärtan ökar. Jag klappar ihop. Inser att studierna ej kommer kunna genomföras klart. Ej heller aktiviteter med barnen. Tillbaka på noll trots att jag gjort allt rätt. Vad kan jag vara. För mamma åt mina barn? Ringer till psykiatrin. Blir inlagd fem veckor. Separation på gång.. Sambon orkar inte längre. Han har dubbeljobbat sen aug 2012. Först på sitt eget. Sedan handla. Laga mat. Få i mig mat. Peppa. Stötta. Städa. Diska. Ta hand om barnen. Där är jag nu. Om jag önskar min värste fiende en epiduralskada? Nej. Mitt liv har blivit ett helvete. Från aktiv idrottslärare till kryckor utan möjlighet att ta hand om mina barn!

  • Äldre 21 Sep 00:02
    #7

    En sak är säker ... nervskader sitter int ei huvudet inte bara i alla fall. men det går nervtrådar fårn ryggen upp till huvudet. Jag har samma kännselbortfall.

  • Äldre 7 Aug 04:59
    #8

    Hejsan!

    Jag har en nervskada i vänsternben som jag haft sen 1997, snart 18 år efter en spinalbedövning vid kjesarsnitt av min son. fortf besvär mest vid sänggående , så min sömn är mycket drabbad. Har fått diagnos bestående nerv skada i nervrot L5 och L6 (känseltrådarna) Har varit relativt bra ett tag nu, fått sovit på nätterna. Jätte jobbigt när man inte kan sova, fungerar inte på dagarna då. Har provat tabletter alv, ipren, voltaren och neurontin utan resultat även tens. Kom själv på att det kändes bättre om jag hade en snäv strumpbyxa på mig när jag skulle sova, har svårt med när täcket dras över benet.

    Sista tiden här har varit jobbig, har haft jätte jobbigt kvälls o nattetid. Vaknar x flera på natten måste upp o h gå, svårt att hitta nån bra ställning att ligga på som att det kör och moler hela tisen i benet. Vet inte vad man ska ta sig till snart.......sömnen är ju så viktig

  • Äldre 16 Jan 11:23
    #9

    Hej

    2013 genomgick jag en höftoperation. Ryggmärgsbedövningen gjorde mig förlamad i det andra benet. Efter två år har jag möjlighet att gå med rollator . Men har ständig nervvärk med ett ben som är stelt och dålig rörlighet i.

    Vill gärna ha kontakt för att se vad /höra vad andra gör mot sin nervvärk.

    Jag heter astrid och är 80 år.

  • Äldre 26 Feb 01:10
    #10

    Jag har så det krampar i vä benet efter KS. Gör skitont. Livrädd att benet ska låsa sig när man går runt med bebis:(

  • Äldre 16 Feb 16:49
    #11

    Någon som är aktiv på fl fortfarande - har ni blivit bättre?

    Jag födde för en månad sedan och fick eda, har varit domnad i delar av foten sedan dess. Det är jobbigt i sig men det nästan outhärdliga är smärtan som kom för kanske 1,5 vecka sedan - det känns som det brinner i ovansidan av foten och en hemsk svedande molande smärta på fotens undersida. Ffa på natten. Foten känns också ofta stel och jag har svårt att vicka på tårna. Har dock perioder som är i princip smärtfria men kanske 85% av tiden har jag ont/jätteont. Läkarna vet inte riktigt vad de ska göra, men jag har en remiss till magnetröntgen och ska träffa en sjukgymnast nästa vecka.  

Svar på tråden Nervskada efter ryggbedövning/epidural