• Äldre 19 Nov 10:56
    4787 visningar
    23 svar
    23
    4787

    Vad för slags tv ska man köpa?? LCD, Plasma ???

    Idag MÅSTE jag köpa oss en ny tv... men frågan är VAD för sorts ska vi köpa? Jag kan inget om tvapparater.
    Har idag en tjocktv som gått sönder. Nu blir det en platttv

    Vad är bäst? Är det sant att bilden kan "bränna fast" på skärmen?

    Hjälp..

  • Svar på tråden Vad för slags tv ska man köpa?? LCD, Plasma ???
  • Birgit­ta2
    Äldre 19 Nov 11:01
    #1

    På plasma-tv kan bilden mycket riktigt bränna fast. Likaså är den oerhört känslig hur den hanteras när man skall flytta den. LCD-tv:n är inte så känslig och den har bra bild lik förbaskat. Den är billigare också. Det där med bild som kan frysa fast trodde jag var myt, men enligt den säljare jag själv pratade med sa att det är verkligen ingen myt. Själv skulle han inte köpa nån sån sa han.

  • Äldre 19 Nov 11:07
    #2

    Oki.. då går Plasma-tv bort! Tack för det!

  • Äldre 19 Nov 11:09
    #3
  • Rhoda Horswu­nce
    Äldre 19 Nov 11:13
    #4

    Bilden på vår plasma brann fast lite en gång när jag lämnade tv-spelet på paus för länge, men efter några timmar blev tv:n lyckligvis bra igen.  Det birgitta2 skriver om att plasman är känsligare vid flytt stämmer, men å andra sidan så blir det lättare repor på lcd-skärmar. Plasma ger också bättre bild än lcd när det är någolunda mörkt i rummet, medan lcd är att föredra när det är ljust.

  • skorpi­onen80
    Äldre 19 Nov 11:20
    #5
    Birgitta2 skrev 2010-11-19 11:01:23 följande:
    På plasma-tv kan bilden mycket riktigt bränna fast. Likaså är den oerhört känslig hur den hanteras när man skall flytta den. LCD-tv:n är inte så känslig och den har bra bild lik förbaskat. Den är billigare också. Det där med bild som kan frysa fast trodde jag var myt, men enligt den säljare jag själv pratade med sa att det är verkligen ingen myt. Själv skulle han inte köpa nån sån sa han.
    Har en plasma och tittar i princip alltid på samma kanaler, men inget har bränt fast. Sambon spelar rätt mycket också där kontrollerna är på samma ställe hela tiden - inget har någonsin ens skuggats. Men visst, det kan hända. Men det krävs en del för det.

    Själv tycker jag bilden på de flesta LCD är kass. Plasma eller LED hade jag kört på om ajg skulle köpa ny idag!
  • helene­306
    Äldre 19 Nov 11:30
    #6

    Maken (tekniknörden) säger LED Sen säger han:
    Vad tittar ni mycket på? Sport, film Aktuellt?
    Billig tv och glo på sport/film  med snabba rörelser: Plasma-tv. Med plasma kan bilden bränna fast, ja. Typ statiska bilder som tv 3:s logga uppe i högra hörnet på tv-skärmen.
    Ska ni bara koppla till dator eller  titta på vanliga tv-program: LCD-tv
    Kan ni lägga mer pengar: LED, den klarar båda av det ovanstående.

    Vi kommer köpa LED så småningom. Nu har vi 2 LCD-tv, lite dyrare som klarar snabba rörelser eftersom vi kollar mycket på film. LCD-tv är mer energisnåla om man ska se till miljö också.

    Kolla på www.prisjakt.nu


    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 19 Nov 13:17
    #7

    Vojjne.. nu har jag köpt en asdyr tv... inte riktigt meningen..


    Blev en LED... den här http://shop.onoff.com/Produkter/Ljud__Bild/TV/LED/SAMSUNG_32_LED_UE32C4005_PWXXE/prd21835577.aspx

  • Äldre 19 Nov 13:49
    #8
    Mirris skrev 2010-11-19 13:17:01 följande:

    Vojjne.. nu har jag köpt en asdyr tv... inte riktigt meningen..


    Blev en LED... den här shop.onoff.com/Produkter/Ljud__Bild/TV/LED/SA...


    Fin TV! Den lär du bli nöjd med.

    Hann inte skriva men plasma hör till det optimala när man ser på film då svärtan kan bli total, vilket varken LED- eller LCD-teknik kan uppnå. Plasma brukar i regel ha en blank skärmyta vilket gör den lite känslig för placering då ljuskällor, som exempelvis fönster, lätt kan bli irriterande reflektioner i skärmen. Att det skulle finnas ett större problem -idag- med fastbrända pixlar på plasma hör till en myt men fenomenet kan dock uppstå vid extrem påfrestning (som exempelvis vid flera timmars paus av något TV-spel) men fenomenet avtar även med tiden. Plasman har mycket högre uppdateringsfrekvens jämfört med de andra teknikerna så den lämpar sig därmed bäst till TV-spel. LCD- och LED-TV har dock en mycket bättre kompatibilitet med datorer och fotografier kan även bli roligare att titta på genom dessa tekniker. Att plasma kan skadas vid transport stämmer men det handlar enbart om att TV:n inte ska ligga ner då den flytande gasen då skapar ett förstörande tryck, så den behöver stå lodrätt hela tiden.

    Hur som helst och som sagt - oavsett vilket så lär du bli mycket nöjd med din nya TV!

    När du köper filmer så kan du ha i åtanke att inhandla dem i formatet 16:9 och där det enbart står 16:9 eller Anamorphic - så slipper du "sorgekanter" ovanför och nedanför bilden som blir väldigt tråkiga på LCD- och LED-teknik (som då inte kan ge en totalt svärta). Alla filmer produceras dock inte i det här formatet men ha det i åtanke vid inköp. Det formatet som du helst vill undvika - så långt det går - betecknas 2.40:1.

    Mycket nöje! Skrattande

    Vad har du i övrigt för kanalleverantör och signalkällor (signalkällor som i tv-spelskonsoler, DVD/Bluray-spelare och foto/video-kameror)?
  • Äldre 19 Nov 13:53
    #9

    Hehe..  jag hoppas ju verkligen att vi blir nöjda.. dyraste inköpet jag gjort på LÄÄÄÄNGE. Har varit nöjd med vår tjocktv men nu funkar den ju inte alls längre.

    Vi kör med Telias bredband o tv... o så har vi ett Wii o ett nintendo 64...

    Jag är inte alls intresserad av teknik, men en tv utan flimmer måste vi bara ha nu.. man får ju hjärnskador av flimmer

  • Äldre 19 Nov 13:53
    #10

    LCD hade jag köpt. Plasma är väldigt känslig. Kolla med affären...

Svar på tråden Vad för slags tv ska man köpa?? LCD, Plasma ???