• Anonym (Mår inte bra)
    Äldre 23 Nov 12:41
    95241 visningar
    49 svar
    49
    95241

    Kan man bli sjukskriven som arbetslös?

    Som rubriken frågar - kan man bli sjukskriven som arbetslös?

    Ja är arbetslös nu och har under en preiod mått sämre och sämre.
    Har sedan tidigare problem med stress, ångest och deppressin.

    Eftersom jag är arbetslös så har jag inte tagit tag i det och det har nu gått så långt att jag gråter för inget, kan ej sova, har hemska humörsvängningar, glömmer både saker och ord och hade min första panikattack igen igår.
    Jag känner mig så orkeslös och bara tanken på att ta tag i detta ger mig sån stress att jag har kräkts ett par gånger.

    Är det ens någon idé att gå till en doktor?

    Som jag har förstått det så prövas jag direkt mot hela arbetsmarknaden som arbetslös och sjuk.
    Om jag då skulle bli sjukskriven och anmäla mig som sjuk till A-kassan och  FK sen inte godkänner det så har jag ingen ersättning alls!!

    Så hur gör man?
    Ska jag bara säga till min handläggare på Arbetsförmedlingen hur jag mår eller måste jag ha ett läkarintyg då med?

    Jag vet varken ut eller in och det är svårt att vet i vilken ände jag ska börja då hjärnan inte rigtigt hänger med.
    Någon som varit i samma sits som vet om det ens är möjligt att bli sjukskriven som arbetslös?

  • Svar på tråden Kan man bli sjukskriven som arbetslös?
  • Äldre 23 Nov 12:45
    #1

    man kan bli sjukskriven när man är arbetslös men har man ingen sgi så får man inga pengar ifrån fk.

    och ja man måste ha läkarintyg för att man ska bli sjukskriven.

  • Ella H
    Äldre 23 Nov 12:47
    #2

    Ja är du sjuk skall du vara sjukskriven inte arbetslös.
    Ta hand om dig!

  • Anonym (Mår inte bra) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 12:56
    #3

    Min SGI har jag sen mitt förra jobb - jag anmälde mig hos AF dage efter jag slutade på mitt gamla jobb.
    Och när jag hade min lyft-praktik (som arbetslös) och var sjuk ett par dagar så fick jag ersättning från FK.

    Menfrågan  är om FK godkänner sjukskrivning när man prövas mot hela arbetsmarknaden?
    Om jag anmäler mig som sjuk på A-kassan och Fk tar 30dager på sig att se på ärende och sen inte godkänner det - DÅ är ju min SGI borta!

    Hur gör man sen då ?

  • skåne0­1
    Äldre 23 Nov 13:03
    #4

    Du kan bli sjukskriven. De beräknar din sjukpenning gentemot din a-kassa eftersom du inte får "tjäna" på att vara sjukskriven. Alltså om du hade varit sjukskriven från jobb, hade du kanske fått en högre ersättning. Börja med att gå till ex din vårdcentral och prata med en doktor om vad du har för besvär, de brukar ibland remittera dig till psyk om du behöver prata med någon. Om du då blir sjukskriven måste du anmäla detta till din arbetsförmedling för om du har helt nedsatt arbetsförmåga så står du inte till arbetsmarknadens förfogande och får då ingen à-kassa. Det är viktigt att se till att du inte får dubbel ersättning då du kan bli anmäld för bedrägeri. Det är alltid värt att ta tag i om man inte mår bra!!!
    Lycka till och se till att ta tag i det innan det blir sämre. Men som ngn skrev innan. Ja, du måste alltid ha läkarintyg!

  • Anonym (Mår inte bra) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 13:14
    #5

    Tack för svaren!
    Det är så svårt att ta till sig något alls just nu:(

    Min största rädsla är just FK - för jag har hört om flera som har fått sina sjukskrivningar nekade eftersom man som arbetslös är mot hela arbetsmarknaden.

    Så om jag tar den vanliga vägen som jag gjorde då jag var sjukskriven när jag jobbade:
    Vårdcentral, jobb - som nu blir arbetsförmedlingen+ a-kassa  och skickar in sjukintyg till FK 

    Om det ej godkänns av FK då får jag ej ersättning för den tiden jag anmält mig som sjuk hos a-kassa och min SGI är borta?
    Eller är jag fortfarande kvar som arbetssökande hos AF fast jag är sjukskriven?

  • ÄrlaPä­rla
    Äldre 23 Nov 15:50
    #6

    Hej. Jag tror du fokuserar på fel saker. Ja, du kan vara sjukskriven som arbetslös, är du sjuk så att du inte kan arbeta så står du inte till arbetsmarknadens förfogande och därmed ska du vara sjukskriven och inte uppbara a-kassa. MEN du ska gå till en läkare för att få hjälp med din depression, för vissa behövs sjukskrivning (det kan behövas att tex slippa tänka på att söka jobb om man mår så dåligt att man faktiskt inte klarar av att söka arbete/går på intervju etc) men det finns andra alternativ och kombinationer. Du kankse behöver medicin eller samtalsterapi etc. Dessutom har även AF psykologer som kan hjälpa dig om du tex har social fobi och behöver extra hjälp i ditt arbetsökande. Ta din depression på allvar och prata med en läkare. Du skriver att hjärnarn inte hänger med att du inte vet vart du ska börja, mitt råd är att börja med att söka hos din vårdcentral efter det besöket så kan du ta kontakt med din handläggare om det är så att du känner att du behöver extra stöd. Ett mail kan vara ett bra sätt om du tycker det är jobbigt att ringa. Du kan också få hjälp av en kurator på din vårdcentral, de kan också hjälpa dig om du behöver kontakta AF men inte orkar. Det viktiga är att du får det stödet som du behöver för att gå vidare. Sjukskrivning är sällan hela svaret på att bli frisk från depression men kan vara en del, framförallt om man är riktigt nere men ibland kan snarare aktivitet och att träffa andra männsiskor tex på en arbetsprövning hjälpa bättre, det är olika och jag tror att du behöver stöd i att ta reda på vilket som är bäst väg för dig. Ta en sak i taget så kommer det bli bättre, jag lovar, du är inte ensam om att bli deprimerad under arbetslöhet men det finns hjälp.

  • Äldre 23 Nov 21:18
    #7

    Jag har hört från en handläggare på FK att SGI inte sänks för att man blir nekad sjukskrivning. 
    Om du har sjukintyg tex 1/10 till 1/12 och inte jobbar eller söker jobb från 1/10. 5/11 får du veta att sjukskrivningen ej går igenom. Då får du inga pengar, och du måste omedelbart från avslaget gå tillbaka i jobb eller arbetssökande. Men det blir inget glapp som kan skada din SGI under tiden du var hemma med sjukntyg fast det sen inte blev godkänt. 

    Detta är alltså ett muntligt besked jag har fått, kan inte garantera till 100%.

    Men TS, du borde ju gå till en doktor och få behandling! 

  • hejasv­erige9­0000
    Äldre 23 Nov 22:06
    #8
    Anonym (Mår inte bra) skrev 2010-11-23 12:41:51 följande:

    Som rubriken frågar - kan man bli sjukskriven som arbetslös?

    Ja är arbetslös nu och har under en preiod mått sämre och sämre.
    Har sedan tidigare problem med stress, ångest och deppressin.

    Eftersom jag är arbetslös så har jag inte tagit tag i det och det har nu gått så långt att jag gråter för inget, kan ej sova, har hemska humörsvängningar, glömmer både saker och ord och hade min första panikattack igen igår.
    Jag känner mig så orkeslös och bara tanken på att ta tag i detta ger mig sån stress att jag har kräkts ett par gånger.

    Är det ens någon idé att gå till en doktor?

    Som jag har förstått det så prövas jag direkt mot hela arbetsmarknaden som arbetslös och sjuk.
    Om jag då skulle bli sjukskriven och anmäla mig som sjuk till A-kassan och  FK sen inte godkänner det så har jag ingen ersättning alls!!

    Så hur gör man?
    Ska jag bara säga till min handläggare på Arbetsförmedlingen hur jag mår eller måste jag ha ett läkarintyg då med?

    Jag vet varken ut eller in och det är svårt att vet i vilken ände jag ska börja då hjärnan inte rigtigt hänger med.
    Någon som varit i samma sits som vet om det ens är möjligt att bli sjukskriven som arbetslös?


    Kort svar : Ja, du kan naturligtvis bli sjukskriven för detta om en läkare bedömer att du är sjuk. FK lär dock knappast bevilja dig någon ersättning.
  • Anonym (Mår inte bra) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 13:30
    #9

    @hejasverige90000 - tack för svar

    Det är det jag är rädd för och det är därför jag inte har gjort något åt problemet!
    Man kan ju inte leva utan inkomst!

    Får väl hoppas att jag kan hålla ihop tills jag får ett jobb - så kan jag söka hjälp då:(

  • Äldre 24 Nov 13:40
    #10
    Anonym (Mår inte bra) skrev 2010-11-24 13:30:07 följande:
    @hejasverige90000 - tack för svar

    Det är det jag är rädd för och det är därför jag inte har gjort något åt problemet!
    Man kan ju inte leva utan inkomst!

    Får väl hoppas att jag kan hålla ihop tills jag får ett jobb - så kan jag söka hjälp då:(
    Varför kan du inte söka hjälp och få behandling nu? Du väljer ju själv om du inte vill vara sjukskriven. Måste ju vara bättre att vara arbetslös med behandling än utan?
Svar på tråden Kan man bli sjukskriven som arbetslös?