• Nuttzh

    I vilka fonder kan man som ensamstående mamma söka pengar i?

    Hejsan! Tänkte höra om någon vet någon/några fonder man kan söka att få hjälp ekonomiskt om man är ensamstående mamma?
    Hälsningar Nathalie
  • Svar på tråden I vilka fonder kan man som ensamstående mamma söka pengar i?
  • Hoppfull84

    det finns fondkataloger på biblioteket du kan kika i. det kan ju finnas lokala fonder så det kan vara olika från ställe till ställe.

  • Nuttzh

    Okej, jo det har jag hört, men jag tänkte om någon visste nått ställe som man bara kunde kolla upp på datorn. :P

  • Birgitta2

    Ofta handlar det om var man bor - det finns många tusentals fonder. Och alltid är det några kriterier som skall uppfyllas. Jag rekommenderar, precis som Hoppfull 84, att du kollar på biblioteket.

    Sen finns det gamla fonder, typ: "En gång årligen delas fondbidrag ut till änkor med minst två barn boende i Gnosjö där sjökaptenen avlidit i olycka till sjöss".... nej, jag skojade, men läser man fondboken så kan man ibland skratta ihjäl sig vilka kriterier som skall uppfyllas.

  • Anova

    Global grant är ett  företag som bland annat ger ut Stora Fondboken och har en databas med massor av fonder.
    Problemet är att det kostar att söka i databasen (man måste vara medlem), men det finns licenser på bibliotek vilket gör det gratis att söka från deras datorer. Kolla om ditt bibliotek finns med.
    http://www.globalgrant.com/sv/stipendier.html

    Dessutom finns det ofta lokala fonder, t.ex.kommunen kan ju förvalta fonder ur vilka man kan söka. Det finns det säkert mer information om på din kommuns hemsida.

  • Nuttzh

    Jag bor i stockholm, Huddinge.. Men finns de någont speciellt bistånd man kan ansöka om nu vid jul? Hmm

  • Birgitta2
    Nuttzh skrev 2010-11-30 15:56:21 följande:
    Jag bor i stockholm, Huddinge.. Men finns de någont speciellt bistånd man kan ansöka om nu vid jul? Hmm
    Oj, då är du väldigt sent ute. Många många fonder har utdelning en gång i halvåret eller en gång per år. Och de har ansökningstider - dvs man måste ansöka senast ett visst datum.
  • Anova
    Nuttzh skrev 2010-11-30 15:56:21 följande:
    Jag bor i stockholm, Huddinge.. Men finns de någont speciellt bistånd man kan ansöka om nu vid jul? Hmm
    Jag ansökte ur fonder inför jul hos min hemkommun och för oss (inte i sthlmsområdet) så var inlämningsdagen den 15 november. Sen är nästa gång jag kan söka 15 maj. 

    Mitt tips är att veta exakt vad du ska söka till. Då kan det vara lättare dels att få din ansökan igenom och dels lättare att hitta fonder.
Svar på tråden I vilka fonder kan man som ensamstående mamma söka pengar i?