• Äldre 1 Dec 07:31
    4717 visningar
    8 svar
    8
    4717

    Läraren tror att jag fuskat mig igenom kursen, vad göra?

    Jag har kommit till slutet av Sv B kursen. Läser den på komvux, eller "närdistans" med lärare. Han använder sig av Liber hermods studieguider och nu är jag på sista. I början av kursen när i pratade mål och så var jag tydlig med att jag sattsade på ett MVG. Behöver det för att komma in på den utbiödning jag tänkt söka. Har verkligen jobbat häcken av mig med dessa uppdrag!

    Nu pratade jag med min lärare igår, vill ha lite feedback på uppdragen jag gjort (vilket jag inte fått alls hittils, vet inte om han ens läst dem) Trodde, eftersom han inte sagt något att de var bra, höll MVG nivå. När jag ställde honom mot väggen och frågade honom om vad han tyckten om dem svarade han att han inte trodde att det var jag som gjort dem, att jag kopierat från nätet!!! -Blev vansinnig och ledsen förståss, jag som kämpat så!

    Nu känns allt för gäves, hur skall jag kunna hävda min oskuld? Han har ju inget konkret, bara antaganden att han tror att så är fallet!! har säker redan sabbat mina chanser till ett MVG då jag blev så arg men ändå. 
    Är det någon som har råkat ut för något liknande? Är så ledsen...

  • Svar på tråden Läraren tror att jag fuskat mig igenom kursen, vad göra?
  • Blygdl­äppen
    Äldre 1 Dec 08:09
    #1

    Det finns ju program man kan använda för att få reda på om det är plagiat. Universitet använder sig av sådana. Bevisbördan ligger ju på honom, i detta fall, eftersom det är han som misstänker/anklagar dig för fusk.

  • Pop84
    Äldre 1 Dec 08:10
    #2

    Han kan väl skicka dem genom urkund? Komvux borde ju ha den tjänsten tillgänglig (eller liknande). Kan han inte bevisa det på så sätt att du har fuskat så har han väl inget val än att tro dig?

  • Pop84
    Äldre 1 Dec 08:11
    #3

    Va visst lite seg

  • Äldre 1 Dec 08:16
    #4

    Ja, jag får väl försöka få honom att köra mina arbeten igenom ett sådant program, det sa han aldrig något om. Tack för det!

  • Klant och Fjant
    Äldre 2 Dec 18:28
    #5

    När jag gick på komvux (blev klar förra terminen) så använde de urkund (el. liknande) till alla våra arbeten. Så det ska finns för komvux också.

  • Äldre 3 Dec 07:47
    #6

    för det första är det viktigt med att vara tydlig med källhänvisningar.


    Men han kan ju inte bara anta något utan måste som de andra säger köra det genom ett sånt "fuskkollarsystem". Men jag undrar lite varför du inte fått svar på de tidigare uppgifterna. Jag hade aldrig kört på utan att fått svar på senaste inlämningen. läraren verkar inte ha gjort sitt jobb

  • Äldre 3 Dec 16:55
    #7

    Gå till rektorn!

    Att kasta ur sig en anklagelse utan konkreta bevis så som din lärare gjorde är under all kritik. Om han mistänkt fusk borde han ha pratat med dig tidigare och även med rektorn. Begär att en annan lärare ska titta på dina uppgifter/prov och sätta betyg. Skolan måste ha bevis för fusk om de ska kunna vägra att betygsätta en elev. (antar jag).

    Låt inte en idiot till lärare knäcka dig.

    Lycka till!

  • Äldre 3 Dec 17:01
    #8

    Förresten, om du läser SvB borde det väl snart vara dags för  Nationella Prov? Om ditt resultat på de proven (ett skriftligt, ett muntligt) håller samma nivå och stil som dina tidigare uppgifter kommer du att ha mycket på fötterna för att bevisa din oskuld. Kräv att en annan lärare betygsätter dina NP.

Svar på tråden Läraren tror att jag fuskat mig igenom kursen, vad göra?