• Äldre 3 Dec 08:32
    87262 visningar
    15 svar
    15
    87262

    Hur få bort dålig lukt i kylskåpet BÄST?!

    Vi "hittade" en tallrik med jättegammal mat i kylen häromdagen Kräks, den stod gömd bakom ett paket. Och kylen luktar vedervärdigt!! Jag har tagit ur alla hyllplan och diskat dom och torkat kylen med köksspray. Men det luktar fortfarande.

    Jag har googlat efter tips för illaluktande kyl, men det finns så många tips. Vi har ingenting hemma så vi måste köpa det. Vad är det absolut bästa sättet att få bort lukten?

  • Svar på tråden Hur få bort dålig lukt i kylskåpet BÄST?!
  • Petra1­23
    Äldre 3 Dec 08:33
    #1

    Har hört att om man lägger in en halv citron och låter den ligga där ett dygn, så ska det lukta bättre sen

  • Äldre 3 Dec 08:37
    #2

    Citron är ok men det är mycket effektivare med en liten kopp med äppelcidervinäger eller vanlig vitvinsvinäger, inställd.
    All form av vinäger verka "dra" ut dålig lukt.
    Om tallriken stått länge, kan det nog behövas ett par, tre dagar med vinägern i kylen.
    Sen borde det inte lukta illa längre!

  • Fuffen­s
    Äldre 3 Dec 08:41
    #3

    Jag har provat med ett glas ättika med ngr citronskivor i. Lät glaset stå i kylen ca 24 timmar, funkade klockrent! Det luktade ättika i kylen under tiden glaset stod där men sen var et helt luktfritt!

  • Äldre 3 Dec 08:42
    #4

    Ättika - enbart
    fungerar klockrent mot att ta bort dålig lukt, även i micro med brända popcorn

  • Fuffen­s
    Äldre 3 Dec 08:46
    #5
    Gryntroll skrev 2010-12-03 08:42:45 följande:
    Ättika - enbart
    fungerar klockrent mot att ta bort dålig lukt, även i micro med brända popcorn
    Ja, det var kanske ättikan som egentligen var verksam, man kanske inte behöver citron.
  • Äldre 3 Dec 08:48
    #6

    Then I buy ättika! Thank you verrrrry much!

  • Äldre 3 Dec 09:01
    #7

    Ättika är superbra.

    Tror även att om man blöter tidningspapper och lägger in så försvinner lukten.

  • Äldre 3 Dec 14:13
    #8

    i usa har man alltid en öppnad kartong "baking soda" i kylskåpet det bra åt sig dåliga lukter och håller nere fukten.

    köp alltså en burk/katrong bakpulver och klipp ett hål i förpackningen och låte den stå i kylskåpet. vårt kylskåp har aldrig luktat illa! (du kan ju inte baka på pulvret sedan för det brad åt sig dålig smak, utan efter ett år så kastar man bara burken och ställer dit en ny)

  • Äldre 3 Dec 14:26
    #9
    Hoppfull84 skrev 2010-12-03 14:13:51 följande:
    i usa har man alltid en öppnad kartong "baking soda" i kylskåpet det bra åt sig dåliga lukter och håller nere fukten.

    köp alltså en burk/katrong bakpulver och klipp ett hål i förpackningen och låte den stå i kylskåpet. vårt kylskåp har aldrig luktat illa! (du kan ju inte baka på pulvret sedan för det brad åt sig dålig smak, utan efter ett år så kastar man bara burken och ställer dit en ny)
    Åhh det måste jag testa!
    För ättikan dunstar efter ett tag om man (som jag) alltid vill ha det i kylen för att inte riskera att få dålig lukt... väldigt känslig för lukt i kylen sedan jag var gravid
  • Äldre 3 Dec 18:21
    #10

    Åttika kan man använda överallt man vill bli av med dålig lukt i hela huset.

  • Äldre 3 Dec 18:45
    #11

    Nu har jag ställt in ett helt dricksglas med ättika visste inte hur mycket man skulle ha haha.

  • Äldre 2 Jan 23:27
    #12

    Har någon bättre tips?

  • Äldre 30 Jan 10:24
    #13

    Hej

    Köp en kylskåpsuppfräschare som innehåller naturliga mineralsalter, vilket tar bort dålig lukt på de flesta illaluktande ställen som exempel kylskåp.

    Dålig lukt i kylskåp

    Lycka till

    Andreas

  • Äldre 30 Jan 10:45
    #14

    Jag såg dom här Engelska damerna som och runt i England och stöter på mest vidriga hem(How Clean is your house)

    Häll lite kaffe (direkt ur påsen) i en plastpåse och lägg in i kylskåpet. Då försvinner dålig lukt, Någon dl .

  • Äldre 5 Oct 15:48
    #15

    Ättika är jättebra mot dålig lukt. Proffsen använder ozon men det är helt onödigt och inte bra för miljön. Skrynklade tidningspapper i kylen är också bra för de suger åt sig lukten men ättika eller bakpulver är bra luktneutraliserande medel.
    Det finns säkert fler men jag har provat detta så jag vet att det fungerar.

Svar på tråden Hur få bort dålig lukt i kylskåpet BÄST?!