• Anonym (förbl­uffad)
    Äldre 3 Dec 21:11
    92821 visningar
    127 svar
    127
    92821

    Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?

    Jag är riktigt förbluffad faktiskt. Min man är den försiktigaste förare jag någonsin stött på. Han håller aldrig ens ett par kilometers överhastighet under ligger jämt några kilometer under tillåten hastighet. För mig kan det ibland vara lite störande under långa körsträckor på över 90 mil då man inte är så sugen på att sitta så långa stunder i bil. Men samtidigt är det ju skönt, man slipper oroa sig för att någon onödig olycka skall inträffa eller risk för böter.

    Hur som helst, idag kommer det hem ett brev från polisen. Jag och min man äger ingen egen bil utan vi lånar då behov uppstår. Sker väldigt sällan men någon gång i månaden kanske. Nu hade en kamera fångat honom på bild och det står att han höll 78 på 70 väg. Det är så märkligt. Han själv är också förbluffad och förstår det inte. Han vet ju med sig att han är noga med att kolla hastigheten. Men ägaren till bilen som är hans styvmamma menar att bilen nog inte visar för lite i hastighet än vad den egentligen håller. Jag tycker bara att det är märkligt och han själv känner ju för att aldrig sätta sig i en bil igen och köra efter detta.

    Nästa fråga är ju hur man skall ställa sig till brevet. Erkänna eller förneka? Det känns ju hemskt att erkänna då man är en person som verkligen inte kör för fort. Som inte myglar. Detta är alltså en person som inte behöver sakta ner inför fartkameror då han aldrig håller för mycket hastighet. Det känns så märkligt att detta kunde hända just honom. Jag skulle förstå vem som helst annan som jag åkt bil med för alla andra förare jag känner kör allmänt lite mer än tillåtet när de känner att de kan komma undan med det. Men han här gör inte det. Så att erkänna känns olustigt. Speciellt då han inte känner och vet med sig att han faktiskt kört för fort.

    Vidare är bilden på honom väldigt olik körkortsbilden som polisen lagt upp. Jag som känner min man ser att det är han såklart, men skillnaden mellan föraren och körkortsbilden är enorm. Finns starka misstankar att tro att det inte är samma person. Samtidigt så är det bara att ringa svärmor och fråga vem som körde bilen. Tror inte hon skulle vilja neka inför en polis.

    Men vad händer om man nekar då? Och finns det någon som kan hänvisa till lagtext om just detta? Har lagboken hemma men hittar inte lagarna om fortkörning och dylikt.

    Vad skall man göra? Känns så fel att just denna man skall falla för fortkörning! 

  • Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?
  • Äldre 3 Dec 21:20
    #1

    Det har nog kommit fel eller står han som ägare på bilen? De jämför bilden med ägaren o om det stämmer så blir det böter.


    Julen är inställd! Tomten är DÖD!!!!!!!
  • Äldre 3 Dec 21:27
    #2

    Alltså ägaren av bilen har ingen skyldighet att erkänna vem som kört bilen. Så vill hon inte berätta o de inte går att se att de är han som kör så är de ju en lösning

  • Anonym (Juris­t)
    Äldre 3 Dec 21:36
    #3

    Eftersom din man har fått brevet har din svärmor med största sannolikhet redan uppgett att det var han som körde bilen- när föraren inte verkar stämma överens med ägaren till bilen brukar de skicka ut en blankett där man bl.a. ska ange vem som körde bilen. Om man förnekar brott går det normalt sett vidare till domstol, vilket i din mans fall medför att det inte spelar någon roll alls att han inte är lik körkortsbilden eftersom rätten istället kommer att kunna jämföra honom med bilden. Domstolen tittar dock även på annat för att kontrollera att kameran har genomgått föreskrivna kontroller.

  • Anonym (förbl­uffad) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 21:54
    #4

    Nej svärmor har inte blivit kontaktad. Men jag tror inte hon skulle vilja neka ifall en polis kontaktade henne heller. Samtidigt är jag ändå osäker på kameran, kan de göra fel? Han har inte sett någon blixt, han känner verkligen inte att han kört för fort och det står att tidpunkt på dagen var 10:30 men bilden är så mörk så det ser tydligt ut som en nattbild. Inte ens en dålig mobil tar en så mörk bild mitt på dagtid. Och han körde definitivt inte något under natten. Så tidpunkt på dag stämmer men bilden är mörk som om det vore 2 på natten. Så kan kameror göra fel? Hastighetsmätaren, kan den göra fel?

  • Anonym
    Äldre 4 Dec 00:01
    #5

    Ja det är bara att "bita i det sura äpplet"... blir cirka 1500 i böter!
    Visst kan han neka om han finner det roligt att "djävlas" och driva saker o ting vidare bara för att.....
    Hade polisen varit det minsta tveksamma om att det kanske inte va han eller att bilden inte alls är lik så hade han INTE ens fått post hem angående det!
    När bilden skickas ut på den för fort körande föraren så är dom säkra på vem det är!
    Svärmor behöver inte ha sagt nåt, dom går alltid igenom "dom närmaste" i bil ägarens omgivning/krets men hon kan också ha gjort det!
    Spelar egentligen ingen roll om hon gjort det eller inte för bilden talar sitt eget språk och det är pga den som han även fått fortkörningen tilldelad sig!
    Sen är det väl en ren omöjlighet att säga att man som chaufför kan känna om man kör 78 istället för 70.... och framförallt om nu mätaren inte funkar som den ska, hur fasen kan han då med all säkerhet veta hur mycket han kört!
    Låter faktiskt lite skratt retande att man kan påstå att man aldrig överskrider dessa små marginaler som 78 är mot den tillåtna hastigheten 70.
    Har ni lånat svärmors bil förut och det är fel på mätaren så kan du ju inte alls veta vhur han brukar köra eller inte, har ju i så fall visat fel hela tiden, alltså har han kört "fel" hela tiden!
    Skitsamma egentligen, han har fastnat på bild, bilden är så pass bra så dom ser vem det är och han har fått brev hem för han kört för fort vare sig du vill tro det eller inte så är det ett faktum!
    Ingen big deal egentligen alls, det är sånt som händer även den bästa som du märker!

  • Futuru­m
    Äldre 4 Dec 00:10
    #6
    Anonym (förbluffad) skrev 2010-12-03 21:54:06 följande:
    Nej svärmor har inte blivit kontaktad. Men jag tror inte hon skulle vilja neka ifall en polis kontaktade henne heller. Samtidigt är jag ändå osäker på kameran, kan de göra fel? Han har inte sett någon blixt, han känner verkligen inte att han kört för fort och det står att tidpunkt på dagen var 10:30 men bilden är så mörk så det ser tydligt ut som en nattbild. Inte ens en dålig mobil tar en så mörk bild mitt på dagtid. Och han körde definitivt inte något under natten. Så tidpunkt på dag stämmer men bilden är mörk som om det vore 2 på natten. Så kan kameror göra fel? Hastighetsmätaren, kan den göra fel?
    Ja visst skulle en kamera kunna "göra fel", finns väl inget tekniskt som är till 100% säkert men för honom att bevisa att kameran "gjort fel" blir nog en omöjlighet.
    För det är ändå det som i så fall måste bevisas, att det varit fel just på kameran just när han kom körande!
    En ren omöjlighet.
    Vilken hastighetsmätare menar du .... den i bilen eller den " i kameran"?
    Den i bilen kan helt klart visa fel men det är inget dom tar hänsyn till alls.Det är din skyldighet som chaufför att veta hur fort du kör, det är bara och endast upp till föraren! Kommer inte kunna skylla på att hastighetsmätaren i bilen visade fel om han inte vill att polien ska skratta åt honom.
    Själva hastighetsmätaren som mäter hastigheten i "kamera stolpen" blir samma princip som att "kameran skulle ha gjort fel!
    Det måste alltså kunna gå att bevisa att den visade fel/inte fungerade korrekt  just när han kom körande
    Men en fortkörnings bot är väl inget att "haka upp" sig på, är väl inget varken ovanligt,farligt eller direkt kriminellt på nån högre nivå.
    Dyrt är det däremot och tråkigt att det kommer nu till jul då man ändå har en hel del utgifter!
  • Anonym (förbl­uffad) Trådstartaren
    Äldre 4 Dec 15:31
    #7

    Nej anonym, han skulle inte neka för att jävlas. Både jag och min man är personer med hög moralkänsla och det är klart att man erkänner då man vet med sig att man gjort något fel. Men att erkänna något man själv inte vet med sig att man gjort är en helt annan sak. Han kommer inte erkänna för ett erkännande låter i mina ögon som något en person gör som vet med sig att den sporadiskt kör för fort, vilket denne man inte gör. Han kommer istället överklaga. Spelar ingen roll om han ändå kommer behöva betala men det känns då bättre att meddela polisen att han inte erkänner till något brott då han verkligen inte vet med sig att han har kört för fort, att han alltid är noga med att inte köra för fort och att kamerabilden dessutom verkar manipulerad. Hur går det ihop att en bild är tagen mitt på ljusa dagen men det ser ut som mitt i natten?

    Alla som sett bilden polisen hade att gå på förstår verkligen inte hur de chansade på att skicka hem lappen till min man. Det syns verkligen inte någon likhet alls mellan personen i bilen och min mans körkortsbild. Så i detta fall upplevs det verkligen som om polisen bara chansar och hoppas på ett erkännande. Finns inte rimliga skäl att tro att det är han då man ser på bilderna. Men det spelar oss ingen roll, som sagt har vi ändå hög moralkänsla och han vet att det var han som körde den bilen den dagen och den tiden. Men erkänna till brott kommer han inte göra. Överklaga som sagt. Erkänna är till för folk som vet att de gör/gjort fel.

    Futurum, jo det var mätaren i stolpen jag syftade på. Jag vet att det är föraren som skall se till att bilen inte visar fel. 

  • Anonym (förbl­uffad) Trådstartaren
    Äldre 4 Dec 15:41
    #8

    Så undrar jag vidare hur det är med betalning av böter då man är en barnfamilj där båda föräldrarna studerar. Vi har med andra ord inte inkomster som sådana, bara lån och bidrag. Har med andra ord inte stora möjligheter att betala ut större summor hur som helst. Vet att lagen vid vissa delar menar att personer som ligger under en viss nivå (nivån enligt kronofogden) kan skjuta på betalningen tills de igen har tillräckliga medel att betala med. Man skall ändå ha pengar så att det går runt och familjen inte går under.  Men när det kommer till böter kanske sådana regler inte gäller? Någon som vet?

  • Anonym (Blixt­en)
    Äldre 4 Dec 15:52
    #9
    Anonym (förbluffad) skrev 2010-12-04 15:41:55 följande:
    Så undrar jag vidare hur det är med betalning av böter då man är en barnfamilj där båda föräldrarna studerar. Vi har med andra ord inte inkomster som sådana, bara lån och bidrag. Har med andra ord inte stora möjligheter att betala ut större summor hur som helst. Vet att lagen vid vissa delar menar att personer som ligger under en viss nivå (nivån enligt kronofogden) kan skjuta på betalningen tills de igen har tillräckliga medel att betala med. Man skall ändå ha pengar så att det går runt och familjen inte går under.  Men när det kommer till böter kanske sådana regler inte gäller? Någon som vet?
    Nej, jag har inte hört att det går att delbetala så små bötesbelopp. Ni får väl bita i det sura äpplet.

    Själv körde jag 38km/h (har navigator) på 30-väg. Det blixtrade till rejält. Det var för ca ett halvår sedan. Än har inget hänt. Väntar med spänning på boten - vill verkligen göra rätt för mig!
  • Äldre 4 Dec 15:59
    #10

    Precis samma hände min man för ett par år sen. Han kör också jätteförsiktigt och aldrig för fort. Vi hade lånat svärfars bil. Vi såg inte ens nån fartkamera! Han körde 76 km/h på en 70-väg. Boten kom nån vecka efter händelsen o svärfar hade inte blivit kontaktad innan. Bara att betala! Det  kan hända den bästa! 6-7 km för fort märker man ju inte ens själv.

Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?