• Anonym (förbl­uffad)
    Äldre 3 Dec 21:11
    92540 visningar
    127 svar
    127
    92540

    Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?

    Jag är riktigt förbluffad faktiskt. Min man är den försiktigaste förare jag någonsin stött på. Han håller aldrig ens ett par kilometers överhastighet under ligger jämt några kilometer under tillåten hastighet. För mig kan det ibland vara lite störande under långa körsträckor på över 90 mil då man inte är så sugen på att sitta så långa stunder i bil. Men samtidigt är det ju skönt, man slipper oroa sig för att någon onödig olycka skall inträffa eller risk för böter.

    Hur som helst, idag kommer det hem ett brev från polisen. Jag och min man äger ingen egen bil utan vi lånar då behov uppstår. Sker väldigt sällan men någon gång i månaden kanske. Nu hade en kamera fångat honom på bild och det står att han höll 78 på 70 väg. Det är så märkligt. Han själv är också förbluffad och förstår det inte. Han vet ju med sig att han är noga med att kolla hastigheten. Men ägaren till bilen som är hans styvmamma menar att bilen nog inte visar för lite i hastighet än vad den egentligen håller. Jag tycker bara att det är märkligt och han själv känner ju för att aldrig sätta sig i en bil igen och köra efter detta.

    Nästa fråga är ju hur man skall ställa sig till brevet. Erkänna eller förneka? Det känns ju hemskt att erkänna då man är en person som verkligen inte kör för fort. Som inte myglar. Detta är alltså en person som inte behöver sakta ner inför fartkameror då han aldrig håller för mycket hastighet. Det känns så märkligt att detta kunde hända just honom. Jag skulle förstå vem som helst annan som jag åkt bil med för alla andra förare jag känner kör allmänt lite mer än tillåtet när de känner att de kan komma undan med det. Men han här gör inte det. Så att erkänna känns olustigt. Speciellt då han inte känner och vet med sig att han faktiskt kört för fort.

    Vidare är bilden på honom väldigt olik körkortsbilden som polisen lagt upp. Jag som känner min man ser att det är han såklart, men skillnaden mellan föraren och körkortsbilden är enorm. Finns starka misstankar att tro att det inte är samma person. Samtidigt så är det bara att ringa svärmor och fråga vem som körde bilen. Tror inte hon skulle vilja neka inför en polis.

    Men vad händer om man nekar då? Och finns det någon som kan hänvisa till lagtext om just detta? Har lagboken hemma men hittar inte lagarna om fortkörning och dylikt.

    Vad skall man göra? Känns så fel att just denna man skall falla för fortkörning! 

  • Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?
  • Anonym (förbl­uffad) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 22:31
    Polly S skrev 2011-04-06 21:51:55 följande:
    vad skulle behövas för att han ska ta konsekvenserna här då?
    Han betalar boten då han döms till brottet. Då kommer han stå för den. Men erkänna kommer de inte få honom till och det är heller inte ett ansvar man måste ta. Erkänna måste du inte göra men stå för konsekvenserna helt klart. 
  • Polly S
    Äldre 6 Apr 23:41
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-04-06 22:31:30 följande:
    Han betalar boten då han döms till brottet. Då kommer han stå för den. Men erkänna kommer de inte få honom till och det är heller inte ett ansvar man måste ta. Erkänna måste du inte göra men stå för konsekvenserna helt klart. 
    men hur skulle han kunna bevisas om sin skuld då?
    som du skriver nu låter det ju som om han möjligen, efter lång process, kan ta konsekvensen, men aldrig erkänna.
    har han alltid problem med att medge att han kan göra fel?
  • Anonym (förbl­uffad) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 08:35
    Polly S skrev 2011-04-06 23:41:25 följande:
    men hur skulle han kunna bevisas om sin skuld då?
    som du skriver nu låter det ju som om han möjligen, efter lång process, kan ta konsekvensen, men aldrig erkänna.
    har han alltid problem med att medge att han kan göra fel?
    Absolut inte. Känner han att han handlat fel så står han för det. Men som i detta fall, om han inte håller med om sin skuld så erkänner han inte till brottet. 

    Jag ser det heller inte som om han har ett problem med att medge att han kan göra fel eftersom han som sagt är medveten om att han kan göra fel och då stå för dem.

    Jag tror att han den dagen han får höra att kameran är testad efter tidpunkten för boten och att den är utan anmärkning kan acceptera att han måste helt enkelt kört för fort den gången i livet. Men inte innan. Och accepterar han det då erkänner han ju förstås. Men så länge du inte kan erkänna något ens för dig själv, då kan du knappast göra det för andra heller. 
  • Nyfike­n gul
    Äldre 7 Apr 08:47

    Ts - När ska detta upp i rätten?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (förbl­uffad) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 10:58
    Nyfiken gul skrev 2011-04-07 08:47:23 följande:
    Ts - När ska detta upp i rätten?
    Det är inte beslutat om än
  • Äldre 11 Apr 20:40

    TS, när ni fick hem brevet, hur lång tid hade ni på er att betala/bestrida???
    Det blixtrade till i kameran när jag körde idag, misstänker att jag kan ha kört lite för fort med andra ord...
    Men vi åker bort om två veckor och är sedan borta i två veckor, hade man mer än två veckor på sig att svara???

  • Äldre 11 Apr 22:07
    humma skrev 2011-04-11 20:40:18 följande:
    TS, när ni fick hem brevet, hur lång tid hade ni på er att betala/bestrida???
    Det blixtrade till i kameran när jag körde idag, misstänker att jag kan ha kört lite för fort med andra ord...
    Men vi åker bort om två veckor och är sedan borta i två veckor, hade man mer än två veckor på sig att svara???
    Jag kan svara på den. Om jag inte minns fel så då ett brev väl kommer hem så har man 14 dagar på sig att besvara det. Jag vet däremot inte hur snabbt det kommer hem efter överträdelsen. Vissa har ju dessutom inte fått hem något brev alls trots att det blixtrat till. Tror jag hört att om det inte kommit hem något inom 3 månader så kommer det aldrig komma hem något brev. 

    Åker ni bort rekommenderar jag att ni har någon som tar in er post åt er. Ni kan ju be dem ringa er om det kommer hem ett kuvert från polisen. 
  • Äldre 11 Apr 22:12
    Chocoholic skrev 2011-04-11 22:07:33 följande:
    Jag kan svara på den. Om jag inte minns fel så då ett brev väl kommer hem så har man 14 dagar på sig att besvara det. Jag vet däremot inte hur snabbt det kommer hem efter överträdelsen. Vissa har ju dessutom inte fått hem något brev alls trots att det blixtrat till. Tror jag hört att om det inte kommit hem något inom 3 månader så kommer det aldrig komma hem något brev. 

    Åker ni bort rekommenderar jag att ni har någon som tar in er post åt er. Ni kan ju be dem ringa er om det kommer hem ett kuvert från polisen. 
    Hmmm, misstänkte att det är det bästa. Fasan, vad klantigt. Nåja, kul att be grannen att se efter om det kommer något från Polisen...
    Ja, ja, har bara mig själv att skylla på. Blev bara så förvånad för kameran var så långt borta tyckte jag, såg skylten längre fram, då blixtrade det till, skulle ha haft i farthållaren kan man lugnt säga...
  • Äldre 11 Apr 22:17
    humma skrev 2011-04-11 22:12:27 följande:
    Hmmm, misstänkte att det är det bästa. Fasan, vad klantigt. Nåja, kul att be grannen att se efter om det kommer något från Polisen...
    Ja, ja, har bara mig själv att skylla på. Blev bara så förvånad för kameran var så långt borta tyckte jag, såg skylten längre fram, då blixtrade det till, skulle ha haft i farthållaren kan man lugnt säga...
    Nåå, misstag händer alla mänskor någon gång i livet. Hör till att vara människa Tråkigt då det händer såklart men vad kan man göra?
  • Äldre 11 Apr 22:27
    Chocoholic skrev 2011-04-11 22:17:58 följande:
    Nåå, misstag händer alla mänskor någon gång i livet. Hör till att vara människa Tråkigt då det händer såklart men vad kan man göra?
    Dom orden värmde, tack!
  • Äldre 11 Apr 22:29
    humma skrev 2011-04-11 22:27:59 följande:
    Dom orden värmde, tack!
    Ingen orsak!
  • Äldre 21 Jan 14:25

    förmånga här är låtsas poliser... läxar upp folk och skrive helt löjliga saker... är ni gestapo?? eller andra småilskna idioter??? kan ni inte svara på denna enkla fråga hur man gör ... ???

    utan måste ni lägga in era personliga helt ointressanta åsikter???  om saker som ni egentligen inte har ett skit att göra med???

    Svaret::   ja helt klart går det att fixa o trixa med boten men det är svårt.. det gäller att kunna ljuga fint utan att snuten kommer på annars åker man dit.... ...

    man betalar för höga skatter redan som det är o dessutom skall snuten sko sig på ngn som råkar åka för snabbt annars är han helt laglig samhällsmedborgare..

    snuten borde sätta dit  politikerna som kör sverige i konkurrs genom sitt jävla hyckleri!!!   men just det... snuten är i maskineriet... lägg ned polisen ... dom gör knappast nytta ändå!!!!    

    /istalku2

  • Äldre 21 Jan 14:28
    Chocoholic skrev 2011-04-06 15:39:17 följande:
    Mmm, du skriver verkligen så att du låter som en trovärdig person. Alla mänskor är olika och att tro att du vet mer om någon du aldrig träffat än den personen själv eller personen som levt med denna under många år gör dig än mindre trovärdig i mina ögon. 

    Men men, gå du och föreställ dig att du vet en hel massa om okänt folk. Så länge du inte skadar någon genom det så är det ju fritt fram att göra.

     
    men snälla du ... svara på frågan vad hon ska göra och kom inte hit.. o spela bror duktig... och ett råd om du inte vet så HÅLL KÄFTEN1!!!!   skaffa dig ett liv!!!! (försök iaf) du kanske lyckas!-istalku2
  • Äldre 21 Jan 14:30
    istalku2 skrev 2014-01-21 14:25:41 följande:
    förmånga här är låtsas poliser... läxar upp folk och skrive helt löjliga saker... är ni gestapo?? eller andra småilskna idioter??? kan ni inte svara på denna enkla fråga hur man gör ... ???

    utan måste ni lägga in era personliga helt ointressanta åsikter???  om saker som ni egentligen inte har ett skit att göra med???

    (...)

    man betalar för höga skatter redan som det är o dessutom skall snuten sko sig på ngn som råkar åka för snabbt annars är han helt laglig samhällsmedborgare..

    snuten borde sätta dit  politikerna som kör sverige i konkurrs genom sitt jävla hyckleri!!!   men just det... snuten är i maskineriet... lägg ned polisen ... dom gör knappast nytta ändå!!!!    

    /istalku2
    På tal om off topic...
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Queeni­e70
    Äldre 21 Jan 15:16

    Vet inte om det framkommit i tråden, men HUR skulle ett brev angående detta ha kunnat komma hem till mannen om han inte står som ägare till bilen??

    Hur skulle en fartkamera kunna veta att det är kalle Karlsson som lånat bilen denna dag? Det måste vara ägaren till bilen som uppgett att han kört just den dagen, då brevet initialt måste ha kommit till henne.

  • Anonym (C)
    Äldre 22 Jan 10:29
    Queenie70 skrev 2014-01-21 15:16:34 följande:
    Vet inte om det framkommit i tråden, men HUR skulle ett brev angående detta ha kunnat komma hem till mannen om han inte står som ägare till bilen?? Hur skulle en fartkamera kunna veta att det är kalle Karlsson som lånat bilen denna dag? Det måste vara ägaren till bilen som uppgett att han kört just den dagen, då brevet initialt måste ha kommit till henne.

    Man söker på bilägarens pass och körkort och jämför med bilden. Om det inte är ägaren som är förare så kollar man upp familjemedlemmarnas foton. Sedan skickar man brev till bilägaren och frågar vem som var föraren vid det aktuella tillfället. Troligen har då hans mamma uppgett att det var sonen som körde bilen. Då jämför man fotot med pass- och körkortsbilder på den av ägaren uppgivna föraren. Finns likhet så skickas ett föreläggande ut.
  • Äldre 22 Jan 19:34
    Queenie70 skrev 2014-01-21 15:16:34 följande:
    Vet inte om det framkommit i tråden, men HUR skulle ett brev angående detta ha kunnat komma hem till mannen om han inte står som ägare till bilen??

    Hur skulle en fartkamera kunna veta att det är kalle Karlsson som lånat bilen denna dag? Det måste vara ägaren till bilen som uppgett att han kört just den dagen, då brevet initialt måste ha kommit till henne.
    Alla körtkortsfoton och passfoton finns registrerade. Om man direkt ser att det inte är ägaren som kör så kollar man närmsta familjens körkort. m inte heller närmsta familjen stämmer så skickas ett brev till bilägaren med en förfrågan om vem som körde bilen. 

    Min pappa åkte fast i kameran när han körde sin frus bil. Han fick hem ett brev med en en snygg bild tagen av fartkameran och hans körtkortsfoto och en text om att polisen ansåg att det var han som kört bilen och skulle böta. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?