• Anonym (.)
    Äldre 6 Dec 20:31
    15769 visningar
    61 svar
    61
    15769

    OK tvångsduscha dement?

    Är det okey att göra så som omvårdnadspersonal? Om chefen tillåter det?


     


    Jag är nämligen tvungen att göra det på min arbetsplats ( blir arbetsvägran ) annars.


    Att göra såhär känns INTE bra för mig då vårdtagaren slåss, sparkas, bits och kan orsaka stor skada på oss personal. Vi blir inkastade i väggen och slagna, slitna i håret, m .m .
    Det känns som att man talar för dövöron och det liksom är vårt jobb att göra såhär säger chefen??!


    Tilläggas så är vi 3 st vid duschningen 1 g i veckan.

    VART ska jag vända mig? Jag har ont i magen varje gång och vill helst av allt ge dom ta sig i brasan för jag anser att man gör inte såhär mot en dement/psyksjuk människa!

    Ge mig något råd, snälla!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 20:49
    Tack snälla ni för alla svar, det bultar i mitt hjärta så hårt för detta upprör mig enormt och jag mår dåligt varje gång detta sker.

    Har svårt att svara på alla inlägg som ni ser men jag tackar för länkar och diverse.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 21:03
    Personen talar EJ svenska vilket krånglar till det en hel del också.
  • Svar på tråden OK tvångsduscha dement?
  • Anonym
    Äldre 6 Dec 20:33
    #1

    Nej jag anser inte man ska behöva ta emot slag och bli inkastade i väggar. Skulle sådant förekomma på min avdelning hade personalen anmällt detta. Vi har nämligen en person som kan bli aggressiv och börja slåss och gör denne detta ska vi anmälla, även chefen säger det.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:34
    #2
    Anonym skrev 2010-12-06 20:33:31 följande:
    Nej jag anser inte man ska behöva ta emot slag och bli inkastade i väggar. Skulle sådant förekomma på min avdelning hade personalen anmällt detta. Vi har nämligen en person som kan bli aggressiv och börja slåss och gör denne detta ska vi anmälla, även chefen säger det.
    Vi måste stå ut med sånt här hävdar vår chef, det ingår i vårat jobb!
  • Anonym
    Äldre 6 Dec 20:35
    #3

    Socialstyrelsen har ett etiskt råd där dem tar upp och diskuterar olika saker, man kan själv läsa på socialstyrelsens hemsida tror att det finns ett sådant fall upptaget. Det går även bra att vända sig dit med egna fiktiva fall.

  • Anonym
    Äldre 6 Dec 20:35
    #4
    Anonym (.) skrev 2010-12-06 20:34:17 följande:
    Vi måste stå ut med sånt här hävdar vår chef, det ingår i vårat jobb!
    Vilken idiot till chef.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:36
    #5
    Anonym skrev 2010-12-06 20:35:05 följande:
    Vilken idiot till chef.
    Ja, det känns så hemskt för vi alla i personalgruppen mår så dåligt över detta och vi kan inte vända oss nånstans. Vi bara klagar heter det!
  • Äldre 6 Dec 20:36
    #6

    Prata med din chefs chef! Alternativt facket/skyddsombud. Det är definitivt inte så att "ni ska ta" att ni blir skadade på er arbetsplats!

  • LillTu­ssa
    Äldre 6 Dec 20:36
    #7

    Måste ni duscha en särskild tid? Har jobbat med dementa flera år och när man hade lite krångligt med dusch fick man som liksom passa på när man fick chansen.. Natt/dag/kväll.. När man fick en öppning tog man den, betydligt smidigare och trevligare för ALLA inblandade, särskilt den demente vårdtagaren!

    Det är inte alltid ok, finns regler om det där. Tror socialstyrelsen lagt ut lite om det där.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:36
    #8
    Anonym skrev 2010-12-06 20:35:02 följande:
    Socialstyrelsen har ett etiskt råd där dem tar upp och diskuterar olika saker, man kan själv läsa på socialstyrelsens hemsida tror att det finns ett sådant fall upptaget. Det går även bra att vända sig dit med egna fiktiva fall.
    Ska kolla upp detta. Tack
  • SeTa
    Äldre 6 Dec 20:36
    #9
    Anonym (.) skrev 2010-12-06 20:34:17 följande:
    Vi måste stå ut med sånt här hävdar vår chef, det ingår i vårat jobb!
    Nej, det gör det verkligen inte! Dessutom är det en grov kränkning mot vårdtagaren att med tvång duscha personen! Gå vidare till högre chef och läs in dej på självbestämande och integritet!
    Jag är rätt säker på att ni bryter mor lagen när ni genomför duschningen.
  • Anonym (stud.­)
    Äldre 6 Dec 20:37
    #10

    Anmäl! Och din chef begår faktiskt ett lagbrott. Enligt arbetsmiljölagen ska detta anmälas. Ni personal ska inte behöva utstå sådana saker.

     

Svar på tråden OK tvångsduscha dement?