• Anonym (.)
    Äldre 6 Dec 20:31
    15658 visningar
    61 svar
    61
    15658

    OK tvångsduscha dement?

    Är det okey att göra så som omvårdnadspersonal? Om chefen tillåter det?


     


    Jag är nämligen tvungen att göra det på min arbetsplats ( blir arbetsvägran ) annars.


    Att göra såhär känns INTE bra för mig då vårdtagaren slåss, sparkas, bits och kan orsaka stor skada på oss personal. Vi blir inkastade i väggen och slagna, slitna i håret, m .m .
    Det känns som att man talar för dövöron och det liksom är vårt jobb att göra såhär säger chefen??!


    Tilläggas så är vi 3 st vid duschningen 1 g i veckan.

    VART ska jag vända mig? Jag har ont i magen varje gång och vill helst av allt ge dom ta sig i brasan för jag anser att man gör inte såhär mot en dement/psyksjuk människa!

    Ge mig något råd, snälla!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 20:49
    Tack snälla ni för alla svar, det bultar i mitt hjärta så hårt för detta upprör mig enormt och jag mår dåligt varje gång detta sker.

    Har svårt att svara på alla inlägg som ni ser men jag tackar för länkar och diverse.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 21:03
    Personen talar EJ svenska vilket krånglar till det en hel del också.
  • Svar på tråden OK tvångsduscha dement?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 21:05
    #51
    LillTussa skrev 2010-12-06 21:04:21 följande:
    Du kan anmäla anonymt.
    Till vilka? Socialstyrelsen?
  • Anonym (.....­......­..)
    Äldre 6 Dec 21:07
    #52

    Är inte personen smutsig eller luktar illa så använd tvättlappar under armarna och nertill.

    Ibland kan en dusch vara nödvändig, tex om VT bajsat ner sig, dels för sig själv och ur dennes hälso synpunkt. Sedan finns det väl ca 9 andra boende på en avd oftast och de personerna ska umgås med den som har bajs fulla byxorna!?
    Man kan ju heller inte stänga in en dement på ett rum ( ingen annan heller för den delen) och låta denne sitta i sin skit där?
    Den som är dement har ofta ingen insikt i sin hygien, måga kissar ner sig och bajsar ner sig dagligen, stoppar gammal mat innanför kläderna osv.
    De får skavsår och andra problem av smutsen som kan komma bara efter ett par dagar.

    MEN er chef ska verkligen följa upp det här och ansvarig SSK vad säger hon?
    Pre medicinering som inte funkar kan ni lika gärna sluta försöka ge, eftersom det ändå inte fungerar.

  • LillTu­ssa
    Äldre 6 Dec 21:07
    #53
    Anonym (.) skrev 2010-12-06 21:05:23 följande:
    Till vilka? Socialstyrelsen?
    MAS och socialstyrelsen

    http://www.socialstyrelsen.se/lexsarah/anmalan

    Lex Sara vet jag inte om det går anonymt, men däremot MASen och den är skyldig att följa upp det.
  • Anonym
    Äldre 6 Dec 21:08
    #54
    Astarte skrev 2010-12-06 20:55:55 följande:
    Absolut, men går det så långt att det blir ett sanitärt problem måste ju besuten om vilka åtgärder som ska vidtas gå upp i högre instanser, så att säga. Läkaren får skriva ut ett nytt preparat eller vårdlaget får gemensamt besluta. Det är ju inte undersköterskorna som ska "bara göra det för att nu är det (fan) dags" i så fall.

    Jag förstår att det inte var det du menade, men chefer verkar ju tro det.
    Nej medicinen föreskrivs alltid av läkare och det hade det väl gjorts i det här fallet? Har inte läst alla inlägg men förhoppningsvis finns det en bra kommunikation med alla i vårdkejdan.
    Medicin tycker jag väl är något som man tar till i sista hand när allting annat är uttömt. Jag tror att vi tycker ganska lika om det här.

    Den stora utmaninen i allt vårdarbete är att vara kreativ när man möter vårdtagare, så jag tycker att du ts ska ta med fakta från socialstyrelsen och slå ditt kloka huvud ihop med sjuksköterskan och dina kollegor på hur ni ska lösa dilemmat.

    Vet du möjligen vad din chef har för utbildning i botten? Jag går en högskoleutbildning riktad mot äldreomsorg och blir alldelles förskräckt när jag hör hur bristfällig kompetensen är hos många chefer.
  • April barn
    Äldre 6 Dec 21:09
    #55
    Astarte skrev 2010-12-06 21:01:55 följande:
    Vad du personligen tycker har inte mycket med saken att göra! Det är vad socialstyrelsen tycker som TS och hennes kollegor ska rätta sig efter! Jag ifrågasätter starkt att det skulle anses vara hälsosamt efter 1-2 veckor, i och för sig.
    Jag jag upptäckte det senare, svarade på ts rubrik och läste inlägg och så sen (dumt).
    Men jag hoppas ni hittar en bra lösning.
  • Äldre 6 Dec 21:20
    #56

    Har ni verkligen testat allt? Jag har jobbat 10 år i vården och haft olika problem med duschning, men problem är till för att lösas....även fast det kan ta tid, för att hitta det som är bäst och det kan inte alltid bli bra men alltid till det bättre....varför inte duscha varannan vecka till att börja med, ringa demens- ssk och höra med henne hur ni skall gå till väga....har ni stövlar och förkläden på er? Finns de dementa som upplever en rädsla om 3 personer i klädd full mundering står i dennes rum.....kan ni kommunicera med denna man?

     du frågar om ni kan anmäla, jag tycker nog ni skall skriva en avikelserapport- kvalitetsbrist då det inte blir en bra omvårdnad, bemötande m.m. på detta sätt och prata sedan med chefen hur ni känner och att ni måste ha hjälp nu... Chefen är där för er.....


    ღLisa och Williamღ
  • Äldre 7 Dec 11:08
    #57

    och får ni ingen hjälp av chefen, så får ni väl vända er till facket.....


    ღLisa och Williamღ
  • Äldre 7 Dec 11:10
    #58

    Jag tycker det är smått absurt att det inte verkar finnas någon som talar samma språk som VT?

  • smörbo­ll
    Äldre 7 Dec 11:40
    #59

    Känner som TS en klump i magen att sånt här sker. Tänk att vara sjuk, inte känna igen folk osv. så kommer tre in och ska ta av en kläderna för att duscha (som han troligtvis glömt att man gör eftersom han lär ha rätt långt gången demens) och dessutom talar ingen hans språk! Förskräckligt! Hoppas att du gör en anmälan. Om du vill vara anonym tycker jag du skriver en anonym anmälan i ett brev till MASen och en kopia till högsta chefen.

  • Anonym
    Äldre 7 Dec 17:03
    #60
    lightfish skrev 2010-12-07 11:10:44 följande:
    Jag tycker det är smått absurt att det inte verkar finnas någon som talar samma språk som VT?
    Tycker du? Baserat på att det arbetar många från olika etniciteter inom äldreomsorgen? Men det finns väl ingen arbetsplats där man täckt in världens alla språk. Men man skulle i arbetslaget kunna lära sig vissa fraser på språket. Det är långt ifrån säkert att det löser hela problemet men är något som kan prövas.
  • Anonym (Usk)
    Äldre 10 Jan 22:34
    #61

    Helt vansinne att ens ta upp denna fråga i ett forum på internet, sekretess! Visst du nämner inget så att vi andra kan lista ut namn, men det är ändå inte OK att prata om denna vårdtagare på internet. Det KAN hända att "rätt" person ser detta och kopplar det till en anhörig osv.

Svar på tråden OK tvångsduscha dement?