• Anonym (Yrja)

    ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

    Hej!

    Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

    Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

    För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

  • Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2011-01-14 10:17:21 följande:
    Jag har kasoväskor, kasolådor, kaosgardrober och kaosrum. Hela huset är ett kaos, liksom jag.
    Kom på en rolig idé. Att ta kort på sitt kaos och visa er andra. Hur många vågar?
    Fast jag gör det nog i gruppen på FB i så fall och inte här.
    Jag är Anonym (oj) 1
    Jag kan vara med och visa de delar som är typiskt kaos för mig...
  • Anonym (ADD?)
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 17:02:07 följande:
    Vilken andra tråd? Fråga du! Inga problem alls, det är väl därför man är med i såna här forum - kunna dela erfarenheter!

    Strulmaja---> När man är intresserad så går det av bara farten ju, de där med e-nummer o så! Och jag är inte slavisk, använder buljongtärningar och så då och då med 
    Har också missat andra tråden, såg den precis Glad

    Jag använder också buljontärningar lite då och då, det är svårt att undvika. Hur jag än anstränger mig så får jag inte till samma fyllighet i egen buljong. Och det tar så många timmar att koka.
    Men jag försöker, för jag tror att det kan ha en verkan.  Min man är student och är mest hemma, så han ser till att det finns struktur i livet och maten... så fort han är borta, så blir det att jag poppar popcorn och tänker att"nu har jag ju ätit middag, vad duktig jag är!"
  • HaltaLotta
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 04:31:58 följande:
    Jag tänkte på det här att ha en "Kaos-väska". Jag har även "Kaos-lådor" där allt möjligt hamnar och jag skäms lite om någon annan råkar titta ner i en sån låda. Har alla sådana lådor (bara det att de gömmer dem bättre) eller är folk verkligen så duktiga att dom sorterar allt rätt  (för det är det som är hemlgheten väl?) från början?
    Ja det har vi med, min syster med, mamma.... alla jag vet typ, har en låda eller liknande där allt åker ner som inte har en given plats.
    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Anonym (Yrja)
    HaltaLotta skrev 2011-01-14 14:10:58 följande:
    Ja det har vi med, min syster med, mamma.... alla jag vet typ, har en låda eller liknande där allt åker ner som inte har en given plats.
    Ok, men bara en? Och allt rymms i den? Den går att stänga och så? Jag har flera (läs massor) och vissa går bara att stänga med mycket vilja Flört
  • Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2011-01-14 10:17:21 följande:
    Jag har kasoväskor, kasolådor, kaosgardrober och kaosrum. Hela huset är ett kaos, liksom jag.
    Kom på en rolig idé. Att ta kort på sitt kaos och visa er andra. Hur många vågar?
    Fast jag gör det nog i gruppen på FB i så fall och inte här.
    Hehe.. låter skoj! Men det jag egentligen skulle vilja se är hur de som har lyckats få ordning har strukturerat upp saker och ting.
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 17:51:44 följande:
    Hehe.. låter skoj! Men det jag egentligen skulle vilja se är hur de som har lyckats få ordning har strukturerat upp saker och ting.
    Hahahaha, ja det vore förstås mer intressant men inte lika kul Flört
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 17:02:37 följande:
    Ok, men bara en? Och allt rymms i den? Den går att stänga och så? Jag har flera (läs massor) och vissa går bara att stänga med mycket vilja Flört
    Är det bara jag som (tills vidare) förvarar massa grejer huller om buller på golvet?
  • strulmaja

    Vi skulle ju ge varandra lite tips och så och här är ett ännu oprövat men det verkar lovande.


    Sambon kom med förslag på att skapa ett googlekonto eller gmailkonto rättare sagt (tror man får googlekonto automatiskt då). Där finns iaf en kalender. Denna kalender kan man sedan skriva in noteringar i, möten, sysslor etc och synka till sin mobils kalender. Eftersom både sambon och jag är "lite glömska" har vi nu synkat detta konto till bådas mobiler, så allt vi skriver in där dyker alltså upp som påminnelser i mobilen. Det jag gillade med denna idén är att jag slipper knappa in allt från mobilen för det tycker jag är tråkig och ganska omständigt. Det går fortare på datorn liksom. Vi får se om det funkar. Tänkte börja nu i helgen.  

  • Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2011-01-15 00:27:51 följande:
    Är det bara jag som (tills vidare) förvarar massa grejer huller om buller på golvet?
    Nä du är inte ensam! Det är det vi kallar för en horisontell garderob! Man får bra överblick på kläderna/grejerna Flört
  • Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2011-01-15 01:25:56 följande:

    Vi skulle ju ge varandra lite tips och så och här är ett ännu oprövat men det verkar lovande.


    Sambon kom med förslag på att skapa ett googlekonto eller gmailkonto rättare sagt (tror man får googlekonto automatiskt då). Där finns iaf en kalender. Denna kalender kan man sedan skriva in noteringar i, möten, sysslor etc och synka till sin mobils kalender. Eftersom både sambon och jag är "lite glömska" har vi nu synkat detta konto till bådas mobiler, så allt vi skriver in där dyker alltså upp som påminnelser i mobilen. Det jag gillade med denna idén är att jag slipper knappa in allt från mobilen för det tycker jag är tråkig och ganska omständigt. Det går fortare på datorn liksom. Vi får se om det funkar. Tänkte börja nu i helgen.  


    Aha, det måste kollas upp! Tack för tipset Glad
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen