• Anonym
    Äldre 13 Dec 13:21
    9367 visningar
    47 svar
    47
    9367

    Hur får man vänner?

    Som rubriken säger, hur får man vänner?
    Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte.
    Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail.
    Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna.
    Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.

  • Svar på tråden Hur får man vänner?
  • Äldre 13 Dec 13:24
    #1
    +1

    Desperation är avskräckande både hos folk som söker vänner och kärlek. Man känner liksom på sig när folk slår klorna i en och vill ha för mycket på en gång. RIKTIGA vänner går man inte ut och skaffar sig. Man kan inte ha krav på att folk man träffar ska vara RIKTIGA vänner. Trivs man tillsammans kommer man att börja umgås och med tiden utvecklar man med vissa en riktig och livslång vänskap. Det vet man aldrig från början. 

  • Här och nu
    Äldre 13 Dec 13:25
    #2

    Så här har jag fått vänner:
    Jobb/skola
    Genom barnens dagis o skola
    Annonser om vänner och brevvänner
    Genom vänners vänner

    Inboxa mig så har du EN vän till att börja med.

  • Anonym
    Äldre 13 Dec 13:25
    #3

    Det är svårt i vuxen ålder att skaffa nya vänner. Men det är ju så att de ytliga vännerna blir riktiga vänner så småningom. Det gäller att vara sina bekanta trogen, så löser det sig nog. Dessutom tror jag att man måste vara lite aktiv: bjuda hem nån på lunch, en kopp kaffe osv.

  • Här och nu
    Äldre 13 Dec 13:27
    #4
    Mariohn skrev 2010-12-13 13:24:05 följande:
    Desperation är avskräckande både hos folk som söker vänner och kärlek. Man känner liksom på sig när folk slår klorna i en och vill ha för mycket på en gång. RIKTIGA vänner går man inte ut och skaffar sig. Man kan inte ha krav på att folk man träffar ska vara RIKTIGA vänner. Trivs man tillsammans kommer man att börja umgås och med tiden utvecklar man med vissa en riktig och livslång vänskap. Det vet man aldrig från början. 
    Precis vad jag tänkte på. Men gällande brevkontakt finns alltid de som själva har problem att hålla kvar en kontakt, fast de själva annonserar. Att meddela att vänskapen inte var vad man tänkt sig eller varför man inte kan skriva mer, är vankligt hyfs.
  • Äldre 13 Dec 13:30
    #5
    Här och nu skrev 2010-12-13 13:27:16 följande:
    Precis vad jag tänkte på. Men gällande brevkontakt finns alltid de som själva har problem att hålla kvar en kontakt, fast de själva annonserar. Att meddela att vänskapen inte var vad man tänkt sig eller varför man inte kan skriva mer, är vankligt hyfs.
    Jag håller absolut med! 
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 13:32
    #6

    Jag går hemma nu med min son. Annars så är jag arbetslös, ska börja söka jobb sen när sonen är så pass gammal så att han kan börja dagis.
    Jag vet dock inte vart jag ska gå någonstans för att träffa folk, som jag sen kan bli vän med.
    Har dock inte så många vänner nu, de få vänner jag hade innan jag blev gravid försvann när jag blev gravid, i stort sett alla är barnlösa.

  • Äldre 13 Dec 13:34
    #7
    Anonym skrev 2010-12-13 13:32:50 följande:
    Jag går hemma nu med min son. Annars så är jag arbetslös, ska börja söka jobb sen när sonen är så pass gammal så att han kan börja dagis.
    Jag vet dock inte vart jag ska gå någonstans för att träffa folk, som jag sen kan bli vän med.
    Har dock inte så många vänner nu, de få vänner jag hade innan jag blev gravid försvann när jag blev gravid, i stort sett alla är barnlösa.
    Lever du med barnets pappa eller är vän med honom? Vart bor du? Du får gärna hänga med mig och min bästis ut och fika om du bor i närheten
  • Här och nu
    Äldre 13 Dec 13:45
    #8
    Mariohn skrev 2010-12-13 13:30:48 följande:
    Jag håller absolut med! 
    Jag ber alltid brevvänner att höra av sig, om de av nån orsak inte kan eller vill skriva mer. Att man är för olika betyder inte att man ogillar varandra.
  • Här och nu
    Äldre 13 Dec 13:47
    #9
    Anonym skrev 2010-12-13 13:32:50 följande:
    Jag går hemma nu med min son. Annars så är jag arbetslös, ska börja söka jobb sen när sonen är så pass gammal så att han kan börja dagis.
    Jag vet dock inte vart jag ska gå någonstans för att träffa folk, som jag sen kan bli vän med.
    Har dock inte så många vänner nu, de få vänner jag hade innan jag blev gravid försvann när jag blev gravid, i stort sett alla är barnlösa.
    Jag har fått massor av vänner via Vi föräldrars hemsida o tidning. En del försvinner fort, men de flesta har blivit ganska djupa vänner o jag har träffat flera som jag är riktigt tight med. Och som sagt; vill du ha en vän får du gärna sätta mig under luppen.
  • Äldre 13 Dec 13:49
    #10
    Här och nu skrev 2010-12-13 13:45:09 följande:
    Jag ber alltid brevvänner att höra av sig, om de av nån orsak inte kan eller vill skriva mer. Att man är för olika betyder inte att man ogillar varandra.
    Helt rätt. Man har inte personkemi med alla och jag tycker absolut att det är trevligare att skriva och förklara att man kanske inte känner ett ömsesidigt intresse framför att bara sluta höra av sig. 
Svar på tråden Hur får man vänner?