• Anonym
    Äldre 13 Dec 13:21
    9363 visningar
    47 svar
    47
    9363

    Hur får man vänner?

    Som rubriken säger, hur får man vänner?
    Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte.
    Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail.
    Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna.
    Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.

  • Svar på tråden Hur får man vänner?
  • Här och nu
    Äldre 14 Dec 13:28
    #31
    Här och nu skrev 2010-12-14 13:22:41 följande:
    HUR man ska ta kontakt har du fått massor med svar på här. Din osäkerhet över hur man ska vara, KAN tyda på att du har en mild form av ADHD/ADD, Asperger. Det är ofta de som har dessa funktionsnedstättningar, som ställer dess frågor. Obs att jag inte påstår att DET MÅSTE VARA SÅ. Orsaken kan också vara att man fått dålig respekt eller är väldigt blyg och rädd att bli illa behandlad.
    Kan också vara social fobi.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 15:06
    #32
    Här och nu skrev 2010-12-14 13:22:41 följande:
    HUR man ska ta kontakt har du fått massor med svar på här. Din osäkerhet över hur man ska vara, KAN tyda på att du har en mild form av ADHD/ADD, Asperger. Det är ofta de som har dessa funktionsnedstättningar, som ställer dess frågor. Obs att jag inte påstår att DET MÅSTE VARA SÅ. Orsaken kan också vara att man fått dålig respekt eller är väldigt blyg och rädd att bli illa behandlad.
    Finns det några fler "sjukdomar" än ADHD/ADD och asperger som man kan ha?
    Jag kan säga att jag är ganska blyg och har extremt dåligt självkänsla och självförtroende. Jag försöker att bygga upp det, men är svårt. Särbon hjälper mig en del, men det finns saker och ting som han inte kan hjälpa mig med.
  • Anonym (Tindr­a)
    Äldre 15 Dec 07:08
    #33
    Anonym skrev 2010-12-14 15:06:20 följande:
    Finns det några fler "sjukdomar" än ADHD/ADD och asperger som man kan ha?
    Jag kan säga att jag är ganska blyg och har extremt dåligt självkänsla och självförtroende. Jag försöker att bygga upp det, men är svårt. Särbon hjälper mig en del, men det finns saker och ting som han inte kan hjälpa mig med.
    Ja, det finns många olika "diagnoser" men de är väl inte så troliga om du inte har några andra problem än blyghet. Varför har du dåligt självförtroende? Upplerver du att du är sämre än andra?
  • Här och nu
    Äldre 15 Dec 07:46
    #34
    Anonym skrev 2010-12-14 15:06:20 följande:
    Finns det några fler "sjukdomar" än ADHD/ADD och asperger som man kan ha?Jag kan säga att jag är ganska blyg och har extremt dåligt självkänsla och självförtroende. Jag försöker att bygga upp det, men är svårt. Särbon hjälper mig en del, men det finns saker och ting som han inte kan hjälpa mig med.

  • Här och nu
    Äldre 15 Dec 07:50
    #35
    Anonym (Tindra) skrev 2010-12-15 07:08:34 följande:
    Ja, det finns många olika "diagnoser" men de är väl inte så troliga om du inte har några andra problem än blyghet. Varför har du dåligt självförtroende? Upplerver du att du är sämre än andra?
    Svår blyghet är inte sällan en diagnos. En diagnos ska man sätta om den kan vara ett verktyg för att träna sitt välmående. Det är tydligt att du fastnat i ditt bemötande av dina medmänniskor, ts och eftersom din sambo inte når dig helt och hållet, är mitt råd att du testar att prata med en kurator iaf ett par ggr. Värt ett förskök iaf. Livet är för kort för att missa trevligt umgänge.
  • Här och nu
    Äldre 15 Dec 07:52
    #36

    En bra medmänniska accepterar att andra är sig själva, men det kan finnas sätt hos folk som man har svårt för. En verklig vän berättar sånt, så inte fler undviker en.

  • Anonym (gansk­a ensam)
    Äldre 15 Dec 08:51
    #37

    Jag vet att det kan vara jättesvårt att få nya vänner, bekanta javisst, men inte riktiga vänner. Jag flyttade till ett litet samhälle för ca 10 år sedan och kan inte säga att jag har fått några riktiga vänner här. Jo kanske 2 st om jag tänker efter. Andra känner jag ytligt genom skola, dagis, kyrkansbarntimmar osv. Det är inte så lätt att komma in i redan befintliga umgängeskretsar, man ses som en utböling även om man bott här länge. Tack och lov har jag ett bra jobb och många trevliga jobbarkompisar på en lite större ort i närheten. Jag kan inte påstå att känner mig utanför, men heller inte helt accepterad. Dem andra mammorna hör har gått i samma skola och kännt varandra sen dagis känns det som.

  • Här och nu
    Äldre 15 Dec 09:45
    #38
    Anonym (ganska ensam) skrev 2010-12-15 08:51:10 följande:
    Jag vet att det kan vara jättesvårt att få nya vänner, bekanta javisst, men inte riktiga vänner. Jag flyttade till ett litet samhälle för ca 10 år sedan och kan inte säga att jag har fått några riktiga vänner här. Jo kanske 2 st om jag tänker efter. Andra känner jag ytligt genom skola, dagis, kyrkansbarntimmar osv. Det är inte så lätt att komma in i redan befintliga umgängeskretsar, man ses som en utböling även om man bott här länge. Tack och lov har jag ett bra jobb och många trevliga jobbarkompisar på en lite större ort i närheten. Jag kan inte påstå att känner mig utanför, men heller inte helt accepterad. Dem andra mammorna hör har gått i samma skola och kännt varandra sen dagis känns det som.
    Handlar mer om vilket sätt man själv och de man vill bli vän med har. Är man social och omtänksam släpper man in nya människor. Träffade en iransk mamma på ett lekland. Våra barn lekte o hon sa att det är så svårt att hitta svenska vänner, för hon komma in bättre i samhället. Jag bjöd hem henne till oss. Sen dess har jag firat iranskt nyår hos henne, hon har firat jul med oss o vi är goda vänner sen 3 år.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 10:29
    #39

    Jag önskar att jag kunde öppna mig och kunna prata med folk lättare än vad jag gör. Men det är svårt emellan åt.
    Jag tänkte börja prata med en kurator på familjecentrum (där bland annat bvc, mvc och öf ligger) men dom ansåg att jag skulle prata med någon på hc istället. Så istället för att gå gratis til dom där på fc så tyckte dom att jag skulle betla för att gå och prata med någon på hc. Det tog lång tid innan jag bestämde mig för att ringa och säga att jag hade problem och ville ha någon och prata med, och när jag väl gör det så tycker dom att det är bättre att jag pratar med någon annan, så att det tog lite på mig.
    Att min sambo inte riktigt förstår mig beror på att jag inte riktigt vågar öppna mig, så har det alltid varit för mig.

  • Här och nu
    Äldre 15 Dec 11:34
    #40
    Anonym skrev 2010-12-15 10:29:10 följande:
    Jag önskar att jag kunde öppna mig och kunna prata med folk lättare än vad jag gör. Men det är svårt emellan åt.
    Jag tänkte börja prata med en kurator på familjecentrum (där bland annat bvc, mvc och öf ligger) men dom ansåg att jag skulle prata med någon på hc istället. Så istället för att gå gratis til dom där på fc så tyckte dom att jag skulle betla för att gå och prata med någon på hc. Det tog lång tid innan jag bestämde mig för att ringa och säga att jag hade problem och ville ha någon och prata med, och när jag väl gör det så tycker dom att det är bättre att jag pratar med någon annan, så att det tog lite på mig.
    Att min sambo inte riktigt förstår mig beror på att jag inte riktigt vågar öppna mig, så har det alltid varit för mig.
    När du t.o.m har svårt att öppna dig för din sambo, behöver du prata med någon. Du har rätt att gå i terapi hos vårdcentralens kurator för ca 100 kr per gång.
  • Anonym
    Äldre 19 Apr 18:43
    #41

    Jag har som dig också svårt att få vänner.
    Vart bor du ts om man får fråga det?
    Jag bor i Gävle trakten?
    Om du skulle råka bo nära så kan vi ses.
    Jag är 38 har två barn gift bor i hus?

  • Anonym
    Äldre 17 May 02:00
    #42

    Hur får man vänner?


     
    Som rubriken säger, hur får man vänner? Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte. Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail. Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna. Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.                             
  • Anonym
    Äldre 17 May 02:00
    #43
    instämmer med dig!
  • Anonym
    Äldre 17 May 02:01
    #44
    Jag har som dig också svårt att få vänner. Vart bor du ts om man får fråga det? Jag bor i Gävle trakten? Om du skulle råka bo nära så kan vi ses. Jag är 38 har två barn gift bor i hus?

    Hur får man vänner?
    Som rubriken säger, hur får man vänner? Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte. Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail. Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna. Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.
  • Anonym
    Äldre 18 May 00:07
    #45
    Jag efterlyser nya spännande bloggar att läsa! Skriver du en intressant blogg? Skicka länken här! Här är min nya blogg i fall du vill ta en titt
    Läs min blogg! myfamilylife.zoomin.se/blogg.html
  • Anonym (Göran­)
    Sat 16 Dec 2023 10:55
    #46

    Varför eftersträva vänner? hur många har man kvar efter ungdomsåren. Var de ens ?vänner?.

    man splittras efter ungdomsåren. människor flyttar för att utbilda sig, träffar en partner för att få jobb, för att de kanske Inte trivdes där de växte upp. 


    staden man vuxit upp i förändras om man då endast lever på minnen från svunna tider blir man ensam. 


    jag är en sådan person. Dessutom tycker jag att många människor är falska egoister och utnyttjare. Man ger mer än man får tillbaka. ?Vi? tänker fel.  


    vi blir inte accepterade hur vi än gör.  Vi vill vara snälla för att vi tror att vi får snällhet tillbaka. Det får man sällan. 


    det finns en fantastisk melodi som heter ?lyckliga gatan?
    lyssna på den.  


    jag har ingen vän kvar från barndomen men en vän kvar från ungdomsåren.  Det är en äkta vän.  


     

  • Anonym (H10#2­1mm)
    Sat 16 Dec 2023 13:06
    #47

    Svår fråga att svara på. Jag har väldigt lätt att få vänner och har alltid haft. Jag har aldrig haft någon taktik eller plan då det aldrig har behövts. Det hela har skött sig naturligt. 

    Jag tror att hur lätt eller svårt man har att få vänner tror jag har allt att göra med hur man är som person. Är man lätt eller svårt att lära känna? Vågar man ta plats? Är man mångsidig? Är man intresserad? Kan man få andra att skratta, ha kul, känna sig bekväma? Har man integritet eller är man för snäll? För inställsam? Vilka goda egenskaper har man att erbjuda osv.

    Själv kommer jag bra överens med de allra flesta och har väldigt breda intressen så att hitta gemensamma nämnare med andra är lätt. 

    De få typer av människor jag inte kommer bra överens med är fyrkantiga, kaxiga pga mindervärdeskomplex, eller tydligt socialt bortkomna och visar tecken på att de vill bli omhändertagna på olika sätt, tex att man ständigt måste hjälpa personen att komma in i konversationen eller tillfrågad för att säga sin åsikt. 

    Så hur skulle du beskriva dig själv? Vilka goda egenskaper har du och vilken roll får/tar du oftast i grupp? Är du drivande eller behöver du puttas framåt av andra? Vågar du bjuda på dig själv eller är du orolig att göra fel?

Svar på tråden Hur får man vänner?