• matsma­rtare
    Äldre 15 Dec 12:49
    4157 visningar
    29 svar
    29
    4157

    Sänka sina matkostnader

    Hej
    Jag har precis startat en blogg om matkostnader, det hela började med att en god vän som behövde hjälp, dom åt upp nästan en hel lön i deras familj. Jag började med att göra varierade matlistor och inköpslista och skrev enkla recept som start i deras arbete till lägre matkostnader. Eftersom jag har jobbar med mat och även varit en låginkomsttagare med 4 barn så har jag fått lära mej en del tips och tricks för att få det att gå runt. Jag har förstått att det är många som skulle behöva lite hjälp så därför har jag startat den här bloggen. 

    Men nu vill jag gärna få lite åsikter av er som behöver hjälp, vad är det som ni skulle vilja läsa om? Lite tips och goda råd? Eller mer billiga recept? Ge mej förslag!

     För oss med 2 vuxna i familjen äter vi middag + lunchlåda för 750-1000:-/ månaden, och vi äter bra och varierat, korv, köttfärs, fisk, kyckling etc.

    Om du vill läsa det som har varit i bloggen, så är adressen dit:  www.matsmartare.se/blogg  Jag håller den uppdaterad nästan dagligen.

    Tacksam för förslag 

  • Svar på tråden Sänka sina matkostnader
  • Äldre 15 Dec 13:02
    #1

    Favoritar så att jag kan gå in och kika sen

  • Äldre 15 Dec 13:04
    #2

    Jag skulle gärna vilja läsa och få tips om lättare vardagsmat (och billigare då) som även är mättande, gott, nyttigt  och varierande. Som även kan tilltala barn

  • Anonym
    Äldre 15 Dec 13:09
    #3

    Jag har iofs inga skenande matkostnader och inte särskilt knaper ekonomi, men tycker själv att jag gjorde ett riktigt klipp för ett tag sedan.

    Vi lyckades köpa ett halvt lamm (ca 12 kg kött, färdigstyckat) av min mammas grannar som har egna får för 450 kr. Sjukt billigt för svenskt, ekologiskt, fint kött. Kommer räcka länge dessutom. Ett tips för dem som bor på landet/nära folk med liten djuruppfödning och rejält med plats i frysen?

  • Anonym (O)
    Äldre 15 Dec 13:15
    #4

    Gärna billiga, goda o nyttiga recept som inte tar så lång tid att göra...

  • Äldre 15 Dec 13:18
    #5

    Jag skulle behöva tips på vad man kan göra med rester - hur länge de håller sig i kyl, vad man kan laga av dem, vad som går att frysa etc.

  • matsma­rtare
    Äldre 15 Dec 13:28
    #6

    Tack alla hittils som har svarat,
    som svar på tips om rester och hållbarhet kan ni beställa en liten mail-serie på:
     
    www.matsmartare.se.

    Där får ni en del tips på hur man tar tillvara på maten man köper. Det är helt gratis, det börjar med 3 tips och kommer nya tips fortlöpande med några dagars mellanrum.

  • Äldre 15 Dec 20:11
    #7

    Denna hamnar i favoriter :)

  • Mattan­ten
    Äldre 16 Dec 15:46
    #8

    Har idag skrivit ett recept i bloggen om kokt överbliven potatis, imorgon kommer ett till. Jag kommer att spinna lite på den tråden om vad man gör med sina rester.

    För den som vill läsa i bloggen är adressen dit:  www.matsmartare.se/blogg 

  • Aaliya­h86
    Äldre 16 Dec 15:59
    #9

    Jag skulle vilja ha tips på någon god, näringsrik och billig soppa! :)

  • Äldre 19 Dec 06:48
    #10

    Har inte tittat på bloggen än men jag skulle vilja ha tips/recept på enkla, billiga storkok. Vi brukar laga två-tre storkok på helgen och sedan skippa matlagningen under veckan. Är ett helt fantastiskt skönt system, men efter ett tag tryter fantasin :D

Svar på tråden Sänka sina matkostnader