• Anonym (Huskö­p)
    Äldre 15 Dec 15:32
    19942 visningar
    100 svar
    100
    19942

    Vad kostar det att bo i hus?

    Hejsan!

    Jag och min man vill gärna ha hus men vi har inte riktigt tagit steget än. Vi har lite funderingar hur mycket det egentligen kostar att ha hus.

    Vi har fasta jobb båda två. Vi har 38 000 :- i inkomst, efter skatt, inkl 2 st barnbidrag.

    Idag bor vi i lägenhet. Har 350 000:- sparade pengar

    Inga krediter har vi men ett bil lån på 230 000:-. Bilen kan vi lätt sälja för minst  320 000:-
    Köper vi hus funderar vi att göra oss av med bilen och köpa en kontant. 

    Vi vill gärna kunna spara minst 5000:-/månad till oss och 1000:-/barn.

    Hus vi har tittat på ligger mellan 2 MKR - 2,5 MKR

    När vi räknar på bankens kalkyl så skulle vi klara det galant men ändå så är vi lite rädda

    Så snälla ni som har hus och lån hur ser det ut i verkligheten?
     

  • Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?
  • Anonym (lurad på nybygg­e)
    Äldre 18 Dec 19:18
    #81
    Anonym (Husägare) skrev 2010-12-18 12:40:07 följande:
    Jag räknar inte bort ränteavdraget eftersom det kommer som en klumpsumma året efter. Man ska ju ut med alla pengarna för räntan varje månad, att sedan en del av det komemr in på skattekontot är jättetrevligt men inget jag ser som möjlighet att räkna bort som faktisk kostnad - särskilt inte första året som husägare såsom TS överväger att bli.
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.

    Visst säljaren hade räknat av ränteavdraget i sin kalkyl på 8000 kr men sen var det  inkl 2500 kr i driftkostnad, vilket inte jag har medräknat i de 11000-12000 kr vi betalar till banken. Så det kan ju gå på ett ut med ränteavdraget och driftkostnaden. Det är ändå en skillnad på 3000-4000 kr/mån jämfört med säljarens kalkyl.
  • Äldre 18 Dec 19:27
    #82
    Ari Gold skrev 2010-12-18 05:52:18 följande:
    Det är ju ett annat sätt att lösa det på. Själva amorterar vi samma jämt, tror det är 1500 eller 2000. Men när vi inte har så stora renoveringar på g längre är det ett givet alternativ (om räntorna fortfarande är låga).

    Låna till renovering skulle jag däremot aldrig göra om det inte var något absolut speciellt som inte gick att lösa på annat sätt. De normala projekt som är en del av att ha hus tycker jag ska rymmas inom den vanliga budgeten.
    Det kan jag hålla med om.
    Men här har inte gått att spara och det är ganska omfattande. Mitt ex började " renovera" och det är det jag ska ställa tillrätta nu.
    Då köptes allt kontant, allt virke, alla fönster och allt annat, utom takplåten, men den är också betald sen länge
    När det gällt mindre renoveringar inne så har jag betalt dem kontant
  • Äldre 18 Dec 19:41
    #83

    Vi bor i ett billigt hus, men det är ändå dyrare än bankens kalkyl. Det är mycket dyrare än beräknat nu på vintern, främst för att det är ett gammalt hus och fönstren behöver bytas ut. Vår driftskostnad på vintern (när det är riktigt kallt) ligger på ca 5000 kr/månad och på sommaren drygt 2000 kr. Det gäller att alltid ha en ordentlig buffert också, för helt plötsligt kan nåt gå sönder och då står man där och kanske måste ut med 30 000 - 40 000 kr på en gång (t.ex.om pannan går sönder).


    Följ dina drömmar var de än leder
  • Äldre 18 Dec 21:53
    #84
    Anonym (Husägare) skrev 2010-12-18 12:40:07 följande:
    Jag räknar inte bort ränteavdraget eftersom det kommer som en klumpsumma året efter. Man ska ju ut med alla pengarna för räntan varje månad, att sedan en del av det komemr in på skattekontot är jättetrevligt men inget jag ser som möjlighet att räkna bort som faktisk kostnad - särskilt inte första året som husägare såsom TS överväger att bli.
    Jämka så har du löst det. 

     
  • Äldre 18 Dec 21:57
    #85
    Anonym (Husägare) skrev 2010-12-18 12:40:07 följande:
    Jag räknar inte bort ränteavdraget eftersom det kommer som en klumpsumma året efter. Man ska ju ut med alla pengarna för räntan varje månad, att sedan en del av det komemr in på skattekontot är jättetrevligt men inget jag ser som möjlighet att räkna bort som faktisk kostnad - särskilt inte första året som husägare såsom TS överväger att bli.
    Men det väljer man ju hur man vill ha det.
    Antingen så får du pengaran i klump eller så jämkar du och sprider ut dem på varje månad.
    Spelar ju ingen roll om de4t är första eller tionde året man har huset i den frågan just
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 19:18:45 följande:
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.

    Visst säljaren hade räknat av ränteavdraget i sin kalkyl på 8000 kr men sen var det  inkl 2500 kr i driftkostnad, vilket inte jag har medräknat i de 11000-12000 kr vi betalar till banken. Så det kan ju gå på ett ut med ränteavdraget och driftkostnaden. Det är ändå en skillnad på 3000-4000 kr/mån jämfört med säljarens kalkyl.
    Inte om du jämkar då.

    Men som sagt man väljer ju hur man vill göra och tex kan man ju ta skatteåterbäringen i en klumpsumma och göra som ni eller tex amortera bort den summan, eller sätta som buffert.
    Andra väljer jämkning och sprider ut det över året
  • Äldre 18 Dec 21:58
    #86
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 19:18:45 följande:
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.
    Du skrev "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering (amorterar 1500 kr/mån på topplånet, inget på bottenlånen). Sedan har vi driftkostnader på 2500 kr/mån så totalt 14 500 kr/mån kostar huset oss. "

    Av dessa 14 500 kr, så lägger ni alltså dryga 3000 på er trädgård per månad. Ska man berätta vad ett hus kostar så kan det ju vara bra att informera om sånt. 
  • Anonym (Huskö­p) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 22:10
    #87

    Tack alla för att ni skriver och svarar. Vi är jätte tacksamma! 

  • Anonym (lurad på nybygg­e)
    Äldre 18 Dec 22:13
    #88
    mamita64 skrev 2010-12-18 21:57:54 följande:
    Men det väljer man ju hur man vill ha det.
    Antingen så får du pengaran i klump eller så jämkar du och sprider ut dem på varje månad.
    Spelar ju ingen roll om de4t är första eller tionde året man har huset i den frågan just
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 19:18:45 följande:
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.

    Visst säljaren hade räknat av ränteavdraget i sin kalkyl på 8000 kr men sen var det  inkl 2500 kr i driftkostnad, vilket inte jag har medräknat i de 11000-12000 kr vi betalar till banken. Så det kan ju gå på ett ut med ränteavdraget och driftkostnaden. Det är ändå en skillnad på 3000-4000 kr/mån jämfört med säljarens kalkyl.
    Inte om du jämkar då.

    Men som sagt man väljer ju hur man vill göra och tex kan man ju ta skatteåterbäringen i en klumpsumma och göra som ni eller tex amortera bort den summan, eller sätta som buffert.
    Andra väljer jämkning och sprider ut det över året
    Efter första året började jag jämka på ungefär hälften av min del så lite av det får jag ut varje månad men inte allt. Det är ju pengar jag får ut på lönen så de är ju inräknade i den summan jag sa att vi har ut varje månad, fortfarande måste jag betala 11000-12000 kr till banken, det är ju inkomsten som ökar, inte utgifterna som minskar.
  • Äldre 18 Dec 22:16
    #89
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 22:13:22 följande:
    Efter första året började jag jämka på ungefär hälften av min del så lite av det får jag ut varje månad men inte allt. Det är ju pengar jag får ut på lönen så de är ju inräknade i den summan jag sa att vi har ut varje månad, fortfarande måste jag betala 11000-12000 kr till banken, det är ju inkomsten som ökar, inte utgifterna som minskar.
    Naturligtvis är det inkomsten som ökar,  men det är ju samma sak som om du får pengarna i klump.
  • Anonym (lurad på nybygg­e)
    Äldre 18 Dec 22:24
    #90
    Micke skrev 2010-12-18 21:58:57 följande:
    Du skrev "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering (amorterar 1500 kr/mån på topplånet, inget på bottenlånen). Sedan har vi driftkostnader på 2500 kr/mån så totalt 14 500 kr/mån kostar huset oss. "

    Av dessa 14 500 kr, så lägger ni alltså dryga 3000 på er trädgård per månad. Ska man berätta vad ett hus kostar så kan det ju vara bra att informera om sånt. 
    De första åren i ett nybyggt hus har det ju kostat att anlägga trädgård. Så gräsmatta, plantera häck, buskar och träd, lägga plattor och bygga en trädgårdsbod och sätta upp staket så visst har vi lagt en hel del pengar där av de pengarna vi fått tillbaka av de 14500 kr/mån vi betalar men det är ju fortfarande så att pengarna först måste betalas till banken innan man får tillbaka dem och kan lägga dem på trädgården. Ja, man kan jämka och få ut pengarna direkt på lönen och sätta undan dem själv till olika projekt. I vårt fall med nybyggt hus där det inte fanns någon trädgård har vi ju fått lägga pengarna där men för någon med ett äldre hus kanske de pengarna behövs till renovering istället. Det är för övrigt cirka 2500 kr det handlar om.
  • Äldre 18 Dec 22:57
    #91
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 22:24:18 följande:
    De första åren i ett nybyggt hus har det ju kostat att anlägga trädgård. Så gräsmatta, plantera häck, buskar och träd, lägga plattor och bygga en trädgårdsbod och sätta upp staket så visst har vi lagt en hel del pengar där av de pengarna vi fått tillbaka av de 14500 kr/mån vi betalar men det är ju fortfarande så att pengarna först måste betalas till banken innan man får tillbaka dem och kan lägga dem på trädgården. Ja, man kan jämka och få ut pengarna direkt på lönen och sätta undan dem själv till olika projekt. I vårt fall med nybyggt hus där det inte fanns någon trädgård har vi ju fått lägga pengarna där men för någon med ett äldre hus kanske de pengarna behövs till renovering istället. Det är för övrigt cirka 2500 kr det handlar om.
    Ja, men det är inte avgifter till banken i form av amorteringar/räntor som du först påstod. 
     
    För övrigt, 12 000-1500= 10 500 kr. Ränteavdraget är på 30% = 3150 kr. 

    Så är det 2500 kr, så är det ngn annan siffra som du angivit som är felaktig. 
  • Anonym (Husäg­are)
    Äldre 18 Dec 22:59
    #92
    Micke skrev 2010-12-18 21:53:17 följande:
    Jämka så har du löst det. 
    mamita64 skrev 2010-12-18 21:57:54 följande:
    Men det väljer man ju hur man vill ha det.
    Antingen så får du pengaran i klump eller så jämkar du och sprider ut dem på varje månad.
    Spelar ju ingen roll om de4t är första eller tionde året man har huset i den frågan just
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 19:18:45 följande:
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.

    Visst säljaren hade räknat av ränteavdraget i sin kalkyl på 8000 kr men sen var det  inkl 2500 kr i driftkostnad, vilket inte jag har medräknat i de 11000-12000 kr vi betalar till banken. Så det kan ju gå på ett ut med ränteavdraget och driftkostnaden. Det är ändå en skillnad på 3000-4000 kr/mån jämfört med säljarens kalkyl.
    Nej, vi vill inte jämka och riskera kvarskatt. Detta pga att vi jobbar deltid båda och är föräldralediga på deltid, men inte har bestämt mer än ngt halvår i taget hur vi ska göra med uttag av FP (dvs om Fpn ligger på SGI-nivå eller lägstanivå). Eftersom det påverkar totala inkomsten under året i ganska hög grad känns det bättre att få en ev. klumpsumma till midsommar. Förra året fick vi dock inga stora belopp i jämkning för de 5 månader vi haft huset: ca 1500 kr vardera. Knappt lönt att dra av 300 kr/månad när man beräknar vad huset kostar oss i räntor. Kommande år lär det ju bli mer dock, med tanke på att det då blir för hela kalenderår samt räntorna nu är avsevärt högre.
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 22:24:18 följande:
    De första åren i ett nybyggt hus har det ju kostat att anlägga trädgård. Så gräsmatta, plantera häck, buskar och träd, lägga plattor och bygga en trädgårdsbod och sätta upp staket så visst har vi lagt en hel del pengar där av de pengarna vi fått tillbaka av de 14500 kr/mån vi betalar men det är ju fortfarande så att pengarna först måste betalas till banken innan man får tillbaka dem och kan lägga dem på trädgården. Ja, man kan jämka och få ut pengarna direkt på lönen och sätta undan dem själv till olika projekt. I vårt fall med nybyggt hus där det inte fanns någon trädgård har vi ju fått lägga pengarna där men för någon med ett äldre hus kanske de pengarna behövs till renovering istället. Det är för övrigt cirka 2500 kr det handlar om.
    Jag vill påstå att även om man inte bygger nytt hus så är första året som husägare särskilt dyrt med tanke på att man då får göra ganska omfattande inköp/investeringar för att kunna hålla efter och trivas med sin trädgård. Det ska köpas gräsklippare, häcksax, skottkärra, utemöbler, snösläde/snöskyffel, barnpool, vattenslang, vattenspridare, parasoll och en massa småtjaffs som kostar när man lägger samman det: krattor/räfsor/handskar/sekatör/maskrosplockare/piasavakvast m.m.
    Det är alltså utöver de invändiga renoveringarna med diverse färg, papp, maskeringstejp, penslar, roller, tapeter, spackel, målartvätt osv...

    Första året har vi i snitt lagt uppskattningsvis 2500 kr på ovannämnda utrustning för inomhus och utomhusunderhåll.
  • Äldre 18 Dec 23:05
    #93
    Anonym (Husägare) skrev 2010-12-18 22:59:29 följande:
    mamita64 skrev 2010-12-18 21:57:54 följande:
    Men det väljer man ju hur man vill ha det.
    Antingen så får du pengaran i klump eller så jämkar du och sprider ut dem på varje månad.
    Spelar ju ingen roll om de4t är första eller tionde året man har huset i den frågan just
    Nej, vi vill inte jämka och riskera kvarskatt. Detta pga att vi jobbar deltid båda och är föräldralediga på deltid, men inte har bestämt mer än ngt halvår i taget hur vi ska göra med uttag av FP (dvs om Fpn ligger på SGI-nivå eller lägstanivå). Eftersom det påverkar totala inkomsten under året i ganska hög grad känns det bättre att få en ev. klumpsumma till midsommar. Förra året fick vi dock inga stora belopp i jämkning för de 5 månader vi haft huset: ca 1500 kr vardera. Knappt lönt att dra av 300 kr/månad när man beräknar vad huset kostar oss i räntor. Kommande år lär det ju bli mer dock, med tanke på att det då blir för hela kalenderår samt räntorna nu är avsevärt högre.

    .
    Spelar ingen roll om man jämkar eller inte, det du får tillbaka via ränteavdraget ska inte räknas som en kostnad. 

    Detsamma gäller ju med driftskostnader etc, man räknar ju ut vad genomsnittet är på ett år. Man säger inte elen kostar 4000 kr per månad, bara för att den råkar göra det i december, utan man ser det till ett genomsnitt.  
     
  • Anonym (lurad på nybygg­e)
    Äldre 19 Dec 08:52
    #94
    Micke skrev 2010-12-18 22:57:58 följande:
    Ja, men det är inte avgifter till banken i form av amorteringar/räntor som du först påstod. 
     
    För övrigt, 12 000-1500= 10 500 kr. Ränteavdraget är på 30% = 3150 kr. 

    Så är det 2500 kr, så är det ngn annan siffra som du angivit som är felaktig. 
    Pengarna ska ju ändå ut varje månad så jo, som jag ser det så är det avgifter till banken även om man får tillbaka en viss del antingen via lönen direkt eller som en klumpsumma till midsommar.
  • Äldre 19 Dec 09:24
    #95
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-19 08:52:49 följande:
    Pengarna ska ju ändå ut varje månad så jo, som jag ser det så är det avgifter till banken även om man får tillbaka en viss del antingen via lönen direkt eller som en klumpsumma till midsommar.
    Omvänt så skulle ditt sätt att resonera innebära att amortering inte är en utgift för de som gör det en gång per år. 

    Lika felaktigt detta. Givetvis är det per årsbasis man ser över hur stora utgifter man haft, och då räknar du in såväl amorteringar som ränteavdrag. 
  • Ari Gold
    Äldre 19 Dec 09:42
    #96
    Micke skrev 2010-12-18 21:58:57 följande:
    Du skrev "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering (amorterar 1500 kr/mån på topplånet, inget på bottenlånen). Sedan har vi driftkostnader på 2500 kr/mån så totalt 14 500 kr/mån kostar huset oss. "

    Av dessa 14 500 kr, så lägger ni alltså dryga 3000 på er trädgård per månad. Ska man berätta vad ett hus kostar så kan det ju vara bra att informera om sånt. 
    Varför skulle  man inte räkna med vad trädgården kostar? Det ÄR en boendekostnad.

    När någon frågar en person som bor i hyresgäst vad deras boende kostar så kanske de säger att de har en hyra på 7000. Då inkluderar den hyran trägårdsskötsel, nyplanteringar, fönsterbyten, köksrenoveringar och det ena med det andra.

    Villaägaren säger glatt  " men jag betalat baaara 6500 för min villa så det är ju mycket billigare att bo i hus"

    Sådana jämförelser hör jag hela tiden på Familjeliv och det är ju rent bullshit. Ränteutgifterna för ett huslån är inte "vad det kostar att bo i hus".

    Det är oftast LÖNSAMMARE på sikt att äga sitt boende eftersom det ökar i värde. Men det förutsätter ju att man inte llånar på huset varenda gång priserna stiger bara för att bekosta underhåll och renoveringar som man förr betalade genom hyran.
  • Äldre 19 Dec 09:58
    #97
    Ari Gold skrev 2010-12-19 09:42:04 följande:
    Varför skulle  man inte räkna med vad trädgården kostar? Det ÄR en boendekostnad.

    När någon frågar en person som bor i hyresgäst vad deras boende kostar så kanske de säger att de har en hyra på 7000. Då inkluderar den hyran trägårdsskötsel, nyplanteringar, fönsterbyten, köksrenoveringar och det ena med det andra.

    Villaägaren säger glatt  " men jag betalat baaara 6500 för min villa så det är ju mycket billigare att bo i hus"

    Sådana jämförelser hör jag hela tiden på Familjeliv och det är ju rent bullshit. Ränteutgifterna för ett huslån är inte "vad det kostar att bo i hus".

    Det är oftast LÖNSAMMARE på sikt att äga sitt boende eftersom det ökar i värde. Men det förutsätter ju att man inte llånar på huset varenda gång priserna stiger bara för att bekosta underhåll och renoveringar som man förr betalade genom hyran.
    Personen ifråga sa "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering"

    De flesta tror då att personen ifrån betalar 12 000 kr i månaden till banken i ränta och amortering, eller? 
    Nu var det ju inte så. I den kostnaden ingick 3000 kr i månaden till trädgården. 

    Mig veterligen pysslar banken inte med trädgårdar. 

    Däremot, i den totala boendekostnaden ska man ta med alla utgifter, men ge f-n i att kalla det ränteutgifter om det handlar om trädgård eller renovering. 

    Ska folk ha en chans att kunna jämföra kostnaden för boenden så bör man rimligen hålla isär posterna.  
  • Anonym (lurad på nybygg­e)
    Äldre 19 Dec 10:30
    #98
    Micke skrev 2010-12-19 09:58:06 följande:
    Personen ifråga sa "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering"

    De flesta tror då att personen ifrån betalar 12 000 kr i månaden till banken i ränta och amortering, eller? 
    Nu var det ju inte så. I den kostnaden ingick 3000 kr i månaden till trädgården. 

    Mig veterligen pysslar banken inte med trädgårdar. 

    Däremot, i den totala boendekostnaden ska man ta med alla utgifter, men ge f-n i att kalla det ränteutgifter om det handlar om trädgård eller renovering. 

    Ska folk ha en chans att kunna jämföra kostnaden för boenden så bör man rimligen hålla isär posterna.  
    Vi betalar ju fortfarande 12000 kr till banken varje månad oavsett om vi sedan får tillbaka dem och stoppar dem i trädgården. Har alla andra som skrivit vad lånen kostar räknat av ränteavdraget när de angett sina räntekostnader?  Man måste ju i alla fall ha pengarna från början för att kunna betala lånet. Nu vet i alla fall TS vilka utgifterna är och får själv ta ställning till vad hon vill räkna med, det var det som var meningen. Ja, svårt att jämföra när en del har dragit ifrån ränteavdraget och en del inte, det kanske alla borde skriva i sina inlägg då om det är med eller utan ränteavdrag så man jämför samma sak. Jag fick inte den uppfattningen att alla andra hade dragit bort det när de angav sina räntekostnader.
  • Anonym (nybli­ven husäga­r)
    Äldre 19 Dec 11:49
    #99

    Vad som ingår i boendekostnaden skiljer sig uppenbarligen åt.
    Jag räknar ränta+amortering+driftskostnader i min kalkyl.

    Sedan avsätter vi 3000 kr per månad i renoveringar nu första året och lägger undan 1000 kr på långsiktiga renoveringar. Vi kommer ta renoveringslån för att byta tak, kommer spara ihop till det mesta av köksbytet.
    Men för mig ingår detta INTE i boendekostnaden som sådan.
    Vi MÅSTE inte ha ett nytt kök även att det gamla är i dåligt skick. Vi måste inte anlägga rabatter och en kryddträdgård, en gräsmatta går ju lika bra.
    Vi måste inte byta tak och isolera, men riskerar då vissa saker. Men det ingår INTE i boendekostnaden. Det tycker inte jag iaf. Om man jämför med vad Ari Gold (menar inte att hoppa på dig, bara tar det du skriver som exempel!) uppger sig betala för sitt hus så blir det väldigt snedvridet. Det kostar inte så mycket per månad att ha ett hus för dryga miljonen. Inte till banken. De som bor på en liten ort och kanske kan köpa ett färdigt hus för de slantarna kan ju inte alls jämföra med dina siffror.

  • Ari Gold
    Äldre 19 Dec 21:55

    Vad det kostar "till banken" är helt ointressant. Detär åtminstone definitivt inte ett svar p frågan "vad kostar det att bo i hus"?`

    Ponera:

    X bor i lägenhet och funderar på att köpa hus. X undrar då vad det kostar att bo i hus för att kunna göra en bedömning av vad han/hon har råd med.

    För att kunna jämföre den nyaboendekostnaden i hus med den gamla i lägenhet måste man då självklart väga in samma saker i båda de objekt man jämför.

    I hyresrätt betalar man trädgårdskostnader samt innreoch yttre renoveringar utslaget per månad genom sin hyra. Närman räknar på vad det kostar att bo i hus måste man göra en bedömning av dessa kostnader och splitta dem över året.

    Att inte räkna med sådana kostnader ger en falsk bild av vad det kostar att bo i hus och gör att folk lånar tillhus som de sedan ej har råd att underhålla utan att låna pengar.


Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?